مدیرکل منابع طبیعی سمنان: گردشگران در جنگل و مراتع آتش روشن نکنند

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدای استان سمنان گفت: جنگل‌ها و مراتع در شرایط کنونی با توجه به گرمای حداکثری و کاهش رطوبت، به شدت مستعد آتش‌سوزی هستند و گردشگران از هر گونه روشن‌کردن آتش خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه در سومین نشست شورای معاونین منابع طبیعی استان سمنان در سالن جلسات شهید نقاشیان این اداره کل افزود: در خصوص افزایش دما و احتمال بروز آتش سوزی در جنگل‌ها هشدار اعلام شده است.

وی نسبت به افزایش دما در روزهای آتی و احتمال آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع هشدار داد و تاکید کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و دریافت اخطارهای مربوط به افزایش دما و کاهش رطوبت در سطح عرصه های جنگلی و مرتعی و وزش باد گرم در عصرها به ویژه در محدوده جنگلهای شمالی استان و مراتع، یگان حفاظت در آماده باش کامل است و گردشگران، کشاورزان، دامداران و روستاییان به هیچ وجه در عرصه ها اقدام به روشن کردن آتش نکنند.

مرادی حقیقی گفت: افزایش گرمای هوا اکنون موجب خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها درعرصه های منابع طبیعی شده است که کوچکترین بی‌احتیاطی و رعایت نکردن ایمنی در عرصه، سبب می شود تا جنگل ها و مراتع استان سمنان دچار خسارت های جبران ناپذیر شوند.

وی ابراز کرد: نیروهای حفاظتی به ویژه از یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان سمنان با افزایش گشت و مراقبت و هشدارهای لازم، از بروز هرگونه حریق در منابع طبیعی پیشگیری کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزدای استان سمنان، حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را از اولویت های مهم و اساسی این اداره کل برشمرد و یاد آور شد: در کنار حفاظت از داشته های موجود، باید به غنی سازی و احیای جنگل ها پرداخت.

برخورد جرم‌انگارانه با عوامل آتش‌سوزی در منابع طبیعی

وی با اشاره به اینکه قانون گذار در این زمینه جرم انگاری کرده و آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع است افزود: با شخص متخلف در این زمینه برابر با ماده ۲۰ هوای پاک برخورد می شود.

وی ادامه داد: آتش سوزی آسیب های زیست محیطی، تخریب و فرسودگی خاک را نیز در پی خواهد داشت، پس با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و افزایش دما و وزش باد گرم، کشاورزان و دامداران و گردشگران باید مراقبت ویژه و رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزدای استان سمنان از روستاییان خواست جهت جلوگیری از سرایت احتمالی آتش از زمین های کشاورزی به عرصه های مرتعی و جنگلی کشاورزان به وسیله تراکتور با ایجاد شخم و شیار بر در خاک، از سرایت آتش به عرصه های جنگلی جلوگیری کنند.

شهروندان می توانند هر گونه تخریب و آتش سوزی را با سامانه تلفنی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع رسانی کنند.

به گزارش ایرنا، اکنون ۸۳ درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان است.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha