تقابل مرگ و زندگی در سه راهی سدالغدیر ساوه

ساوه - ایرنا - سه راهی سد الغدیر به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز همراه با تصادف منجر به فوت محور قدیم ساوه - همدان  هم اکنون به دنبال تسریع در تصمیم گیری ها برای ایجاد زیرگذر و تبدیل مرگ به زندگی است.

به گزارش ایرنا، تردد ایمن، کاهش تلفات و خسارت ها اولین تاثیر سرمایه گذاری در حوزه راه ها است و این مهم برای شهرها و مناطقی که به عنوان محل تلاقی چندین نقطه از کشور قرار گرفته اند از اهمیت ویژه برخوردار است.

محور قدیم ساوه - همدان همواره یکی از جاده های ترانزیتی و پر رفت و آمد در استان مرکزی است و به واسطه قرار گیری در نقطه اتصال غرب به مرکز کشور در کنار آزاد راه ساوه - همدان همیشه شاهد عبور مرور بسیاری از هموطنان است.

اما این محور قدیمی در کنار اینکه شاهد عبور و مرور خودروهای باری متعددی است به عنوان یک مسیر دسترسی محلی روستاهای اطراف بخش نوبران را به ساوه متصل می کند و این کاربری به تعداد ترافیک آن نیز اضافه کرده است.

اما این جاده به واسطه قدمت و افزایش بهره برداری به علت رشد جمعیت روستاهای اطراف شاهد بار ترافیکی سنگین است که این مساله در کنار مسائلی همچون عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و فرسودگی زیرساختی محور، دارای چندین نقطه حادثه خیز است.

سه راهی سدالغدیر ساوه یکی از نقاط حادثه خیز و پر تصادف این محور است که به علت گردشگری بودن این نقطه در طول سال همواره شاهد بروز تصادفات متعدد خسارتی، جرحی و فوتی است که نیازمند توجه جدی متولیان برای اصلاح است.

تصادفات در این تقاطع و حوالی آن در سال های گذشته به گونه ای افزایش یافته که هر از چند گاهی شاهد فوت یک یا چند تن از هموطنان در این محل می شود که اصلاح آن هم اکنون به عنوان یکی از مطالبه های اصلی در حوزه کاهش تصادفات مطرح است.

علی اکبراسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی خرداد امسال در جریان سفر معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور یکی از مهم‌ترین و دارای اولویت‌ترین نقاط حادثه‌خیز در راه‌های استان مرکزی را سه راهی سد الغدیر در محور قدیم ساوه-همدان اعلام کرد و گفت: اصلاح این نقطه نیاز به هم افزایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر بخش ها دارد.

تاخیر در اصلاحات این نقطه افزایش تصادفات را به دنبال دارد

محمودرضا سازنده دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز در این ارتباط در گفت گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اگر اصلاحات لازم به موقع در این محور صورت نگیرد،‌ بر شمار حوادث رانندگی افزوده خواهد شد افزود: دادستانی به عنوان یک مرجع قضایی ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی این شهرستان را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در این راستا برای برخی ضرورت ها از جمله اصلاح نقاط حادثه خیز ضرب الاجل تعیین شده و در خصوص سه راهی سد الغدیر که پیشتر با همکاری نماینده مردم ساوه و زرندیه تخصیص اعتبارات لازم آن پیگیری شده بود نیز به زودی برای جمع بندی مصوبات و پیگیری آنها جلسات لازم تشکیل و نتایج آن نیز اعلام می شود.

سه راهی سد الغدیر به گونه ای قرار گرفته که بخش قابل توجهی از کاربران جاده ای هنگام ورود از مسیر اصلی به فرعی یا برعکس آن مجبور به طی عرض جاده هستند و عمده تصادفات نیز بر اثر بی احتیاطی در این اوقات به وقوع می پیوندند.

مناقصه احداث زیرگذر سه راهی سد در حال انجام است

عمده سوانح نیز به علت سرعت بالای سایر خودروها منجر به تصادفات جرحی و فوتی می شود که به گفته سرپرست اداره راهداری، حمل و نقل جاده ای ساوه، ایجاد زیر گذر اصلی ترین نظریه کارشناسی پلیس راه استان مرکزی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای اصلاح و کاهش تصادفات در این نقطه است.

رضا غفرانی به خبرنگار ایرنا گفت: اصلاح تقاطع سد الغدیر ساوه به عنوان یکی از اولویت ها از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه طرح ایجاد زیر گذر این مسیر نیز به اتمام رسیده و هم اکنون اعتبار عملیات اجرایی آن ابلاغ و در حال برگزاری مناقصه توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی است و پس از تعیین پیمانکار ، در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد .

وی افزود : امسال با تخصیص اعتبار ویژه سایر نقاط محورهای قدیم ساوه به همدان و ساوه سلفچگان در دستور کار قرار گرفته است.

غفرانی افزود: در کنار پیگیری رفع مشکلات سه راهی سد الغدیر در محور ساوه – همدان از کیلومتر ۲۶ تا ۳۲ این که جز نقاط حساس هستند نیز ایمن سازی های لازم در حال انجام است.

در خصوص حادثه خیز بودن این نقطه همین بس که طبق اعلام اورژانس ۱۱۵ ساوه امسال بیش از ۱۰ قفره تصادف منجر به خسارت و جرح در حوالی این سه راهی به وقوع پیوسته که دست کم ۲ نفر در این حوادث جان خود را از دست داده اند و انتظار می رود برای کاهش تلفات اصلاح این مسیر هرچه زودتر آغاز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha