۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85171747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب الله خواستار حل و فصل موضوع آوارگان سوری شد

۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰
کد خبر: 85171747
حزب الله خواستار حل و فصل موضوع آوارگان سوری شد

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان بر ضرورت حل و فصل موضوع آوارگان سوری از طریق همکاری بیروت با دمشق تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه المنار، شیخ نبیل قاووق روز یکشنبه از دولت لبنان خواست در راستای منافع کشور با دولت سوریه به منظور یافتن راه حلی برای آوارگان سوری موجود در لبنان اقدام کند.

وی گفت: تصمیم اتحادیه اروپا برای ماندن آوارگان سوری در لبنان یک دخالت آشکار، تحریک کننده و مستبدانه است و نه تنها به عنوان یک تجاوز به حاکمیت ملی و کرامت لبنان به شمار می رود بلکه یک تهدید واقعی برای ثبات و اتحادملی لبنان است.

قاووق افزود: بیروت ملزم و مجبور به اجرای خواسته های اروپا نیست و لازم است که دولت لبنان براساس مصلحت کشور، با همکاری دمشق، راه حلی برای موضوع آوارگان سوری بیابد.

از سوی دیگر وزارت خارجه لبنان روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نقش وزیر خارجه در موضوع آوارگان سوری فقط تماس های دیپلماتیک و سیاسی با دیگر کشورها از جمله سوریه و دیگر کشورهای دوست است که هم اکنون و در آینده از طریق هماهنگی با نخست وزیر انجام می شود.

در این بیانیه آمده است: صلاحیت پیگیری مسائل فنی به وزیران و نهادهای ویژه بازمی گردد و این اختیارات در هم افزایی با وظایف وزیر خارجه است.

این بیانیه در پاسخ به اخبار منتشر شده در برخی رسانه های لبنانی صادر شده است که اعلام کرده بودند «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان تمایلی برای برقراری تماس با مسوولان سوری درباره موضوع آوارگان ندارد.

«تیری ماریانی» عضو پارلمان اروپا، پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که پارلمان اروپا به اتفاق آرا به قطعنامه باقی ماندن آوارگان سوری در لبنان رای داده اند.

این درحالی است که وزیر امور مهاجران لبنان در واکنش به این عضو فرانسوی پارلمان اروپا گفت: اروپا فکر می کند که لبنان مستعمره آن است ولی این تصمیم یک تصمیم ظالمانه در حق لبنان است و ما آن را نمی پذیریم.

«عصام شرف الدین» افزود: این کار یک دخالت آشکار در امور کشورهای مستقل است و پارلمان اروپا باید عذرخواهی کند.

وی اضافه کرد: لبنان اصرار دارد که آوارگان سوری به کشورشان بازگردند.

لبنان از سال ۲۰۱۱ با بحران هجوم آوارگان سوری مواجه است و براساس آخرین آمار، حدود ۲ میلیون ۸۰ هزار آواره سوری در لبنان حضور دارند که بیشتر آن ها به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha