جلوه‌ای از حماسه «پد خندق» در استقبال باشکوه از رییس دولت مردمی

یاسوج- ایرنا- وقتی آیت الله رئیسی صبح امروز(دوشنبه) از پلکان هواپیما در فرودگاه یاسوج پایین آمد، مورد اسقبال مادری قرار گرفت که فرهنگ ایثار و شهادت را به همراه داشت، مادری که فرزند خود را در حماسه «پد خندق» دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی کرد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران وقتی که در فرودگاه یاسوج از هواپیما پایین آمد تا سفر ۲ روزه خود به سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد را آغاز کند مورد استقبال بانویی قرار گرفت که از خانواده ایثار و شهادت بود.

مادر شهید جان محمد کریمی با لباس محلی و داشتن حجاب کامل مقدم رییس جمهور را گرامی داشت. او فرزند رشید خود را در حماسه ای تاریخی اما گمنام پد خندق تقدیم اسلام و حفظ آرمان های والای دینی و انقلابی کرده است.

حماسه پد خندق قطعه ای از هشت سال دفاع مقدس است که توسط فرزندان دلاور استان کهگیلویه و بویراحمد خلق شد که همچون بسیاری از حماسه های فرزندان این مرز و بوم گمنام مانده است.

او آمد تا از رییس دولت مردمی سیزدهم استقبال کند. مادر شهید، آیت الله رئیسی را از مردانی می داند که با تمام نیرو به همراه دولتمردان در خدمت مردم ایران است و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نمی کند.

مادر شهید همچنان درخواست کرد رییس جمهور ، اعضای دولت و سایر مسئولان، پیشکسوتان جهاد و شهادت را فراموش نکنند و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاشی دوچندان داشته باشند.

عملیات پد خندق یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس است که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیر سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

پد خندق، داستان رشادت ها و دلاوری های مردان غیوری از سرزمین دنای استوار است که از جان گذشتگی های آن ها برای همیشه در جریده تاریخ ثبت و هیچ گاه از یاد ها نخواهند رفت.

رزم حماسی پد خندق، جلوه ای از عاشورای حسینی دارد که در آن اسارت، شهادت و از خودگذشتگی ها یک به یک تکرار شدند.رزمی حماسی، که مملو از جانفشانی ها و خاطرات تلخ و شیرینی پیروزی حق علیه باطل است.

حماسه پدخندق برگ زرینی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است که تیرماه سال ۶۷ در جزیره مجنون رخ داد و رزمندگان در این عملیات غرورآفرین حضور گسترده و نقش محوری داشتند به طوری که ۸۷ نفر از رزمندگان استان به شهادت رسیدند و ۷۸ نفر نیز از سوی دشمن اسیر شدند.

بامداد چهارم تیرماه ۶۷ در روزهای پایانی جنگ، در منطقه هورالعظیم از جبهه های جنوب تک دشمن در منطقه جزیره مجنون و مقاومت دلیرانه تنها چند تن از غیور مردان برای همیشه در تاریخ این سرزمین نگاشته شد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۳۳ هزار رزمنده، ۱۳ هزار نفر جانباز، بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر شهید و ۳۱۰ نفر آزاده در طول هشت سال دفاع مقدس استان نقش فعالی داشت اما حماسه پدخندق تاریخی ترین حضور آنان در جبهه ها بوده است.

۵۶ نفر شهدای کهگیلویه و بویراحمد زیر ۱۵ سال سن داشتند که از نظر شرعی حتی به سن تکلیف هم نرسیده بودند،از میان شهدای استان ۳۰۰ نفر سرباز، ۲۷۰ نفر پاسدار و یک هزار و ۲۳۰ شهید نیز بسیجی بودند.

کوچکترین شهید استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ ساله و پیرترین آنان ۶۷ ساله بود.بیش از ۹۹ درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در خط مقدم جبهه شهید شدند که ۶۰۰ نفر آنان دانش آموز و ۷۸ نفر دانشجو بودند.

دو خانواده در این استان سه تن از فرزندانشان و ۲۳ خانواده نیز دو تن از عزیزانشان را در این جنگ تقدیم انقلاب اسلامی و میهن کردند.

روستاهای قاسم آباد جلیل و ده برآفتاب در شهرستان بویراحمد بیشترین شهید را از میان روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تقدیم انقلاب اسلامی کردند.روستای قاسم آباد جلیل در شهرستان بویراحمد تنها روستایی در ایران بوده که خود در زمان جنگ یک گردان رزمی داشت.

براساس این آمار ،کهگیلویه و بویراحمد با توجه به جمعیت ،بیشترین حضور رزمنده در جبهه های جنگ را به خود اختصاص داده است.

آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان روز دوشنبه در جریان دور دوم سفرهای استانی خود به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود وارد شهرستان یاسوج شد.

دیدار عمومی با مردم، افتتاح پروژه های عظیم پتروشیمی و سد چمشیر گچساران ، کارخانه قند یاسوج به نمایندگی از ۴۴واحد تولیدی احیا شده ، جاده ملی و ۱۶۳کیلومتری پاتاوه به دهدشت از مهمترین برنامه های سفر رییس جمهور به استان است.

حضور در شهرستانهای مارگون و بهمئی و بویراحمد و دیدارهای مردمی و سخنرانی در این شهرستانها و شرکت در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری و برنامه ریزی و جمعی از فعالان صنعتی نیز در برنامه های سفر آیت الله رییسی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha