پلنگ‌های جاجرم خراسان‌شمالی "اوزوم" و "بهار" نامگذاری شدند

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: بررسی‌های اولیه نشان از حضور چهار قلاده پلنگ در این منطقه دارد و 2 گونه که دارای کلید شناسایی بودند به نام‌های "اوزوم" (پلنگ نر) و "بهار" (پلنگ ماده) نامگذاری شدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، احمد صفرزاده در این خصوص اظهار کرد: "اوزوم" و "بهار" نام کوه هایی در شهرستان جاجرم که در سال‌های اخیر در وضعیت مناسب زیستگاهی برای پلنگ ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت وحوش با تلاش محیط‌بانان محقق شده است افزود: با افزایش جمعیت قوچ، میش، کل و بز، جمعیت گوشتخواران از جمله پلنگ نیز در این کوه ها افزایش یافته و در سال‌های اخیر، دوربین همیاران و تله‌ای ده‌ها مرتبه پلنگ‌های این زیستگاه‌ را ثبت کردند.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش تعارضات این گونه نادر و مهم که در راس هرم غذایی قرار دارد پروژه شناسایی، نامگذاری و تهیه نقشه پراکنش و ظرفیت‌های زیستگاهی در دستور کار این اداره قرار گرفته است و با دریافت تصاویر بهتر تمام پلنگ های این منطقه با نام های محلی نامگذاری خواهند شد.

خراسان شمالی، به لحاظ جمعیت پلنگ، وضعیت خوبی در میان استان های کشور دارد و بیشتر کوهستان‌های این منطقه، زیستگاه این گربه‌سان زیبا است.

مسوولان محیط زیست خرا سان شمالی اعلام کرده اند که نمی توان آماری از جمعیت پلنگ در استان ارائه داد اما تکرار این مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه وحشی در استان مناسب است.

شهرستان جاجرم با جمعیت حدود ۳۷ هزار نفر در جنوب غربی استان خراسان شمالی واقع شده و این شهرستان از سه بخش مرکزی، سنخواست و شوقان تشکیل شده است.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

خراسان شمالی زیستگاه ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور است و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha