۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۸
کد خبر: 85172516
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۷۰ خانواده در یزد متقاضی فرزندخوانده هستند

۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۸
کد خبر: 85172516
۵۷۰ خانواده در یزد متقاضی فرزندخوانده هستند

یزد- ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه ۵۷۰ خانواده در این استان در انتظار فرزندخواندگی هستند افزود: در یکسال گذشته ۲۴ کودک بدون سرپرست به متقاضیان سپرده شد.

به گزارش ایرنا، رضا ابهت، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بسیاری از خانواده‌ها درخواست‌هایی خارج از عرف و رابطه ای از مسئولان برای فرزند دارند اما به هیچ وجه توصیه‌های مسئولان تاثیری در این واگذاری‌ها نخواهد داشت، بلکه براساس نوبت و به خانواده های واجد شرایط سپرده می شود.

وی با بیان اینکه زمینه واگذاری فرزند پس از یک بررسی کارشناسی صورت می‌گیرد اظهار کرد: همچنین این سازمان از ۵۸۱ خانواده ۲ قلو و چند قلو حمایت می کند .

وی تصریح کرد: بهزیستی استان علاوه بر نگهداری از ۱۶۲ کودک و نوجوان در مراکز خود، از ۲۷۶ کودک نیز در قالب امداد ماهانه حمایت می‌کند.

ابهت تعداد زنان بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی استان را ۲ هزار و ۴۷۳ بیان کرد و گفت: از این افراد حمایت های مختلفی صورت می گیرد.

وی با اشاره تامین هزینه مراکز نگهدای از کودکان در مراکز تصریح کرد: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که فعالیت بسیاری از این مراکز نگهداری واقعاً‌ مقرون به صرفه نیست و نیازمند حمایت لازم در این زمینه هستیم.

وی به مرکز فوریتهای اجتماعی(اورژانس اجتماعی ۱۲۳) بهزیستی اشاره کرد و گفت: در استان طی سال گذشته شش هزار و ۳۷۰ مورد تماس گرفته شد همچنین تیم سیار این مرکز در مجموع هفت هزار و ۳۵۵ مورد اعزام در این موارد صورت داده که منجر به تشکیل دو هزار و ۷۸۹ پرونده مداخله شده است.

ابهت با اشاره به اقدامات حوزه پیشگیری بهزیستی استان افزود: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی در سال گذشته پنج میلیارد و ۵۳۸ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است .

وی افزود: شهرستان میبد با توجه به فعالیت های مرکز تحقیقات ژنتیک استان یزد در این شهرشاهد کمترین بیماری ژنتیک در این شهرستان هستیم.

ابهت با اشاره به اجرای طرح غربالگری و شناسایی آلزایمر برای خانواده‌های دارای افراد با سن بالای ۶۰ سال از سال گذشته در استان گفت: این غربالگری از طریق پرسشنامه‌ انجام شده و افراد در معرض این بیماری برای پیشگیری و درمان به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری بینایی به دلیل نبود همکاری‌ها لازم دستگاه‌های مرتبط در سال گذشته کمتر از ۷۰ درصد پوشش داده شده که در سال گذشته ۵۴ هزار و ۴۰۰ کودک در رده‌های سنی سه تا ۶ سال مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند که ۵۹۰ مورد کودک دچار مشکل شناسایی شدند.

۳۲ هزار و ۵۰۰ معلول دارای پرونده در بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان یزد تعداد معلولان دارای پرونده در این سازمان را ۳۲ هزار و ۵۰۰ معلول بیان کرد و گفت: از این تعداد پنج هزار و ۶۱۵ معلول بینایی ، چهار هزار و ۵۸۱ شنوایی ، ۱۲ هزار و ۵۵۵ جسمی حرکتی ، سه هزار و ۶۷۴ روانی مزمن ، چهار هزار و ۲۰۰ معلول گفتاری و ۶۷۰ معلول هم ضایع نخاعی هستند.

وی با انتقاد از واگذاری درمان برخی بیماری‌ها مانند اعتیاد و درمان بیماران روانی مزمن به بهزیستی افزود: بسیاری از بیماران روانی مزمن با همکاران ما درگیر فیزیکی می شوند یا حتی شیشه های ادارات را می شکنند.

وی تصریح کرد: بهزیستی وظیفه درمان این بیماران برعهده ندارد بلکه دانشگاه علوم پزشکی باید همانند دیگر بیماران آنها را درمان کند بهزستی وظیفه حمایتی و مددکاری آن برعهده دارد.

ابهت گفت: اکنون ۱۸ مرکز شبانه روزی توانبخشی با ارائه خدمات به بیش از ۸۹۵ نفر در استان وجود دارد.

وی به مناسب سازی محیط در استان اشاره و خاطرنشان کرد: یزد یک استان پیشتاز در موضوع مناسب سازی شهری برای افراد معلول و سایر افراد است و اکنون موضوع مناسب‌سازی جزو امتیازات جشنواره شهید رجایی برای دستگاههای اجرایی استان نیز لحاظ شده است.

ابهت به تعهد بهزیستی استان یزد با اشاره به ساخت شش هزار مسکن جهت معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی در قالب تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گفت: تاکنون چهار هزار و ۶۰۹ خانواده عادی شهری و ۴۸۲ خانواده عادی روستایی شامل خانواده‌های دارای یک معلول و زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست و نیز ۶۰۳ خانواده دارای دو معلول به بالا برای مسکن در سامانه ثبت نام کردند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha