تکرار ممنوعیت تظاهرات در فرانسه؛ احزاب از خفقان و تلخ کامی می‌گویند

تهران- ایرنا- حدود ۵۰ سازمان از میان تشکل‌ها و احزاب چپ فرانسه به تکرار ممنوعیت برگزاری تظاهرات «علیه خشونت پلیس» در این کشور اعتراض کردند و آن را تصمیمی تلخ و احساس خفگی برای بیان اساسی‌ترین حق خود می‌دانند.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه لو فیگارو روز شنبه در تشریح این خبر، اعلام کرد کرد که پیشتر قرار بود ساعت ۱۳ به وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) تظاهرات بزرگداشت آداما ترائوره در پاریس برگزار شود.

این تصمیم از آن جایی گرفته شد که شنبه هفته گذشته مقام‌های فرانسوی برگزاری تظاهرات مشابهی در بزرگداشت این جوان ۲۴ ساله که در سال ۲۰۱۶ به دست پلیس فرانسه کشته شده بود را ممنوع اعلام کردند، اما هزاران فرانسوی با تخطی از فرمان دولت، به خیابان‌ها آمدند و صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان رساندند.

لازم به یادآوری است که در تظاهرات هفته گذشته، پلیس فرانسه همچون گذشته به شدت تظاهرکنندگان از جمله یوسف ترائوره برادر آداما را سرکوب کرده و مورد ضرب و شتم قرار داد و گزارش‌های متعددی نیز از ضرب و شتم خبرنگاران و عکاسان مستقر در محل برگزاری تظاهرات منتشر شد که دست کم سه پرونده در این زمینه برای خشونت پلیس فرانسه تشکیل شده است.

لوسی سیمون (Lucie Simon) از طرف نهاد «هماهنگی ملی علیه خشونت پلیس» متشکل از حدود ۵۰ سازمان از جمله فرانسه تسلیم‌ناپذیر و اروپ اکولوژی سبزها، با تایید این خبر، تاکید کرد: چنین تصمیمی، طعم تلخی از فقدان درک را در بین برگزارکنندگان [تظاهرات] ایجاد می‌کند، که در اساسی‌ترین حق بیان خود احساس خفگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر قصد داریم خشم را مهار کنیم، باید بیان دموکراتیک آن را هدایت کنیم.

به گزارش ایرنا، در هفته‌های اخیر گستردگی ناآرامی‌ها در خاک فرانسه در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور را بر آن داشت که برای برقراری نظم در جشن‌های روز ملی این کشور موسوم به جشن باستیّ (باستیل) یا همان ۱۴ ژوئیه، ۱۳۰ هزار نیروی پلیس و ژاندارم، خودروهای زرهی و آب‌پاش، بالگرد و پهپاد را در زمین و آسمان مستقر کند.

اما روز گذشته (جمعه) با وجود سطح بالای تهدیدهای دولتی - امنیتی و تشدید محدودیت‌ها برای برگزاری تجمع و آتش‌بازی در روزهای جشن، رسانه‌های فرانسوی نخستین آمارها از ناآرامی‌های فرانسه را از پنجشنبه شب تا صبح جمعه، شامل آتش کشیدن ۲۱۸ وسیله نقلیه و دستگیری ۹۷ نفر اعلام داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha