آیین "حسن حسین" بیدخت گناباد، نماد دلباختگی به سالار شهیدان

گناباد- ایرنا- عزاداری‌های محرم در نقاط مختلف کشور با آداب و رسوم خاصی همراه است و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از این طریق مراتب ارادت خود را به این بزرگواران و به ویژه سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) ابراز می‌کنند که آیین "ُحسن حسین" بیدُخت گناباد از آن جمله است.

به گزارش ایرنا، آیین های سوگواری محرم در شهرستان گناباد، واقع در جنوب خراسان رضوی حال و هوای خاصی دارد و حدود ۲۰۰ هیات مذهبی از چند روز پیش از آغاز ماه محرم خود را برای برپایی مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش آماده می کنند.

از جمله مراسم ویژه عزاداری های محرم در شهرستان گناباد که با گذشت سده های مختلف هنوز رنگ نباخته و هر سال با شور و حال خاصی با حضور ارادتمندان ائمه معصومین (ع) و سرور و سالار شهیدان جهان برگزار می شود، آیین سنتی "حسن حسین" در شهر بیدخت از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد است.

یکی از جلوه های کهن و در عین حال جذاب، زیبا و پویای سوگواری در شهر بیدخت گناباد، همین آیین است، که با توجه به قالب و محتوای آن، سراسر شور و شعور بوده و یک سوگواری کامل است و از ویژگی های بارز آن می توان به زنجیره انسانی، میانداری، چاووش خوانی و علم گردانی اشاره کرد.

مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: آیین عزاداری حسن و حسین بیدخت از حدود ۲۵۰ سال پیش هر ساله در ماه محرم و پایان مراسم عزاداری سینه زنی در هر روز محرم با شور خاصی با حضور عزاداران حسینی برگزار می شود.

مهدی ذوالفقاری گفت: در اجرای این آیین عده ای از سینه زنان در وسط مسجد و از جمله مسجد جامع بیدخت حلقه می زنند و هر نفر با دست چپ کمر فرد کناری خود را گرفته و با دست راست بر سینه می زنند و یک نفر هم در وسط هماهنگ با سینه زن ها به طور مقطع و متناوب با گام نخست و دوم به ترتیب حسن و حسین می گوید که همه عزاداران وی را همراهی می کنند.

وی اظهار داشت: کلمات گام اول به مرور تغییر کرده و از کلماتی چون مظلوم، شهید، آقا، سرور و غیره در آن استفاده می شود اما جواب تمام این کلمات را سینه زنان با "حسین" پاسخ می دهند و بعد از پنج دور یک نفر با صدای بلند ابیاتی از ترجیع بند محتشم کاشانی را می خواند و در آخر هر مصرع سینه زنان فریاد "یاحسین" سر می دهند.

وی افزود: بعد از آن هم چند باری سینه زنان با نداهای حسن و حسین بر سینه می زنند و بدین گونه عزاداری به پایان می رسد.

آیین "حسن حسین" بیدخت گناباد، نماد دلباختگی به سالار شهیدان

وی گفت: آیین حسن حسین بیدخت هشت سال قبل در فهرست آیین معنوی کشور به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام حسین علی اکبری یکی از سخنرانان مذهبی بیدخت گناباد گفت: آیین حسن حسین این شهر نظیر سایر آیین سنتی این منطقه جلوه ای از بعد حماسی و تاثیرگذار واقعه عاشورا بر زندگی مردم است و با گذشت سده های مختلف همچنان با همان شیوه سنتی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: باید این آداب و رسوم و آیین سنتی با اهتمام مسوولان ذیربط و حضور پرشور عزاداران حفظ شود و به عنوان یادگار مهمی به نسل آینده منتقل شود.

ثبت هشت آیین و رسم محرم گناباد در شمار آثار معنوی کشور

مردم گناباد در کنار سوگواری و سینه زنی و زنجیرزنی با آداب و رسومی مانند نخل بندان، نخل گردانی و تعزیه خوانی و تعزیه گردانی، آیین حسن حسین و نیز واویلا، ارادت خود را به سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.

هشت آیین و رسم ماه محرم گناباد شامل "نخل گردانی قصبه شهر، نوقاب، روستاهای رهن و ریاب، شبیه خوانی نوقاب و ریاب، واویلای مند و حسن و حسین بیدخت" در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده است و این نشانه ریشه داری و قدمت این آداب و رسوم در این خطه است.

آیین "حسن حسین" بیدخت گناباد، نماد دلباختگی به سالار شهیدان

تعزیه خوانی و علم گردانی نمادی از هویت و فرهنگ محرم در گناباد

از دیگر آیین های سنتی عزاداری محرم در گناباد می توان به شبیه خوانی، تعزیه خوانی و علم گردانی و نیز تعزیه واویلا در روستای مِند این شهرستان اشاره کرد.

مردم مناطق شهری و روستایی گناباد در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی آیین نخل بندان و نخل گردانی را برپای می دارند که در بستن نخل از پارچه سیاه، چوب نخل، شمشیر و نیزه، آیینه و سرو و نخل استفاده می شود که هر کدام معنای خاصی دارد و این آیین به عنوان یکی از مهمترین آیین های محرمی گناباد ریشه در تاریخی کهن دارد.

پارچه سیاه نخل، نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا(ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام حسین، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا(ع) و سرو نخل نماد قامت حضرت علی اکبر (ع)، پنجه های فلزی نخل نماد دستان حضرت ابوالفضل العباس(ع)، زنگ، نماد درای کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد خون سرور و سالار شهیدان(ع) و میوه بهشتی است.

یک کارشناس میراث فرهنگی گناباد در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پارچه های زینتی نخل نمادی از حجله قاسم بن الحسن(ع) و تنوع رنگ این پارچه ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین(ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می پردازند.

علیرضا شناسایی اظهار داشت: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه ای طولانی دارد و نمونه برجسته آن آیین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او بوده است و نخل‌ بندی و تزیین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقه‌ای هزاران ساله در این دیار دارد که بعد از واقعه عاشورا و از جمله طی سده های گذشته و به خصوص از دوران صفویه به عنوان نمادی برای یادبود عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) رواج بیشتری یافته است.

وی اضافه کرد: نخل گردانی از دوران صفوی همراه با سینه ‌زنی و شبیه ‌سازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرمی گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می آورند.

شناسایی گفت: بعد از آن که به وسیله مهار و طناب های مویی تمام چوب های نخل با مهارت خاصی به هم متصل شد، بزرگان و افراد باتجربه به تزیین آن می پردازند و آیین نخل گردانی در گناباد از ابتدای صبح روز عاشورا آغاز می شود و باور عام بر این است که مشایعت نخل و نشستن گرد و خاک ناشی از حرکت نخل بر آنان، باعث برکت و سلامت می شود.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha