به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کنسرت، یکی از پیشرانهای نشاط اجتماعی در هر جامعهای است. مقولهای که دهههاست، مفهوم و اعتبار خود را از این مرحله فراتر نهاده و به ابزاری در جهت گردشگری و حتی توریسم تبدیل شده است؛ سالانه، شهروندان بسیاری برای تماشای کنسرت خواننده مورد علاقه خود، به شهرهای اطراف و کشورهای دیگر سفر میکنند.
در ایران، به دلیل تکثر خوانندگان در سبکهای مختلف، بازار کنسرت حسابی داغ است؛ آنقدر داغ که هیچ خوانندهای نمیتواند بازار خود را برای چند ماه آینده، تضمینی ببیند. بهعبارتی، وقتی یک خوانندهای، امروز تمام بلیتهای اجرای خود را فروخت، نمیتواند تضمینی برای ثابت نگهداشتن مخاطبان خود برای اجراهای ماههای بعدی خود داشته باشد همچنانکه در این فرآیند، با خوانندگان بعضا نوظهوری مواجه هستیم که تمام بلیتهای خود را در چند دقیقه به فروش رسانده و مارکت را به نفع خود تغییر میدهند.
این روند، در هر چند ماه تغییر کرده و اسامی خوانندگانی که بلیتهای خود را خیلی زود میفروشند و اجراهایشان به اصطلاح (سولداوت) میشود، مرتبا در حال تغییر است. این، نشانه پویایی موسیقی و ذکاوت گوش شنیداری جامعه است که به تناسب اقتضای روز و نیاز خود، به سمت موسیقیهای جدید رفته و به همین دلیل، خوانندگان باید خود را فرزند زمانهشان دانسته و مطابق با سطوح مختلف سلیقه مخاطب که متفاوت و متغیر نیز است، گام بردارند.
متوسط روزی ۷ کنسرت در ایران
مقوله کنسرت در سال ۱۴۰۱، یک چهار ماه ابتدایی پرنفس را پشت سر گذاشت. در پائیز، کاملا راکد شد و در نیمه دوم زمستان توانست اعادهحیثیت کرده و آمارهای خوبی را ثبت کند.
از ۶ بهمنماه سال گذشته که زانکو در مقام صفشکن، نخستین کنسرت زمستانی را به روی صحنه برد و رضا صادقی، ماکانبند و سیروان خسروی به این جریان تداوم بخشیدند تا به امروز که کنسرتها به دلیل آغاز ماه محرم تعطیل میشوند، یک هزار ۱۲۸ اجرا در ایران برگزار شد.
بر اساس این آمار، از ۶ بهمن لغایت ۱۸ فروردین که آغاز ایام شهادت امام علی (ع) بود، ۵۳۰ کنسرت در تهران و شهرستان برگزار شد. در این بازه زمانی، یک اتفاق ویژه هم رخ داد و آن، اجرای ۱۲ خواننده طی ۶ روز در جشنواره موسیقی فجر بود که یک اتفاق خیرهکننده و بسیار مثبت در مسیر شتاب اجرایی کنسرتها محسوب میشود.
در اردیبهشتماه، تعداد اجراها به ۱۲۰ رسید. خردادماه رکورد زد و ۲۶۶ کنسرت را به خود دید. در تیرماه نیز طی ۲۶ روز نخست، ۲۱۲ کنسرت برگزار شد.
از ۶ بهمن تا به امروز، ۱۷۳ روز میگذرد که ۱۸ روز از این آمار، ایام شهادت بود که نمیشد در آن ایام کنسرت برگزار کرد. میماند ۱۵۵ روز که اگر ۱۱۲۸ کنسرت را در این مدت تقسیم کنیم به عدد ۷/۲۷۷ میرسیم که نشان میدهد در هر شب، متوسط بیش از ۷ کنسرت در ایران برگزار شده که اگرچه همچنان تا نرم معمول و نرمال متناسب با میزان جمعیت، فاصله وجود دارد اما با توجه به شهرهای محل برگزاری کنسرت که عمدتا مراکز و شهرهای بزرگ استانها میشوند و البته تعداد خوانندگان موجود، با آمار رضایتبخش و قابلقبولی مواجه هستیم.
کنسرت اولیها
یک اتفاق بسیارخوبی که در این دوره افتاد، تعدد خوانندگانی بود که برای نخستینبار به روی صحنه رفتند. اتفاقی که علاوه بر رونق بیشتر کنسرت در کشور، انبساط تصمیمگیری در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و باز گذاشتن درب تنوع موسیقی و حق انتخاب بیشتر برای مخاطب را نشانه گرفته است و نتایج بسیارخوبی در این مسیر به دست آمد.
از ۶ بهمن تا به امروز، ۱۷۳ روز میگذرد که ۱۸ روز از این آمار، ایام شهادت بود که نمیشد در آن ایام کنسرت برگزار کرد. میماند ۱۵۵ روز که اگر ۱۱۲۸ کنسرت را در این مدت تقسیم کنیم به عدد ۷/۲۷۷ میرسیم که نشان میدهد در هر شب، متوسط بیش از ۷ کنسرت در ایران برگزار شدهزانکو، نخستین خوانندهای بود که ششم بهمن سال گذشته طی ۲ سانس در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی نیز مواجه شد. خوانندهای که تور کنسرتهایش را علاوه بر تهران، به شهرهای دیگر کشور نیز کشاند.
معین زندی، دیگر خوانندهای بود که پس از چند سال فعالیت، بالاخره موفق شد تا به روی صحنه برود. جالب آنکه، معین زندی، تور کنسرتهای خود را از جشنواره موسیقی فجر آغاز کرد و پس از استقبالی که از اجرای این خواننده در جشنواره شد، وی دهها کنسرت دیگر در پایتخت و سایر شهرهای کشور به روی صحنه برد.
آرمین، خواننده محبوبی که دو دهه فعالیت غیررسمی داشت، بالاخره موفق شد تا در ۲۶ اسفند، نخستین اجرای صحنهای خود را در کشور تجربه کند تا طرفداران این خواننده، ۸ هزار بلیت ۴ اجرای وی را در دقایقی کوتاه خریداری کنند. آرمین، در ادامه، آمارهای خیرهکننده دیگری را نیز در تهران و شهرستان به جای گذاشت.
حامیم و پویا جاجیلی، دیگر خوانندگانی بودند که در این بازه، به روی صحنه رفتند و توانستند برای مخاطبان خود، اجرای زنده داشته باشند.
رکورددارهای فروش بلیت
اینکه یک خواننده بتواند سولداوت کرده و برای سالن شلوغ، اجرای برنامه داشته باشد، امری متداول در دنیای کنسرت به حساب میآید اما در این دوره ۱۵۵ روزه، اتفاقهای عجیبتری در این حوزه رخ داد.
آرمین، یک رکوردشکنی فوقالعاده را در این زمینه به ثبت رساند و موفق شد تا رکورد فروش ۱۵ دقیقهای بیش از ۲ هزار بلیت را برای کنسرت خود به ثبت برساند که یک آمار چشمگیر است. این خواننده همچنین در نخستین اجرای خود موفق شد تا تمام ۸ هزار بلیت ۴ سانس اجرای خود را با وجود هیچ تبلیغی، در کمتر از ۱ ساعت به فروش برساند که این روند در ادامه با فروش تمام بلیتهای یک اجرا در کمتر از ۱۵ دقیقه، روند عجیبتری به خود دید.
مجید رضوی نیز در این مدت، آمار خیرهکننده فروش تمام بلیتها در نیمساعت را تجربه کرد. خواننده جوانی که در این روزها حسابی خوش درخشیده و با ۱۶۱ سانس اجرای برنامه، رکورددار تعداد اجرا در تهران و شهرستان است. رضوی در این مدت، بیشترین تعداد کنسرت را در میان خوانندگان ایرانی داخل کشور اجرا کرده است.
محسن یگانه هم یک بازگشت رویایی را تجربه کرد. نخستین اجرای دور جدید کنسرت یگانه، از ۱۹ خرداد آغاز شد و این خواننده توانست تمام بلیتهای خود را در کمتر از ۴۰ دقیقه به فروش برساند. این استقبال به اندازهای بود که این اجراها، مدام تمدید شد و دیگر بلیتهای کنسرت این خواننده نیز در همین بازه زمانی، به فروش رفت تا محسن یگانه پس از ۲۰ سال اجرا، ثابت کند که همچنان در کورس محبوبیت قرار دارد.
حامیم، خواننده جوانی است که با ورود خود، غافلگیریهای بسیاری را رقم زد. نخستین اجرای این خواننده، ۲۱ اردیبهشتماه، برگزار شد و تمام بلیتهای ۴ سانس اجرای این خواننده در رویالهال اسپیناسپالاس، در کمتر از ۹۰ دقیقه به فروش رفت. در ادامه، حامیم موفق شد تا تمام بلیتهای یک سانس خود را در ۴۵ دقیقه به فروش برساند. این خواننده جوان همچنین، در اجرای صحنهای شهرستان هم گل کاشت و توانست رکورد فروش کنسرت در بندرعباس را به نام خود ثبت کند. حامیم همچنین به همراه آرمین زارعی، رکورد بیشترین اجرا در شهر تبریز را به دست آورده است.
علی یاسینی نیز در این بازه حسابی خوش درخشیده و موفق شده تا تمامی بلیتهای کنسرت خود را در کمتر از ۱ ساعت به فروش برساند. علی یاسینی نیز جزو خوانندگانی است که یکی از بیشترین اجراهای تهران و شهرستان را به خود اختصاص داده و موفق شده تا تمام بلیتهای اجرای خود را در کسری از ساعت به فروش برساند.
در این میان، بیانصافی است اگر از علیرضا قربانی نام نبریم. خوانندهای که پس از حدود ۴ سال، در تهران به اجرای برنامه پرداخت و تمام بلیتهای ۱۵ شب نخست اجرای وی، در ۴ ساعت به فروش رفت. قربانی موفق شد تا ۲۲ هزار بلیت را طی ۳ ساعت به فروش رسانده و وقتی کنسرت با این حجم تقاضا، برای ۷ شب دیگر تمدید شد، تمام آن بلیتها، طی ۱ ساعت به فروش رفت.
دور جدید کنسرتها، با پایان یافتن ماه صفر و از اواخر شهریور آغاز میشود. در دور جدید، علاوه بر حضور خوانندگانی که تا امروز به روی صحنه بودند، بیش از ۱۰ خواننده جدید رونمایی میشوند که پاراداریم کنسرتها را فشردهتر و رقابت را تنگتر میکند. در این ۲ ماه، خوانندگان فرصت دارند تا ضمن استراحت، به کارهای جدیدتری برسند تا بتوانند مخاطبان خود را حفظ کنند.
آنچه مشخص است آنکه، فصل داغی پیش روی صنعت موسیقی کشور است که میتواند آمار و ارقامهای کنونی را با نتایج بهمراتب بهتری همراه کرده و سرانه نشاط اجتماعی کشور را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
نظر شما