«رضا سرائی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این راکتور برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در دنیا توسط صنعتگران ماشینسازی اراک در حال ساخت است و همه مواد خام مورد نیاز آن از داخل کشور تأمین شده است و اکنون عملیات حمل و ارسال اولین بخش ساخته شده این رآکتور به نام، کولر آغاز شد.
وی بیان کرد: رآکتور احیای آهن اسفنجی متعلق به تکنولوژی HYL۳ است که با نصب آن ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، ایجاد میشود.
مدیرعامل ماشینسازی اراک ادامه داد: تکنولوژی HYL۳ برای اولین بار در کشور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد که با ورود این رآکتور به چرخه تولید فولاد کشور، بخش قابل توجهی از نیاز کارخانجات تولید فولاد داخل به تامین آهن اسفنجی از خارج کشور، برطرف میشود.
سرائی افزود: وزن عملیاتی راکتور حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن است که به صورت عمودی در ارتفاع ۴۵ متری زمین بر روی برج احیا واقع بر روی استراکچر فلزی نصب میشود و با استفاده از گازهای احیای Co و H۲ در دمای۹۵۰ درجه سانتیگراد، گندله آهن را به آهن اسفنجی تبدیل میکند.
وی توضیح داد: این کوره از داخل با سیمان و آجر نسوز و از خارج با واترجکت پوشش داده شده است تا تبادل حرارتی بین بدنه، محیط و فرآورده درونی کاملا تحت کنترل باشد.
مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره ماشینسازی اراک اضافه کرد: جریان گاز احیا از پایین به بالا و عبور گندله از بالا به پایین است و بدنه رآکتور دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل میکند و فشار کار این رآکتور هفت بار است که سبب افزایش راندمان واکنشهای احیا میشود.
سرائی افزود: به منظور کاهش مصرف برق در کوره، قوس الکتریکی واحد فولادسازی با استفاده از تکنولوژی HYTEMP که یک سیستم پنوماتیک با سیال نیتروژن است، آهن اسفنجی داغ به محصول خروجی این رآکتور با دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد به ادامه مسیر فرایندی تولید فولاد، منتقل میشود.
وی خاطرنشان کرد: حمل تجهیز اصلی این رآکتور با ابعاد ترافیکی ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن از مبدا شرکت ماشینسازی اراک به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، به عنوان پهنترین و بلندترین محموله تاریخ حمل و نقل فوق سنگین کشور لقب خواهد گرفت.
مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره ماشینسازی اراک گفت: با توجه به توانمندیهای فنی و سیستمی شرکت دانشبنیان ماشینسازی اراک در بخشهای طراحی، ساخت و تولید از جمله ریختهگری و آهنگری، ماشینکاری سنگین و خطوط ذوب، پالایش فولادهای آلیاژی، فورج گرم و عملیات حرارتی و ساخت سازههای دقیق تجهیزات معدنی و فولادی، این شرکت به حوزه طراحی و ساخت تجهیزات دقیق و سنگین مورد نیاز صنایع معدنی و فولاد ورود کرده که مهمترین تجیهز ساخته شده در حوزه صنایع فولادی، ساخت راکتور احیای آهن اسفنجی برای کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان است.
ماشینسازی اراک به منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده کردن نیازهای صنعتی کشور، سال ۱۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۴ هکتار در شهر اراک تاسیس و در سال ۱۳۵۰ به عنوان نخستین صنعت سنگین کشور به بهرهبرداری رسید.
این واحد تولیدی، صنعتی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی، مخازن بزرگ، سازههای فلزی، بویلرهای حرارتی، گلولههای سنگین فلزی، انواع پل، دکلها و تولید شیرهای تخصصی فعالیت دارد.
نظر شما