به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل چمندی روز سه شنبه در نشستی پیرامون چالش قیمتگذاری دستوری برای واحدهای فعال در حوزه صنایع غذایی افزود: هم اکنون اعلام نظر بخش خصوصی درباره قیمتگذاری رب گوجه فرنگی از مرکز و از طریق انجمن صنایع تبدیلی کشور انجام میگیرد، این درحالی است که اگر بیش از ۵۰ درصد از حجم تولید یک کالا در یک استان مشخص انجام گیرد، سیاستگذاری درباره آن کالا باید در همان استان متمرکز شود.
وی از فعالان بخش خصوصی خواست ادله خود را در کنار ادله بخش دولتی خراسان رضوی در حوزه قیمتگذاری رب گوجه فرنگی قرار دهند تا نظر کارشناسی شده و قابل دفاعی برای طرح در مرکز کشور تنظیم گردد، بازه ای ۱۰ روزه برای اعلام نظر کارشناسی و تخصصی در این حوزه در نظر گرفته می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید در خصوص نحوه تعیین قیمت محصول رب گوجه فرنگی به گونه ای تصمیم گرفته شود تا هم شاهد رشد تولید باشیم و هم بهای آن برای مصرف کننده قابل قبول باشد، در واقع باید با جهش تولید، نقطه تعادل بازار را حفظ نماییم.
چمندی تاکید کرد: بخش خصوصی در روند بررسی خود باید تمامی حلقههای زنجیره تولید محصول رب گوجه فرنگی از کشاورز تا کارخانه و حتی صادرکننده را مدنظر قرار دهد تا مدلی قابل دفاع برای تعیین قیمت ارائه دهیم.
قیمتگذاری دستوری، کیفیت تولید را کاهش می دهد
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست به چالشهایی که کارخانجات تولید مواد غذایی و خاصه تولیدکنندگان رُب گوجه فرهنگی در استان با آن مواجه هستند، اشاره و بیان کرد: قیمتگذاری دستوری، قوانین دستوپاگیر و مشکلات موجود در بحث تامین مالی، عمده دستاندازهایی هستند که صنایع این حوزه با آن مواجه بوده و روند تولید و صادرات را در این بخش تحتالشعاع قرار دادهاند.
محمدرضا توکلی زاده با اشاره به تبعات قیمتگذاری دستوری هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده گفت: سیاستهای کنترل بازار تا امروز ناکارآمد عمل کرده و سیستم دستوری قیمتگذاری در ایران نیز تولیدکننده را ناگزیر به سمت تولید با کیفیت پایینتر سوق میدهد؛ موضوعی که عملا به نفع مصرفکننده نهایی نیز نخواهد بود.
وی بیان کرد: رویکردهایی که در بحث قیمتگذاری کالاها اتخاذ میشود، بر بخشهای گوناگون اثرگذار بوده و از آغاز زنجیره تولید تا خط پایان آن که مصرفکنندگان هستند را در برمیگیرد، صنایع غذایی و تبدیلی با موضوعاتی همچون تورم، قوانین دستوپاگیر و چالشهای مربوط به تامین مالی دست به گریبان هستند و همه اینها قیمت نهایی محصول را متاثر از خود میسازد.
توکلی زاده یکی از اثرات منفی قیمتگذاری دستوری را از دست رفتن فرصتهای رقابتی در بازار و تقلیل یافتن کیفیت محصولات عنوان کرد و افزود: اگر شرایط بازار و تقاضا خود تعیینکننده بهای کالا باشد، قطعا تعادل نیز برقرار میشود و حتی اثرات تورمی نیز برای تولیدات این بخش کاهش می یابد.
وی با یادآوری این نکته که بهای فعلی محصولاتی همچون رب گوجه فرنگی مربوط به ۱۴ ماه قبل است، گفت: اگر این اجازه داده شود که تولیدکنندگان قیمت رقابتی کالای خود را تعیین و تا هر میزانی که میخواهند برای مصرف کننده نهایی تخفیف قائل شوند، به طور یقین هم رقابت در این بخش رو به افزایش میگذارد و هم مولفههایی مانند کیفیت، نوآوری و توجه به نیاز مشتری، در اولویت تولیدکنندگان قرار می گیرد.
رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی درخواست کرد تا در موضوع قیمتگذاری رُب گوجهفرنگی همان سیاستی اتخاذ شود که در بحث روغن خوراکی رخ داد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دولت در سال ۱۴۰۰ با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمتها تدابیری اندیشید تا در ۳۰ کالای پرمصرف قیمت گذاری انجام شود و سقف قیمت محصول مشخص گردد؛ اما با گذشت زمان ما نیز معتقدیم که آنالیز قیمت باید بار دیگر انجام شود، تاکید ما بر این است که در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان زودتر وضعیت قیمت رب و بقیه کالاها براساس آنالیز و مستندات موجود، مشخص شود.
سید مرتضی مدنی با بیان اینکه درج قیمت روی محصول جزو حقوق مصرف کننده است، خاطر نشان کرد: البته تفاوت قیمت محصولات باید براساس درجه بندی و کیفیت محصول لحاظ شود.
به گفته وی، قیمت گذاری باید براساس هزینه انجام شده و کارشناسی لازم انجام گیرد، در گذشته برخی واحدها ادعای برتر بودن خود در کیفیت محصول را داشتند تا افزایش قیمت را اعمال کنند؛ اما در عمل نمیتوانستند برتر بودن محصول خود را اثبات کنند.
خروج یک میلیون تن گوجه فرنگی از خراسان رضوی
مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انجمن صنایع تبدیلی کشور به دنبال قیمتگذاری دستوری است و این وضعیت به ضرر استان ما به عنوان قطب تولید رب گوجه فرنگی تمام میشود؛ این سازمان هرگز به دنبال قیمت دستوری نبوده و این موضوع خواسته دولت هم نیست.
ناصر شعربافان تصریح کرد: در قیمت گذاری هر محصول، فاکتورهای مختلفی مثل حجم سرمایه گذاری، حجم تولید و کیفیت تاثیرگذار است؛ اما در قیمت حال حاضر این موضوعات دیده نشده است.
وی خاطر نشان کرد: برای تولید رب در خراسان رضوی، حداکثر یک سوم گوجه فرنگی مورد نیاز از داخل استان تامین میشود که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است و بقیه محصولات مورد نیاز یعنی حدود یک میلیون تن گوجه فرنگی، از خارج خراسان رضوی تامین میشود.
رییس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت گذاری رب باید آزاد باشد، افزود: یک روز با گوجه فرنگی با قیمت پایین تر تولید رب انجام می گیرد و قیمت تمام شده محصول هم ارزان تر می شود؛ اما در حال حاضر قیمت قوطی و مواد اولیه تا دستمزد کارگر افزایش یافته و نمیتوانیم تغییری در قیمت محصول نهایی داشته باشیم. تنها میتوانیم محصول کشاورز را به قیمت سال قبل خریداری کنیم که این موضوع باعث میشود کشاورز سال بعد نتواند گوجه فرنگی کشت کند.
حسین اسدی ادامه داد: در مشهد ۵۰ واحد تولیدی رب فعالیت دارند، به همین دلیل استان خراسان رضوی باید در قیمت رب در سطح کشور اظهار نظر کند، اما انجمن صنایع تبدیلی کشور در این زمینه از مشهد نظرخواهی نمیکند.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال به دلیل نگرانی از تغییرات ناگهانی و زیاد، سازمان تنظیم بازار کشور قیمتگذاری را انجام داد و رب گوجه فرنگی هم برای اولین بار در لیست این کالاها قرار گرفت.
علی غفوری مقدم افزود: در حقیقت، قیمت گذاری در جواب نگرانی از تنش های قیمت ها بود و پیرامون عددی در مرکز توافق شد؛ اما حالا با تغییر شرایط باید قیمت گذاری واقعی و آنالیز شده انجام گیرد.
نظر شما