زبان و ادبیات فارسی از مولفه‌های افزایش توان دیپلماسی فرهنگی کشور است

اصفهان - ایرنا - رییس دانشگاه اصفهان گفت: ترویج زبان و ادبیات فارسی یکی از مهمترین مؤلفه‌های ارتقای قدرت نرم و افزایش توان دیپلماسی علمی و فرهنگی کشورمان است.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه اصفهان روز یکشنبه به نقل از حسین هرسیج اضافه کرد: در هر کشوری یکی از شاخصه‌های مهم قدرت نرم در بحث‌های فرهنگی، زبان و ادبیات است که در کانون توجه همه کشورها قرار دارد.

هرسیج در مراسم افتتاح شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه اصفهان، ادامه داد: یکی از محورهای ضروری در ترویج زبان و ادب فارسی بحث شبکه‌سازی است که با وجود فضای مجازی می توان این کار را بیش از پیش تقویت کرد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره تبدیل شدن زبان و ادب فارسی به زبان علم، تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها با شبکه‌شدن و به روزرسانی کتاب‌های زبان و ادب فارسی می‌توانند برای رسیدن به این امر گام‌های مؤثری بردارند و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را دوباره احیا کنند.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به علاقه‌مندی دانش آموختگان غیر ایرانی دانشگاه‌های کشور به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، اظهار داشت: بدون تردید، پرورش فکری و معنوی دانشجویان غیر ایرانی تأثیر مثبت سیاسی به‌همراه خواهد داشت.

هرسیج، استقرار دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در اصفهان را امری مهم و ضروری دانست و درباره مأموریت های این دفتر گفت: نخستین ماموریت، جامعه‌محوری و تمدن سازی است که هر دو ارتباطی تنگاتنگی با ارتقای قدرت کشور در ابعاد مختلف دارند.

وی تصریح کرد: ما باید از ظرفیت دانشگاه اصفهان برای کمک به دولت در بحث ترویج زبان و ادب فارسی در سطح بین الملل به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها افزود: افرادی از کشورهای منطقه هستند که نیاز جدی برای تقویت مراکز زبان و ادب فارسی دارند و باید نیروهایی را تربیت کنیم که با هماهنگی ساختارهای وزارت علوم این مسئولیت را برعهده بگیرند.

هرسیج، انتشارات را یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی و مهم ترویج زبان و ادب فارسی در سطح ملی و بین المللی معرفی و تصریح کرد: در زمان حاضر بسیاری از کشورهای منطقه نیازمند ارائۀ منابع غنی فرهنگی کشور ما هستند و این موضوع می‌تواند به ارتقای قدرت نرم ما در منطقه کمک کند.

رییس انجمن زبان و ادب فارسی ایران نیز گفت: این انجمن از جهت ساختاری، تعداد اعضا و نوع فعالیت در شمار بزرگترین انجمن های علمی کشور قرار دارد.

سید علی اصغر میرباقری فرد با بیان اینکه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی سال ۱۳۵۰ مجوز تاسیس دریافت کرد، افزود: انتشار حدود ۵۱ جلد آثار نفیس حوزه زبان و ادب فارسی، برگزاری نشست ها و همایش ها و اعزام استادان به کرسی های خارج از کشور از برنامه های این انجمن بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۸۳ اساسنامه این انجمن بازبینی شد و با ۲ رویکرد جدی در حوزه بحث نوآوری علمی و کاربردی سازی و ترویج رشته زبان و ادب فارسی فعالیت های خود را از سر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این انجمن یک بخش ویژه بین المللی و همچنین یک شعبه بین المللی در منطقه بالکان در سارایوو دارد و امسال به احتمال زیاد این انجمن به ۱۰ شعبه خواهد رسید و درترکیه، آسیای میانه، آفریقا و اروپا شعبه های زیادی دایر خواهد کرد.

میرباقری فرد، ماموریت های استانی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را کمک به پژوهش های علمی، نوآوری در پاسخگویی به نیازهای جامعه، حفظ و احیای ادبیات بومی هر استان و شناسایی استعدادهای آفرینش ادبی دانست.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه اصفهان در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha