حضور رییس جمهور در جمع پرشور عشایر کهگیلویه و بویراحمد + فیلم

یاسوج - ایرنا - آیت الله سید ابراهیم رئیسی، لحظاتی قبل و در اولین برنامه از دومین سفر استانی خود به کهگیلویه و بویر احمد در میان استقبال گرم و باشکوه عشایر شمال استان، از سیاه چادرهای عشایری بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، اینجا عشایرنشینان در حالی که لباس های محلی به تن دارند و موسیقی سنتی نیز در حال نواختن است با شعار «خش اومی شاد اومی پات من تیم» ( خوش آمدی،شاد آمدی پاهات بر روی چشمان) از رئیس جمهور استقبال کردند.

آیت الله رئیسی با حضور در دشت سقاوه از توابع شهرستان مارگون ضمن بازدید از سیاه چادرهای عشایری ، به ابراز احساسات حاضرین پاسخ داد.

رییس جمهور همچنین با حضور در یکی از سیاه چادرها، پای صحبت ها و درد دل عشایر نشست و با سعه صدر ، مواردی را برای رفع مسایل و مشکلات آنها مطرح و دستورات لازم را صادر کرد.

شرکت درجشن بزرگ عشایری همراه با افتتاح نخستین سیاه چادر ایمن از جمله برنامه های رئیس جمهور در دشت سقا است.

بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند که ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می شوند، کمبود زیرساخت های جاده ای و ناپایداری آب آشامیدنی از جمله مهم ترین نیازهای مطرح شده عشایر استان در دیدار با آیت الله رییسی بود.

عشایر پیشتازان تولید و خودکفایی

رئیس جمهور در جمع عشایر منطقه نیز گفت: جامعه عشایری با تولید محصولات دامی و صنایع دستی نقشی ستودنی در خودکفایی ملی و تامین امنیت غذایی دارند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: توجه به بهبود وضعیت رفاهی عشایرنشینان از برنامه های محوری دولت سیزدهم است که برپایی سیاه چادرهای ایمن به جای چادرهای عشایری سنتی یکی از راهبردهای تحقق آن است.

وی تاکید کرد: نیاز است تا امکانات اولیه زندگی عشایر مانند برق،آب و جاده به گونه ای فراهم شود که این قشر زحمتکش دغدغه ای جز تکاپو برای تولید نداشته باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: در مناطق عشایری همه اعضای خانواده در سنگر تولید از زن و مرد و کودک تلاش می کنند.

سید علی احمدزاده تاکید کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید نیمی از گوشت مصرفی استان و ۳۵ درصد از صنایع‌دستی شامل انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش، سالیانه ۲۶ هزار تن شیر و دیگر محصولات دامی، طلایه داران عرصه تولید هستند.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان روز دوشنبه در جریان دور دوم سفرهای استانی خود به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود وارد شهرستان یاسوج شد.

دیدار عمومی با مردم، افتتاح پروژه های عظیم پتروشیمی و سد چمشیر گچساران ، کارخانه قند یاسوج به نمایندگی از ۴۴واحد تولیدی احیا شده ، جاده ملی و ۱۶۳کیلومتری پاتاوه به دهدشت از مهمترین برنامه های سفر رییس جمهور به استان است.

حضور در شهرستانهای مارگون و بهمئی و بویراحمد و دیدارهای مردمی و سخنرانی در این شهرستانها و شرکت در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری و برنامه ریزی و جمعی از فعالان صنعتی نیز در برنامه های سفر آیت الله رییسی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha