به گزارش ایرنا، در هفته های گذشته به بررسی مقررات کلی ناظر بر فعالیت به عنوان کارگزار، نحوه آغاز فعالیت به عنوان کارگزار فوتبال و همچنین مواد ۱۳ و ۱۴ از بخش سوم مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال فیفا که به موضوع فعالیت به عنوان کارگزار و مواردی که به عنوان کارگزار باید رعایت شود، پرداختیم. در این هفته به بررسی مواد ۱۵ و بخش هایی از ماده ۱۶ از بخش سوم این مقررات خواهیم پرداخت.
پس از آشنایی با نحوه پرداخت هزینه دریافت خدمات کارگزاری و اینکه کدام شخص در نقل و انتقالات موظف به پرداخت هزینه کارگزاری می باشد، ماده ۱۵ از مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال به موضوع سقف هزینه خدمات (Service Fee Cap) و تعیین حداکثر مبلغی که کارگزار در صورت ارائه خدمات کارگزاری به هر یک از طرفین قرارداد مستحق دریافت آن می باشد، می پردازد.
مبلغ قابل پرداخت به کارگزار بابت ارائه خدمات کارگزاری بسته به اینکه خدمات به کدام یک از طرفین (مربی یا بازیکن، نهاد مبدا یا نهاد مقصد) درگیر در نقل و انتقال ارائه می شود، متفاوت است.
در حالتی که کارگزار نماینده بازیکن / مربی یا نهاد مقصد (باشگاه، فدراسیون عضو یا لیگ با ماهیت واحد که قصد جذب مربی یا بازیکن را دارد) می باشد، مبلغ قابل پرداخت بر اساس دستمزد مربی یا بازیکن محاسبه می گردد و در صورتی که به ارائه خدمات به نهاد مبدا (باشگاه، فدراسیون عضو یا لیگ با ماهیت واحد که مربی یا بازیکن قصد ترک آن را دارند) اقدام می کند، میزان قابل پرداخت بر اساس غرامت نقل و انتقال (مبلغی که از سوی نهاد مقصد به نهاد مبدا بابت جذب بازیکن آن نهاد پیش از اتمام مدت زمانی قانونی قرارداد، پرداخت می شود) محاسبه می گردد.
صرفنظر از تعداد کارگزارانی که به ارائه خدمات کارگزاری در یک قرارداد معین به موکل فعالیت دارند، مبلغی که این افراد مستحق دریافت آن هستند نمی تواند از سقف تعیین شده فراتر رود و همان مبلغ می بایست بین هر تعداد کارگزار تقسیم گردد.
سقف قابل پرداخت به هر کارگزار طبق جدول زیر قابل محاسبه است:
برای روشنگری بیشتر می بایست اعلام گردد که برای تعیین سقف مبلغ قابل پرداخت به کارگزار بابت ارائه خدمات کارگزاری از دستمزد دریافتی مربی یا بازیکن، پرداخت های مشروط (مانند پاداش وفاداری به باشگاه یا پاداش عملکرد مناسب از سوی باشگاه به مربی یا بازیکن) محاسبه نمیشود. دلیل عمده این تصمیم، غیرقطعی بودن پرداخت های مشروط به بازیکن می باشد چرا که این مبالغ در صورتی به مربی یا بازیکن پرداخت خواهد شد که آنها استانداردهای قابل قبول خاصی مانند پیروزی در ۲۰ بازی فصل و به ثمر رساندن ۲۰ گل در یک فصل فوتبالی را به دست آورده باشند.
در حالتی که دستمزد سالانه بازیکن (به جز پرداخت های مشروط) بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار یا معادل آن در سایر ارزها باشد، مازاد سالانه بالاتر از این مبلغ (۲۰۰ هزار دلار یا معادل آن) در مواقعی که کارگزار نماینده بازیکن یا نهاد مقصد باشد، مشمول ۳ درصد حق کارگزاری و در صورتی که کارگزار به عنوان "نمایندگی دوگانه" (ارائه خدمات کارگزاری به مربی یا بازیکن و نهاد مقصد به طور همزمان و با رضایت طرفین) به فعالیت بپردازد، مستحق دریافت ۶ درصد حق کارگزاری خواهد بود.
در صورتی که کارگزار به عنوان کارگزار نهاد مبدا عمل می نماید، صرفا مشمول دریافت ۱۰ درصد از میزان غرامت نقل و انتقال می باشد که از سوی نهاد مقصد به نهاد مبدا پرداخته می شود. مبلغی که بابت غرامت فسخ قرارداد پرداخته می شود و همچنین مبلغی که بابت فروش بازیکن از سوی نهاد مقصد به نهاد مبدا در صورت انتقال بازیکن خریداری شده در آینده پرداخت خواهد شد جزء میزان غرامت نقل و انتقال محسوب نخواهد شد و در نتیجه کارگزار از این مبالغ انتفاع مالی نخواهد داشت.
در صورتی که کارگزار فوتبال یا کارگزار فوتبال متصل (در حالتی که دو یا چند کارگزار با یکدیگر همکاری می کنند ، شریک هستند ، نسبت فامیلی دارند و یا توافقنامه جداگانه منعقد می نمایند)، در ۲۴ ماه پیش یا پس از از نقل و انتقال، خدمات دیگری را برای موکل درگیر در آن نقل و انتقال انجام دهد، فرض بر این است که سایر خدمات ارائه شده بخشی از خدمات کارگزاری فوتبال است که بر اساس آن نقل و انتقال صورت گرفته است ، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
در صورتی که کارگزار فوتبال و یا موکل نتوانند ثابت کنند که خدماتی که به موکل ارائه شده، سایر خدمات (هرگونه خدماتی که توسط کارگزار فوتبال برای یا از طرف موکل غیر از خدمات کارگزاری فوتبال، شامل ارائه مشاوره حقوقی، برنامه ریزی مالی، استعدادیابی، مشاوره، مدیریت حقوق تصویر و مذاکره در قراردادهای تجاری اما نه محدود به آن می شود) بوده است، فرض بر این است که مبالغی که به کارگزار از سوی موکل در این مدت انتقال پیدا کرده است به عنوان بخشی از هزینه خدمات کارگزاری می باشد. علت اصلی توجه به این مقوله در این مقررات جلوگیری از نقض احتمالی قانون کارگزاری فیفا از سوی موکلین و کارگزاران به پرداخت حق کارگزاری مازاد به کارگزاران می باشد. در این روش، مبالغی که به کارگزار در طی سال های منتهی به عقد قرارداد پرداخت می شود تحت عنوان هزینه های پرداختی بابت دریافت سایر خدمات قید می گردد و این در حالی است که کارگزار در واقع خدمات کارگزاری ارائه نموده است.
ماده ۱۶ از مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال به حقوق و تعهدات قابل تصور برای کارگزاران اشاره دارد. در بند اول این ماده بر ارائه خدمات کارگزاری به موکلین بر اساس قرارداد نمایندگی کتبی و برای مدت مشخص شده طبق ماده ۱۲ مقررات باشد. بر این اساس، قرارداد نمایندگی بین مربی یا بازیکن و کارگزار نمی تواند بیشتر از دو سال باشد و این قرارداد بر اساس قرارداد جدید قابل تمدید می باشد. این در حالی است که قرارداد نمایندگی بین کارگزار و نهاد مبدا یا مقصد دارای محدودیت زمانی نیست.
کارگزار فوتبال تنها در دو ماه منتهی به اتمام قرارداد انحصاری نمایندگی موکل می تواند با این افراد تماس و ارتباط برقرار کند یا وارد قرارداد شود به دلیل اینکه با موکلی که قرارداد انحصاری با کارگزار دیگر دارد نمی توان بر اساس اصل پایبندی به عقود و تعهدات تماس داشت.
کارگزار فوتبال می بایست دائما با در نظر گرفتن صرفه و صلاح موکل خود دست به اقداماتی از جانب موکل بزند و همچنین می بایست به اساسنامه، مقررات، دستورالعمل ها و تصمیمات ارکان صلاحیت دار فیفا ، کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو احترام گذارده و از آنان تبعیت کند.
خودداری از تعارض منافع؛ اشاره به نام، شماره مجوز، امضاء و نام موکل خود در تمامی قراردادهایی که به خدمات کارگزاری می پردازند؛ دارا بودن صلاحیت های مورد نیاز طبق مواد ۵ و ۱۷ مقررات کارگزاری فیفا؛ پرداخت هزینه مجوز سالانه طبق موارد مصرح در ماده ۷ و ۱۷ مقررات و در ضرب الاجل زمانی تعیین شده؛ مطابقت با الزامات مصرح در مواد ۹ و ۱۷ این مقررات تحت عنوان استمرار پیشرفت حرفه ای (Continuing Professional Development)؛ رعایت الزامات مربوط به گزارش دهی و اشتراک اطلاعات طبق ماده ۴ و بند د ماده ۱۶ این مقررات؛ گزارش دهی در صورت مشاهده هرگونه نقض مقررات کارگزاران و یا سایر مقررات فیفا، کنفدراسیون ها یا فدراسیون های عضو از برخی دیگر از تعهدات کارگزاران در هنگام انجام فعالیت های خود می باشد.
همچنین کارگزاران می بایست اطلاعات در خصوص موارد زیر را در سامانه مورد نظر که به آن دسترسی دارند، بارگذاری کنند.
ظرف ۱۴ روز از تاریخ اجرا، اصلاح یا انحلال قرارداد کارگزاری: قرارداد کارگزاری مربوطه و سایر اطلاعات خواسته شده در سامانه؛
ظرف ۱۴ روز از اجرای قرارداد کارگزاری: هرگونه قرارداد منعقده با موکل به غیر از قرارداد با موضوع خدمات کارگزاری که شامل و نه محدود به قرارداد سایر خدمات و اطلاعات مربوط به آن می شود؛
ظرف ۱۴ روز از دریافت هزینه حق کارگزاری: اطلاعات مورد نیاز در سامانه؛
ظرف ۱۴ روز از دریافت هزینه بابت هرگونه قرارداد منعقده با موکل به غیر از قرارداد با موضوع خدمات کارگزاری: اطلاعات مورد نیاز در سامانه؛
ظرف ۱۴ روز از انعقاد: هر نوع قرارداد یا ترتیبات دیگر حاکم بین کارگزاران فوتبال راجع به همکاری در ارائه هر گونه از خدمات، یا تقسیم درآمد یا سود ناشی از ارائه هر بخشی از خدمات کارگزاری آنها؛
ظرف ۱۴ روز از به وقوع پیوستن: هر گونه اطلاعاتی که ممکن است بر تعهد کارگزار جهت برآورده کردن الزامات واجد شرایط بودن تاثیر گذارد؛ و
ظرف ۱۴ روز از به وقوع پیوستن: هرگونه قرارداد تسویه حسابی که با موکل یا دیگر کارگزار فوتبال منعقد شده است.
مضافا در صورتی که کارگزاران خدمات خود را در قالب دفتر (آژانس) نمایندگی ارائه می دهند، می بایست موارد زیر را در سامانه بارگذاری نمایند.
ظرف ۱۴ روز از اولین نقل و انتقال که به واسطه خدمات دفتر نمایندگی صورت پذیرد: ساختار مدیریت، هویت سهامداران، درصد متعلق به سرمایه سهام آن و/یا هویت مالکان ذینفع آن؛
ظرف ۱۴ روز از اولین نقل و انتقال که به واسطه خدمات دفتر نمایندگی صورت پذیرد: تعداد کارگزاران فوتبالی که از دفتر نمایندگی (آژانس) مشترک برای انجام امور تجاری خود استفاده می کنند و نام همه کارکنان آن؛ و
ظرف ۳۰ روز از به وقوع پیوستن: هرگونه تغییر در اطلاعاتی که پیش تر در رابطه با دفتر نمایندگی (آژانس) ارائه شده است.
در بحث این هفته به نکات مربوط به ماده ۱۵ و بخش هایی از ماده ۱۶ مقررات جدید کارگزاران رسمی فیفا پرداخته شد و در هفته آینده به بررسی سایر نکات باقیمانده از ماده ۱۶ و ماده ۱۷ مقررات خواهیم پرداخت.
دکتر غلامرضا رفیعی - دکتر امیر خسروی
نظر شما