۳۷ دانشگاه کشور برای حضور در طرح استاد محوری دوره دکتری ثبت نام کردند

شیراز – ایرنا – رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حال حاضر تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده ­اند.

به گزارش ایرنا، سید احمد فاضل‌زاده روز سه‌شنبه در این ارتباط افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، برنامه‌ تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامه‌های راهبردی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

فاضل زاده اضافه کرد: به همین منظور، تمام اعضای هیات علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی می‌گیرند تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام عنوان کرد: تا کنون از میان ۳۷ دانشگاه کشور، اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری در این طرح را داشته اند.

وی افزود: به طور کلی، تاکنون درخواستهای ثبت پارسا از سوی ۴۱۳ عضو هیات علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.

۳۷ دانشگاه کشور برای حضور در طرح استاد محوری دوره دکتری ثبت نام کردند

فاضل زاده گفت: با توجه به اینکه هدف از این آییننامه حل مسائل کشور است، موضوع انتخاب شده باید از سوی دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها به عنوان مساله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.

وی افزود: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است و با توجه به رسالت نظام ایدهها و نیازها در برای سوق دادن این پایان نامه و رساله‌ها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایده ها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن میکند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کر: در واقع در طرح استاد محوری، اگر اعضای هیات علمی دانشگاه ها طرح و ایده هایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع کند، می توانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت نمایند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرط های ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد.

وی اظهار کرد: این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می شود؛ قطعا" تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.

فاضل زاده افزود: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی برای تعریف پارساهای کاربردی، در آیین نامه‌های ارتقا، پایه های تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است و دستورالعمل نحوه اعطای پایه های تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل می شود.

به گفته او بر اساس بند یک ماده پنج این دستور العمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر اساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری موسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha