مرمت خانه دانایی کرمان با اعتبارات سفر رییس جمهور آغاز شد

کرمان - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: مرمت خانه تاریخی دانایی کرمان با اختصاص ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی روز سه شنبه اظهار کرد: این عملیات مرمتی با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به کرمان اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار بازمی‌گردد افزود: اندود کاه‌گل، استحکام‌بخشی و مرمت فضاهای داخلی و بدنه از فعالیت‌هایی است که در خانه دانایی انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه خانه دانایی یکی از آثار ملی ثبت شده است تاکید کرد: استان کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری بوده که خانه دانایی شهر کرمان یکی از این آثار تاریخی و دیدنی است.

خانه دانایی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده اند و همچنین روستای دارستان و شهرستان سیرجان به عنوان شهر یا دهکده جهانی گلیم به واسطه خاستگاه گلیم شیرکی پیچ آن در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha