اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزی در استان سمنان به ۵۱ هزار هکتار رسید

سمنان- ایرنا- مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تاکنون به سامانه‌های مختلف آبیاری نوین به منظور بهره‌وری بهینه از آب مجهز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین شاهینی روز دوشنبه به خبرنگاران افزود: ۳۸ هزار و ۷۹۰ هکتار سامانه نوین آبیاری از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ در بخش های کشاورزی استان سمنان از محل اعتبارات ملی اجرایی شد.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ نیز به میزان ۱۲ هزار و ۳۳۴ هکتار انواع سامانه‌های آبیاری در استان سمنان اجرا شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله‌های اصلی و فرعی شده و از روزنه‌هایی که به آنها قطره چکان، آب‌پاش، آب‌فشان و یا نازل می‌گویند به صورت قطره‌قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این صورت از تلفات آب در توزیع در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می‌شود.

شاهینی افزود: آبیاری تحت فشار به ۲ روش آبیاری بارانی و قطره‌ای تقسیم می‌شود که بازدهی آبیاری در روش بارانی از ۳۶ درصد به شیوه غرقابی به ۷۰ درصد و در روش قطره‌ای به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی صرفه جویی در مصرف آب، بی‌نیازی از تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، سهولت در انجام عملیات زراعی و جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک را از مزایای اجرای طرح‌های آبیاری نوین عنوان کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بی نیازشدن از نیروی کارگر زیاد به دلیل ثابت بودن اجزای سامانه و وارد نشدن بذر علف‌های هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از لوله، برخی از ویژگی‌ها و مزایای آبیاری تحت فشار است.

حدود ۸۷ درصد از آب تولیدی در استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود که طبق برنامه و بر اساس سند بهره وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان از حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب باید با تمرکز بر افزایش بهره وری به ۶۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha