۳۰ هزار قطعه فلامینگو در تالاب دورگه‌سنگی نقده فرود آمدند

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود دسته‌های بزرگ از فلامینگوهای مهاجر که تعدادشان به ۳۰ هزار قطعه می‌رسد، در تالاب «دورگه‌سنگی» این شهرستان مشاهده کردند.

اکبر قایمی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب «دورگه‌سنگی» نقده مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر که بیش از ۶۰ درصد آنها فلامینگوهای جوان هستند مدتی را در تالاب «دورگه‌سنگی» که عمق آب آن زیاد نیست و به راحتی می توانند به جلبک‌ها دسترسی داشته باشند، به استراحت و تغذیه پرداخته و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: فلامینگوها تا اواسط مرداد ماه که تالاب «دورگه‌سنگی» از آب مناسب برخوردار است، در این تالاب ماندگار خواهند بود و به تدریج به تالاب‌های دیگر منطقه از جمله سولدوز نقده و کانی‌برازان مهاباد مهاجرت می‌کنند.

۳۰ هزار قطعه فلامینگو در تالاب دورگه‌سنگی نقده فرود آمدند

به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب بین ‌المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار و در حوضه آبریز رودخانه «گدار» قرار گرفته است و با جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

۳۰ هزار قطعه فلامینگو در تالاب دورگه‌سنگی نقده فرود آمدند

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه گادر از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha