۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 2457
کد خبر: 85172415
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا نشست پنج جانبه قطر درباره لبنان راه به جایی می برد؟

تهران - ایرنا -نشست پنج جانبه درباره لبنان قرار است امروز دوشنبه در شهر دوحه قطر برگزار شود، اما ارزیابی های رسانه های لبنانی از ناتوانی آن در ایجاد راهکاری برای حل بحران انتخاب ریاست جمهوری این کشور در سایه اختلاف دیدگاه اعضا و نبود سایر بازیگران منطقه ای تاثیرگذار در تحولات لبنان در آن حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، نشست پنج جانبه نمایندگان آمریکا، فرانسه، قطر، عربستان و مصر درباره بحران ریاست جمهوری لبنان امروز دوشنبه و پیش از بازگشت «ژان ایو لودریان» فرستاده فرانسه در امور لبنان به بیروت برای رایزنی دوباره با مقامات، شخصیت های سیاسی و حزبی لبنان برگزار می شود.

لودریان پیشتر نیز به بیروت سفر و با مقامات سیاسی و حزبی دیدار کرده بود تا نظر آنها را درباره بحران انتخاب رئیس جمهور جویا شود. منابع خبری لبنانی آن زمان نوشتند که این سفر دستاورد ملموسی به همراه نداشته است.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: در سایه احتمال از دست رفتن طرح فرانسه (برای حل بحران لبنان) و عدم همکاری عربستان با آن و اعتراض قطر به آن، این خبر به رسانه ها درز کرد که آمریکا سطح نمایندگی خود در نشست امروز دوحه را کاهش داده است. بر این اساس، «ایثون گولدریتچ» دستیار«باربارا لیف» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور دور به جای او در این نشست شرکت خواهد کرد که نشانه ای آشکار از تداوم مخالفت آمریکا برای دستیابی به راه حلی در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان است و نشان از عدم شور و شوق طرف های مختلف برای گذر از این بحران دارد.

این روزنامه افزود: در حالی که اطلاعات جدیدی از دور دوم سفر لودریان فرستاده ریاست جمهوری فرانسه به بیروت در دسترس نیست، اکثر برآوردها دشواری رسیدن به راه حل (درباره لبنان) را با توجه به تحولات منطقه ای به ویژه با توجه با افول مسیر مذاکراتی ایران-آمریکا از طریق سلطان نشین عمان تایید می کند.
به نوشته الاخبار، این تحولات درحالی است که قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره لبنان و حمله به یکی از طرف های داخلی این کشور همانند ریختن بنزین روی آتش بحران و اقدامی تنش زا بود که دستیابی به راه حل را دور از دسترس می کند.

در همین حال، روزنامه البناء به نقل از منابع آگاه از تحولات مربوط به لبنان نوشت: لودریان در نشست امروز دوحه دیدگاه خود درباره پرونده لبنان را در سایه ماحصل گفت وگوها و شنیده های خود از جریان های سیاسی لبنان در دور اول سفرش به بیروت و گزارشش در این باره را ارایه خواهد داد که بر پایه اهمیت گفت وگو بین این نیروها است.

این در حالی است که فرستاده قطر به لبنان به نوبه خود دیدگاه کشورش را برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان از موضعی متفاوت از پیشنهاد فرانسه ارائه خواهد کرد؛ بویژه اینکه دوحه در تلاش برای ورود ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش به کاخ ریاست جمهوری لبنان در منطقه بعبدا در شرق بیروت است.

بر این اساس، منابع یاد شده می گویند که لودریان که بین ۲۴ تا ۲۷ ماه جاری به لبنان سفر می کند، برای برگزاری گفت وگو بین احزاب لبنانی تلاش می کند، اما تاکنون همه نیروهای سیاسی لبنان به ویژه نیروهای مسیحی، موضع خود را در مورد این گفت وگو مشخص نکرده اند. پس از حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» که مایل به شرکت در گفت وگو نیست، موضع جریان ملی آزاد لبنان به ریاست «جبران باسیل» همچنان مبهم است و مشارکت یا عدم مشارکت آن مشخص نیست.

روزنامه الجمهوریه نیز به نوبه خود درباره نشست امروز دوحه نوشت: لودریان قرار است ماحصل مذاکرات و نتایج دیدارهای دور اول سفر خود به لبنان و پیشنهادهای خود برای حل بحران انتخاب رئیس جمهور این کشور را در نشست دوحه ارایه کند. ریاض و دوحه آخرین ایستگاه های رایزنی او به شمار می روند اما پایان رایزنی های او نیست.

روزنامه نداء الوطن لبنان نیز با اشاره به سرنوشت مبهم نشست امروز دوحه نوشت: ارزیابی ها در مورد نشست امروز متفاوت است و درحالی که برخی ارزیابی ها از پایین بودن احتمال بروز گشایشی در بحران مربوط به انتخاب رئیس جمهوری لبنان حکایت دارد، برخی ارزیابی های دیگر از تحرک بخشیدن به این بحران در مسیر کار بر روی گزینه سومی (برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان) حکایت دارد.

براساس اطلاعات، محافلی که اهمیت نشست دوحه را دست کم می گیرند، به موضع حزب الله استناد می کنند که به گفته آنها، همچنان بر نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده برای تصدی این پست پافشاری می کند.

بحث ها درباره برگزاری نشست کمیته پنج جانبه و زمان برگزاری آن در حالی مطرح شده که اساسا رسانه های لبنانی درباره برگزاری آن در سایه عدم عضویت و حضور دیگر بازیگران منطقه ای و تاثیرگذار صحنه لبنان شک و تردید به خرج داده اند.

پایگاه خبری – تحلیلی النشره، ۳۱ خردادماه گذشته همزمان با سفر لودریان فرستاده فرانسه به بیروت برای دیدار با مقامات لبنانی درباره پرونده انتخاب رئیس جمهوری این کشور به نقل از منابع سیاسی نوشته بود که بدون نقش آفرینی ایران، حل مسائل لبنان امکانپذیر نیست و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در سفر اخیر خود به تهران درباره مسائل لبنان با مقامات بلندپایه ایرانی رایزنی کرد.

این پایگاه افزوده بود: تحرکات بین المللی این بار پس از ورود ایران به عرصه (حل بحران ریاست جمهوری لبنان) کاملا جدی است؛ به ویژه که کمیته پنج‌جانبه (متشکل از فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر و مصر) قبلا ایران را کنار گذاشته بود و همین امر (کارشناسان را) متقاعد کرده بود که چنین تحرکاتی (در سایه نبود ایران) بی فایده است.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

در دوازدهمین جلسه فرنجیه و ازعور در رقابتی تنگاتنگ نتوانستند رای لازم را برای تصدی این کرسی به دست بیاورند.

در پی ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور برای دوازدهمین بار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تنها راه پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری این کشور را گفت وگوی بین طیف ها و جریان های مختلف سیاسی دانست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha