۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85171131
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

نیمی از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون نیمی از مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران معادل ۶۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده‌ است.

حبیب جهانساز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه چین دوم برگ سبز چای نیز تقریبا در استان‌های گیلان و مازندران به پایان رسیده‌ است، اظهار کرد: در سال جاری طی چین نخست و دوم در مجموع ۹۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده‌ است.

وی با بیان اینکه این میزان برگ سبز چای به ارزش یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از چایکاران استان های یادشده خریداری شده‌ است، اضافه کرد: با تجمیع سهم دولت و کارخانجات، در مجموع نیمی از این مبلغ از مطالبات چایکاران به حساب آنان واریز شده و طی این هفته یا هفته آینده مبلغ دیگری از سهم دولت به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: از مجموع برگ سبز چای خریداری شده چین نخست و دوم از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران تاکنون، ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن چای خشک تولید شده‌ است.

جهانساز درباره برنامه پرداخت تسهیلات به چایکاران در سال جاری اظهار کرد: پرداخت تسهیلات در بخش بهزراعی و مکانیزاسیون بعد از پایان چین سوم، تقریبا از مهرماه انجام می‌شود که درباره چگونگی پرداخت به چایکاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار، ۱۶۸ کارخانه در استان‌های گیلان و مازندران طرف قرارداد خرید برگ سبز چای هستند.

براساس تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۳ هزارو ۹۹۰ تومان و نرخ برگ سبز چای درجه ۲ هم با ۶۲ درصد افزایش ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان است.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از مقدار برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور به طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha