۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85171411
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گالیکش نیازمند توسعه فضاهای کتابخانه‌ای تا بیش از چهارهزار متر مربع است
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گالیکش فضای فعلی ۲ کتابخانه فعال این شهرستان را حدود ۵۰۰ متر مربع اعلام کرد و گفت: گالیکش با توجه به جمعیت موجود نیازمند توسعه فضاهای کتابخانه‌ای تا بیش از چهار هزار متر مربع است.

مرتضی رنگریز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد اعضای ۲ کتابخانه فعال در شهرهای گالیکش و صادق آباد با ۲۷ هزار نسخه کتاب را هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: در مجموع سه درصد از جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفری این شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و برای افزایش عضوگیری نیاز به توسعه فضای فیزیکی داریم.

وی افزود: کتابخانه مرکزی شهدای ۱۲ دی شهر گالیکش فقط ۲۶۰ متر مربع زیربنا دارد و خیلی از دانش آموزان و کنکوری‌های مراجعه کننده به این کتابخانه به دلیل نبود فضای کافی مجبور به پهن کردن زیرانداز بر روی زمین برای مطالعه هستند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گالیکش از خیرانی که همواره حامی دستگاه‌های اجرایی در کمک به توسعه فضاهای بهداشتی و مراکز آموزشی هستند خواست فضایی را برای راه اندازی مرکز شماره ۲ کتابخانه شهدای ۱۲ دی با زیربنای حداقل ۲ هزار و ۲۰۰ متر در اختیار این نهاد قرار دهند.

رنگریز اظهارکرد: طبق استاندارد جهانی برای هر ۱۰۰ نفر هشت متر مربع فضای مطالعه در کتابخانه‌های عمومی نیاز است لذا حمایت خیران در تامین زمین می‌تواند زمینه استقبال بیشتر گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی فراهم کند.

وی با اشاره به امکان ایجاد کتابخانه در روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر با واگذاری مکانی از طرف اهالی به مدت ۱۵ سال به نهاد کتابخانه‌های عمومی، گفت: روستای ینقاق گالیکش با جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شرایط لازم را در صورت همکاری مردم برای ایجاد کتابخانه عمومی دارد.

فرماندار گالیکش هم در نشست اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بر ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بهترین الگو در کتابخوانی هستند و باید با پیروی از ایشان در حد امکان ضمن اینکه به کتابخوانی مبادرت می‌کنیم، تمهیدات لازم را برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح ادارات شهرستان و جامعه هدف خود در پیش گیریم.

علی جوان حاذق خواه افزود: مهمترین ثمره مطالعه این است که انسان با خواندن یک ساعت کتاب می‌تواند با افکار جمعی از دانشمندان و متخصصان که توسط یک نفر گردآوری شده و به تالیف رسیده است، همسو باشد.

وی گفت: تقویت علم کلام، دید گسترده نسبت به مطالب، افزایش دامنه کلمات، برقراری ارتباط با مخاطب و قدرت بالا در تصمیم گیری از مهمترین مزایای کتاب خواندن است.

فرماندار گالیکش افزود: زیبایی ظاهری و جذابیت فضای مطالعه در جذب و اقبال مردم به کتابخانه‌ها تعیین کننده است و از طرفی تخصیص اعتبار به‌منظور باز طراحی فضای داخلی و به‌روزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه‌ها از عوامل موثر در جذب عضو محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha