کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

یاسوج- ایرنا- سال هاست سایه محرومیت های عمیق تاریخی بر سر استان کهگیلویه و بویراحمد سایه افکنده است و مردم آن علی رغم ظرفیت های مختلف در حوزه آب، گاز، نفت، خاک، کشاورزی و گیاهان دارویی از چالش های متعددی رنج می برند البته رویکرد دولت مردمی سیزدهم در حمایت از استان هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد حمایت گرایانه بوده و تا حد زیادی توانسته خلاهای موجود را پر کند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» مهر ماه ۱۴٠٠ و در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و گام های اساسی برای بهره‌برداری نهایی از پروژه‌های مهم و زیرساختی در این استان برداشت و جمعاً از سفر نخست ۲۵ همت (۲۵ هزار میلیارد تومان) به این منطقه اختصاص داده شده است که چنین اعتباری برای نخستین بار در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد وارد استان شده است.

این روزها هم زمزمه حضور آیت الله رئیسی به استان پر رنگ شده و قرار است رئیس‌جمهور دوشنبه و سه‌شنبه ۲۶ و ۲۷ تیر به این استان سفر کند اما باید در نظر داشت که این سفر بسیار مهم محسوب می شود و باید با تدبیر مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی برنامه ای اساسی برای بهره وری بیشتر از این سفر ریخته شود تا با تکیه بر آن بتوانیم راه خروج از این محرومیت تاریخی را راحت تر بپیماییم.

سرزمین هزار رنگ و دیار برف و آفتاب استان کهگیلویه وبویراحمد حال و هوای دیگری دارد و شهر آکنده از شوراجتماعی و نشاط و هیجان شده است.دیوارهای شهر و کوچه ها مملو از تصاویر نقش بسته از صحنه خوشامدگویی به رئیس جمهور است البته برخی از مردم هم از برخی کاستی ها و کمبودها همچنان گلایه مند اند.

کهگیلویه وبویراحمد با اینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت های نهفته در حوزه های مختلف است اما بر اثر کم توجهی و سوء مدیریت های گذشته از این سرمایه های ارزشمند نتوانسته گرد محرومیت را از سیمای این استان بزداید.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران واقع شده است و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

این استان در گردشگری جزو استان‌های برتر است و دومین استان نفت خیز کشور می باشد و معادل ۲۰ درصد پیک تولید نفت و گاز کشور در گچساران و بهمئی تولید می شود.

۴۰ درصد گونه گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود که استان در این زمینه در کشور رتبه اول را دارد به طوری که وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

به لحاظ جغرافیایی استان چهار فصل است و دو اقلیم سردسیر و گرمسیر دارد و ۹۰ درصد استان پوشش جنگل است و بعد از استان های شمالی دومین استان جنگلی است.

دومین استان منابع آب، استان کهگیلویه و بویراحمد است و ۱۰ درصد آب های کشور از این استان سرازیر می شود و رودخانه های مارون، بشار و زهره و آبشارهای کردوغ، تنگ تامرادی، بهرام بیگی و چشمه های جوشان جشمه میشی، چشمه بلقیش و طسوج بی نظیر هستند.

کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های بسیاری در کشاورزی دارد به لحاظ محصولات کشاورزی در سیب درختی رتبه هشتم، گردو رتبه ششم، ماهیان سردابی رتبه سوم را داراست.

در مجموع این استان با توانمندی های بی نظیر در منابع مختلف و حتی نیروهای انسانی شاخص به دلیل محرومیت های عمیق به جا مانده از سال های گذشته، نیازمند نگاه توسعه مدارانه دولت سیزدهم است.

البته مسئولان وتیم اجرایی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد نیز از آغاز فعالیت دولت مردمی و عدالت محور با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه اقدام به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای خروج از محرومیت کرده اند.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

ناچیز بودن سهم گیاهان دارویی در درآمدهای اقتصادی استان

گیاهان دارویی،در کشور و حتی استان ما با وجود تنوع گونه های مختلف، سهم ناچیزی در درآمدهای اقتصادی دارند اگرچه استان از ظرفیت های خوبی برای تولید و پرورش گیاهان دارویی متنوعی، برخوردار است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: گیاهان دارویی ناشناخته فراوانی در استان وجود دارد که نیاز به تحقیقات علمی دارد همانند "عروسک پشت پرده" که به صورت علف هرز در مزارع ما شناخته شده است یا "گل راعی" که در برخی از مناطق استان به صورت گسترده در حال رویش است.

سلیمان محمدی با اشاره به غیر فعال بودن مرکز تحقیقات کشاورزی در استان، گفت: چندین پروژه های تحقیقاتی در سنوات گذشته در خصوص گیاهان دارویی، به آنها واگذار شده است،همچنین درخواست مطالعه بر روی گونه ای از گیاه "آنغوزه" یکسال قابل برداشت، درخواست شد که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی بر ضرورت مطالعه بر این گونه گیاه آنغوزه تاکید کرد و گفت: گیاه آنغوزه دیررس و کندرشد است و بهره برداری از این گیاه بیش از پنج سال زمان می برد و برای اینکه بهره برداران تمایل داشته باشند و هم ناامید نشوند نیاز به گونه ای با طول دوره کمتری داریم.

وی چالش های گیاهان دارویی را برشمرد و گفت: دام مازاد در مراتع، کمبود اعتبار، اطلاعات ناکافی مردم و مسوولان در خصوص بهره برداری از گیاهان دارویی، خام فروشی گیاهان دارویی، را از مهمترین مشکلات گیاهان دارویی در استان است.

غلام حسین صفایی بهره بردار نمونه کشوری گیاه آنغوزه در تنگ سرخ استان در ادامه با اشاره به مشکلات بهره برداران در استان گفت: در سال گذشته، بارندگی خسارت هایی زیادی به گیاهان دارویی استان وارد کرد که بدلیل بیمه نبودن، متضرر شدیم.

وی با درخواست کمک برای بیمه نمودن مراتع بهره برداری گفت: علاوه بر مشکل بیمه نبودن مراتع یاد شده، بهره برداران ما؛ به دلیل ناآگاهی و آموزش ناکافی برای بهره برداری درست از گیاهان دارویی، با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، و جود دارد که افزون بر ۴۰۰ تا از آنها گیاهان دارویی است.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

معدن؛ ظرفیت مغفول مانده در توسعه کهگیلویه و بویراحمد

استفاده از ظرفیت معادن در کنار کشاورزی و دامداری می تواند به توسعه پایدارکهگیلویه و بویراحمد کمک کند در حالی که این ظرفیت در استان مغفول مانده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و تاکنون مطالعات معدنی گستره جغرافیایی اندکی از آن انجام شده است.

سرمایه گذاری معطوف به اکتشاف است اما در این استان تاکنون اکتشاف در گستره کمی انجام شده است و در بیشتر موارد هم اداره منابع طبیعی برای برداشت از این منابع مخالفت کرده است.

با توجه به شعار امسال و نقش راهبردی معادن در رشد اقتصادی کشور، رفع مشکلات معادن کهگیلویه و بویراحمد و توسعه آن ها در گرو حمایت و نگاه ویژه دولت به این حوزه است.

مهمترین معادن کهگیلویه و بویراحمد شامل سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی است و در صورت بهره برداری مناسب از این منابع می توان تا حدود زیادی به صادرات، ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال دست یابیم.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد معارضات محلی و دولتی، بالا بودن هزینه های استخراج، کمبود و فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و به روز نبودن روش های اکتشاف، کمبود اعتبار و تسهیلات بانکی، موافق نبودن دستگاه های اجرایی با فعالیت های معدنی و احداث جاده دسترسی به معادن، کمبود اعتبار برای انجام عملیات اکتشافی در سطح استان است.

در حال حاضر ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.ظرفیت استخراج اسمی سالیانه این معادن بیش از پنج میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند.

ارزش سرمایه گذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر است.عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که براساس برآوردها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.

سرعت بخشی به طرح های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

منابع آبی؛ سد هایی به نام کهگیلویه و بویراحمد اما به کام استان های دیگر

استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب و نفت با مشکلاتی نظیر بیکاری و به به تبع آن روند فزاینده مهاجرت جمعیت جوان روبروست.

برای مقابله با چنین چالش هایی می بایست مهم ترین شاخصه اصلی استان که منابع آب فراوان است را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس شرایط توسعه متوازن منطبق با شرایط معیشتی استان را به وجود آورد.

در این راستا برنامه های مهار آب های سطحی و زیرزمینی خروجی از استان و همچنین مدیریت و استفاده بهینه از از منابع آب مهار شده به عنوان یکی از اولویت های اصلی توسعه مدنظر مدیران صنعت آب کشور و استان قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

کهگیلویه و بویراحمد با وجودی که ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم، مردم بیشتر شهرهای آن به ویژه یاسوج مرکز این استان و روستاهای اطراف از بی آبی رنج می برند و با کم بارشی های چند سال اخیر نیز این وضعیت بدتر شده است.

سدهایی که در این استان احداث شده همه پشت به استان کرده اند و اگر چه به نام کهگیلویه و بویراحمد اند اما به کام دیگر استانها هستند. سدهای کوثر، مارون و چم شیر اگرچه زمین های کهگیلویه و بویراحمد را به زیر آب می برند اما بخش زیادی از آبهایشان نصیب پایین دست می شود.

مصداق بارز آن سد در دست ساخت خرسان ۳ است که نه تنها مرهمی بر زخم های محرومیت مردم این استان نیست بلکه نمکی بر زخمهایشان بوده و با به زیر آب بردن ۱۷ روستا تنها آوارگی و بی خانمانی را برای آنها به ارمغان می آورد.

صدای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بارها از سهم کم استان از سدهای خودش درآمده و استاندار نیز با انتقاد از تخصیص ناچیز استان از آب سدهایش می گوید: حق این استان در میزان استفاده از آب سدها و رودخانه ها تضییع شده است.

آغاز عملیات اجرایی ساخت سد آبریز کهگیلویه در سال ۱۴۰۰ و انتقال آب آن به دشت های حاصلخیز این شهرستان می تواند جان دوباره ای به کشاورزی این منطقه ببخشد و توسعه مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد را نیز فراهم کند.

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

رودخانه مارون بیشترین آب را از استان خارج می‌کند. حوزه آبریز آن، مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب در اطراف دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه قرار دارد و استفاده چندانی از این ظرفیت برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

از ۷۰هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.

شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند.

چهره ها و مسئولان ارشد استانی از جمله استاندار کهگیلویه و بویراحمد و ائمه جمعه به جد پیگیر احداث سد آبریز هستند و ساخت این سد را خواسته به حق مردم استان می دانند.

تنها دغدغه مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سالها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.

همچنین سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین بلندمدت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است اما هنوز شبکه پایین دست آن برای تحقق این موارد شروع نشده و مردم این شهرستان از رئیس جمهور درخواست دارند با اختصاص اعتبار شبکه پایین دست سد احداث شود.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

ذخایر عظیم نفت و گاز

کهگیلویه و بویراحمد دارای ذخایر مهم نفت و گاز است و از این رو توسعه صنایع مربوط به آن از جمله پتروشیمی توجیه اقتصادی دارد و اکنون تعدادی کارخانه پتروشیمی در استان در دست ساخت است و دولت سیزدهم نیز برای تکمیل و بهره برداری از آنها مصمم است.

میدان نفتی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران قرار دارد.

این میدان با ذخیره درجای ۶۶٫۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران بشمار می رود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روزانه بطور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت از ۱۲ میدان استخراج می کند، که عمده تولید این شرکت از میدان نفتی گچساران صورت می‌گیرد که روزانه به حدود ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام می رسد؛ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت ایران در این استان تولید می شود.

در حقیقت مشکلات و آسیب ها و چالش های نهفته در این استان آنقدر زیاد بوده که هم اینک تبدیل به گودال های عمیق شده اند و پرکردن این گودال ها نیز عزم راسخ، نگاه ویژه و اهتمام جدی می طلبد.

کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره از بالابودن نرخ بیکاری رنج برده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طورمیانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است البته در این دولت این نرخ به حدود 7 درصد رسیده که بی سابقه بوده است.

یک پیشنهاد نفتی برای شهرستان محروم بهمئی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرستان بهمئی از ۸۶ حلقه چاه تعداد ۵۶ حلقه فعال و در حال بهره برداری است و این شهرستان کوچک از محروم ترین شهرستان های استان و کشور است،

احمدزاده افزود: بهر نحو ممکن لازم است در خصوص صنایع نفت و گاز در آن سرمایه گذاری های ملی انجام شود. مردم باید از این نعمت سرشار بهره مند گردند.

وی تاکید کرد: متأسفانه نیروهای انسانی این منطقه در دیگر شهرستان ها غیر بومی تلقی و در صنایع نفت و گاز به کار گرفته نمی شوند و نارضایتی زیادی وجود دارد.

شهرستان بهمئی واقع در جنوب غربی کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن ۸۶ حلقه چاه نفتی یک منطقه نفتخیز محسوب می شود ولی مردم این منطقه معتقدند که سهمی جز آلودگی زیست محیطی از این طلای سیاه ندارند.

این شهرستان توسعه نیافته به رغم خدمات گسترده پس از انقلاب اسلامی از درآمدهای چشمگیر حاصله از نفت بویژه در حوزه اشتغال، عمران و توسعه شهری بی نصیب مانده است.

بیکاری یکی از مشکلات جوانان جویای کار و تحصیلکرده دانشگاهی این شهرستان است که از ایجاد نشدن صنایع پایین دستی نفت برای توسعه این منطقه گله مندند

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

گردشگری ظرفیتی مغفول مانده

مسئولان کهگیلویه وبویراحمد درحالی سرمایه گذاری بر روی گردشگری را باتوجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیت های متنوع طبیعی و تاریخی محور توسعه این استان دانسته اند که وجود برخی چالش های نهفته تا حدود زیادی بر رونق و شکوفایی این صنعت مهم سایه افکنده است.

طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های سترگ دنا، اماکن تاریخی، چشمه ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای مفرح و رودخانه های مست و خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران از جلوه های بدیع و زیبایی های خداوندی است که در این دیار رویایی به نمایش گذاشته شده است.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.

این مناطق نمونه گردشگری با وجود آنکه بیش از یک دهه از تصویب آنها از دولت های نهم و دهم می گذرد اما همچنان در ایستگاه کمبود اعتبار و برخی بروکراسی های اضافی اداری و معارضات اجتماعی ایستاده اند.

حوزه گردشگری با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتدبیرها در طول سالیان متمادی نیز موجه بوده است.

مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم اهمیت جلوه کند و به صورت ریسمان های نازک به نظر برسند اما وقتی آنها را کنار هم گذاشت تبدیل به چالش های بزرگ تر و در عین حال ریسمان های محکم و در هم تنیده و با گره های کوری خواهند شد که بازکردن آن نیازمند تحمل هزینه های بیشتری خواهد بود.

بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه و محور اصلی توسعه این استان باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، موثر و امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه استان تبدیل شود.

کارشناسان حوزه صنعت گردشگری معتقدند که یکی از راهکارهای اساسی در تحقق این مهم تهیه و تدوین سند جامع گردشگری است.

آنها می گویند باید با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم این خواسته و دستور مدبرانه رئیس جمهوری را که در سفر پربرکت هیات دولت به استان نیز بر روی آن تاکید داشتند، به نحو شایسته اجرا کرد.

آنها معتقدند آنچه که تاکنون در زمینه گردشگری این استان انجام شده یک موضع منفعلانه و نه فعالانه و با افق روشن و آینده نگری بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به کام دلالان

کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی که در رشته هایی چون جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت فعالیت می کنند ظرفیت های زیادی برای درآمدزایی در این حوزه دارد اما هنرمندان محلی برای عرضه تولیدات خود در بازارچه ای دائمی را ندارند و همواره از این خلا ابراز نگرانی می کنند.

تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی این استان که همچنان در توقفگاه نبودن امکاناتی مانند بازارچه صنایع دستی، بازار فروش مانده اند از رییس جمهور و هیات دولت انتظار دارند تا با تکمیل این طرح در کمترین زمان ممکن برای درمان زخم کهنه نبودن بازار دایمی تولید ارزشمند و اصیل در استان چاره اندیشی کنند.

این هنرمندان با اشاره به اینکه به دلیل نبودن بازارچه های دایمی عرضه صنایع دستی و بازار فروش مجبورند یا میزان تولید را کم کنند یا با مشکلاتی چون سفر به استان های دیگر برای فروش محصولات خود دست و پنجه کنند از رئیس جمهور انتظار دارند تا به مسوولان محلی برای دایر کردن بازارهای فروش در شهرستان های مختلف استان نه تنها گامی برای بهبود معیشت هنرمندان صنایع دستی بردارند بلکه زمینه شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام مختلف کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کنند.

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که اگر چه آثار صنایع دستی نمونه ‌های غیر دست‌ساز و کارخانه‌ای دارد، اما در آثاری که با دست‌های هنرمندان و با ذوق و نگاه هنری ساخته شده است تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در هیچ‌ نمونه ماشینی و صنعتی دیده نمی‌شود به همین علت نیاز است تا با فراهم کردن امکانات مورد نیاز آنان زمینه رونق این محصولات سنتی فراهم شود.

این روزها منافع هنر زنان استان کهگیلویه و بویراحمد در جیب دلالان ریخته می شود و سود های کلان نصیب شان می شود و هنرمندان به دلیل نبود بازار مجبورند دست بافته های خود را چوب حراج بزنند.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ظرفیت های ناشناخته؛ نیازمند نگرش توسعه مدارنه دولت سیزدهم

ضعف سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتها و پتانسیلهای خوبی برای سرمایه گذاری دارد که باید از این پتانسیلها به موقع و به نحو مطلوب استفاده کرد.

حضور کمرنگ ضعیف بخش خصوصی به دلایل متعدد از جمله ضعف بنیه مالی و اقتصادی مردم و نبود طرح های مهم و کلان سرمایه گذاری از گذشته و برخی بروکراسی ها و کاغذبازی های اداری را می توان از دیگر مشکلات مهم و از مانوع اساسی توسعه این خطه برشمرد.

برخی کارشناسان نیز کاهش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان را ناشی از ضعف بنیه مالی و اقتصادی مردم و کمبود فاحش زیرساخت ها و امور زیربنایی برای این مهم می دانند.

در مجموع به نظر می‌رسد مزیت‌های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد توان جذب سرمایه گذاران خارجی را دارد اما شرایط زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل، نیروی انسانی، منابع بانکی، معرفی فرصت‌ها و دیوانسالاری به‌گونه‌ای است که جلوی آن سد شده است.

از این رو برخی راهکارها مانند تصویب ابزارهای تشویقی و ترجیحی برای استان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

به اعتقاد مسوولان و کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد رفع کامل مشکلات و موانع سرمایه گذاری در استان نیاز به یک همت جدی و تلاش همه جانبه از سوی مسوولان استانی و کشوری و مردم دارد.

مهمترین مانع توسعه این استان کمبود سرمایه گذاری است و نبود زیرساختهای لازم از قبیل راه و شبکه ارتباطی مناسب ، نبود سرمایه گذار متخصص بومی ، آمادگی نداشتن این استان برای پذیرش و جذب سرمایه گذاران غیر بومی، نبود صنایع تولیدی بزرک و مادر و فراهم نبودن زمینه ایجاد صنایع متوسط و کوچک از مهمترین موانع سرمایه گذاری در این استان هستند.

تکمیل نبودن زیربناها مانند راهها ، فرودگاه و شبکه برق یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری است و نبود فرهنک سرمایه گذاری و سرمایه سازی در این استان، محرومیت به لحاظ مسائل اجتماعی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی از دیگر عوامل سرمایه گذاری نکردن در این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha