۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85174454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکاپوی هم‌نوایی با شمایل محرمی شهر

۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۳
کد خبر: 85174454
تکاپوی هم‌نوایی با شمایل محرمی شهر

بروجرد - ایرنا - شهر بروجرد با آغاز محرم حال و هوای دیگری به خود گرفته تکاپویی که آن را می‌توان در نصب پرچم‌ها و نشانه‌های این ماه بر در و دیوار خانه‌ها و کوچه‌ها، خیابان‌ها و میادین شهر مشاهده کرد، بانوان در تدارک سفره‌های نذری هستند و این را می‌توان از زمزمه‌های آنها در صف‌های نانوایی شنید که بقچه‌های بزرگتری برای نان با خود دارند.

به گزارش ایرنا، کودکان طبل‌ها و زنجیرهای کوچک خود را از گوشه انبارها بیرون آورده‌اند و خردسالانی هم که سال قبل کوچک‌تر از درک داشتن طبل و زنجیر بودند هیجان تهیه وسایل این آیین به جا مانده از دیروزها را دارند، در و دیوار خانه‌ها با شمایل‌ها و اشعاری حماسی در مدح امام حسین(ع) و شهدای کربلا آراسته شده، پرچم‌های سیاه و یا سبزرنگ بر ورودی‌ها و میادین نصب شده است.

با قدم زدن در راسته‌های بازار قدیم بروجرد آنچه خودنمایی می کند، جلوه‌هایی از آیین‌ها، آداب و رسوم خاص این دهه است، ویترین‌های پوشاک نیز با لباس‌هایی به رنگ مشکی آراسته شده هر ساله دهه اول محرم در بروجرد، نوجوانان و جوانان به صورت دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری کرده و با طبخ نذورات از عزاداران حسینی استقبال می‌کنند، برخی از خانه‌ها نیز با زدن پرچم‌های سیاه بر ورودی منزل خود مراسم روضه خوانی برگزار می‌کنند.

صف‌های نانوایی هم البته خالی از زمزمه‌های محرمی نیست، بانوانی میانسال صبح زود در صف نانوایی‌ها با کیسه‌های بزرگتری نسبت به روزهای قبل، ایستاده‌اند تا نان سفره نذری خود را تهیه کنند و در فرصتی آن را بسته بندی و برش بزنند و بر سر سفره هایی که برای شان نمادی از مشارکت در آیین عزاداری ایام محرم است، بگذارند.

بانویی میانسال می‌گوید: شیره خرما تهیه کرده ام تا با آن برای سفره نذری حلوا درست کنم و نان تازه را هم گرفته ام تا بتوانم در همین روز اول محرم نذرم را به جا آورم.

بانوی دیگری که سال‌های بسیاری است در یکی از محلات شهر بروجرد سقاخانه دارد، می‌گوید: این راه و چراغ این خانه باید به رسم دیرین عزای سالار شهیدان روشن باشد، همین که عصرها پسر بچه ها با طبل های کوچک شان جمع می شوند و مادران و آنهایی که حاجت شان را پای این چراغ گرفته اند، به رسم پاسداشت آن می آیند یعنی در هر شرایطی باید این رسم دینی و مذهبی زنده باقی بماند.

محرم رمز ماندگاری اسلام است، تاریخی که در دوم محرم سال ۶۱ هجری با ورود امام حسین( ع) به کربلا ساخته می‌شود، محرم تنها یک یادمان و مراسم برای شهدای کربلا نیست بلکه ترویج فرهنگ غنی اسلامی است که شهادت سرلوحه آن محسوب می‌شود، مناسک محرم و فرهنگ عاشورا یعنی تربیت نسل انقلابی، همان که سال‌های متمادی است موجب حفظ اسلام و وحدت امت اسلامی شد.

امام جمعه امام جمعه بروجرد با تاکید بر هدفمندی فعالیت هیات‌ مذهبی در ایام محرم گفت: محتوای حادثه عاشورا و اهداف آن باید توسط افرادی روحانی در هیات‌ مذهبی تحلیل و تبیین شود و صرفا به عزاداری اکتفا نشود، باید افرادی روحانی به عنوان سخنران در هیات عزاداری باشند تا محتوای عاشورا را برای مردم تحلیل کنند و علاوه بر این نوحه خوانی و عزاداری ها هم باید به روز شوند.

حجت الاسلام سید علی حسینی افزود: هیات عزاداری در ایام محرم طوری برنامه ریزی کنند که مزاحم استراحت مردم نشوند، عزاداری خوب است اما باید به این نکته توجه داشت که موقع نماز باید اولویت با نماز باشد و عزاداری در موسم و وقت نماز نباشد.
بنا بر گفته رییس تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد ۷۵۰ هیات مذهبی فعال در سطح شهرستان بروجرد ساماندهی شده که ۴۷۰ هیات آن در شهر بروجرد است همچنین یک هزار و ۱۰۰ مداح نیز در شهرستان ساماندهی شده که ۱۹۵ نفر از آنها خانم هستند.

حجت الاسلام سید نصرت اله موسوی افزود: برای ایام محرم ۲۲۰ تن برنج، روغن، مرغ، گوشت و شکر بین هیات مذهبی شهرستان توزیع خواهد شد.
رییس تبلیغات اسلامی بروجرد بیان کرد: ۲۲۸ مبلغ در ایام محرم از شهر مقدس قم و شهرستان بروجرد در هیات مذهبی حضور دارند و استفاده از تمثال منتسب به اهل البیت(ع) و علم گردانی و ایجاد سر و صدا با طبل‌های بزرگ در هیات مذهبی ممنوع است.

محله های مختلف شهر به خصوص محله اطراف بازار قدیم شهر که از روزها قبل حال و هوای محرم را به خود گرفته بود اکنون با شروع محرم شمایل مناسبتی خود را تکمیل تر کرده است و همراهی مردم و عابران نیز این تکاپو را بیشتر از قبل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha