هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- تعطیلی تابستانی دانشگاه‌ها فرصت خوبی است تا مجموعه آموزش عالی با فراغت بیشتری روندها را بررسی، در جلسات رایزنی کرده و از دستاوردها رونمایی کنند؛ برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و هیات‌امنای دانشگاه صنعتی شریف، افتتاح ساختمان جدید در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و مرکز مدیریت تحقیقات نوین دانشگاه علم و صنعت بخشی از اخبار هفته گذشته این بخش بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعه موسسات آموزش عالی کشور، آخرین هفته تیرماه را با فعالیت‌های مختلفی طی کردند. برگزاری سی‌ونهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم، برگزاری جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف بعد از هفت سال و افتتاح مرکز مشاوره این دانشگاه همزمان با آن، افتتاح ساختمان جدیدی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در آن، نشست مشاوران امور زنان و خانواده در دانشگاه‌ها، ‌پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و نشست سراسری و کارگاه های آموزش تخصصی معاونین بسیج اساتید کشور بخشی از این رویدادها بود.

اما موضوع کنکور و ورود داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری به دانشگاه‌ها و تحصیل آنها در رشته‌های مختلف این هفته هم ادامه داشت و سازمان سنجش مجبور شد با انتشار اطلاعیه‌ای در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. رئیس سازمان سنجش نیز شامگاه دوشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی با حضور سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و دقیق‌تر در مورد ماجرایی که از آذر ۱۴۰۰ رخ داده است، توضیحاتی کامل داد.

شرحی از این برنامه تلویزیونی و گفت‌وگوهای آن را اینجا بخوانید.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

اجلاس ۲ روزه روسای دانشگاه‌ها

سی‌ونهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در قالب نشستی ۲ روزه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه و دانشگاه علم و صنعت با حضور روسای دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز اول این نشست گفت: سرمایه‌های اجتماعی نظام باید تقویت شود. دانشگاه‌ها اقداماتی انجام دهند که وابستگی افراد به نظام و علاقه‌مندی به دولت مردمی تقویت شود. باید مشکلات احتمالی در آغاز سال تحصیلی جدید را پیش‌بینی و با استفاده از فرصت تعطیلات تابستان با پیشگیری از به وجود آمدن چالش‌های احتمالی آموزشی و مالی جلوگیری کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در این جلسه که با هدف بررسی مسایل آموزشی، فرهنگی، اداری، مالی و دانشجویی در آغاز سال تحصیلی جدید در محل این وزارتخانه برگزار شد، ادامه داد: عقل یعنی پیشگیری و علم یعنی هنر حل مساله. هر کس این دو ویژگی را همزمان دارا باشد انسان دانایی است. در مدیریت دانشگاه‌ها باید انسان‌های دانایی وجود داشته باشد تا به خوبی از به وجود آمدن مشکلات پیشگیری و در صورت بروز آن را با تدبیر حل کنند.

روسای دانشگاه‌ها برای هزینه کرد ۳ درصد بودجه فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند.

این استاد دانشگاه بر موضوع پژوهش و فناوری تأکید کرد و یادآور شد: آیین‌نامه‌ ارتقا، آیین نامه ترفیع، برای شرایط روز و نیازهای جدید کشور حتماً باید بازبینی شود. اجرای سامانه شفاف سازی و پنجره واحد خدمات هوشمند نیز از رویکردهای مهم دولت مردمی و وزارت علوم است که رؤسای دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست به موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل در دستور کار همه رؤسای دانشگاه‌ها قرار گرفته است. آیین نامه جامع ۱۳گانه بورس به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است که این آیین نامه دارای دو بخش بورس دانشجویان و بخش حاکمیتی است که در آن چند بورسیه از جمله بورس دانش و بورس بلندمدت تعریف شده است.

هاشم داداش‌پور ادامه داد: موضوع بورس بلند مدت برای رشته‌های نوپدید، بین رشته‌ای‌ها و هنر تعریف شده است. بورس بلند مدت در حوزه هنر فعال شده و در حوزه‌های دیگر نیز در حال فعال شدن است و باید از این فرصت برای آنکه بتوانیم تامین اعضای هیات علمی را در کنار دوستان مرکز جذب دنبال کنیم حداکثر استفاده را کنیم.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

دومین روز این اجلاس نیز در دانشگاه علم و صنعت و با حضور وزیر علوم، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و رئیس سازمان تامین اجتماعی و روسای ۱۴ دانشگاه کشور تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، امیر کبیر، علامه طباطبایی، تبریز، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، صنعتی اصفهان و الزهرا و شهید بهشتی و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

وزیر علوم در این نشست نیز روسای دانشگاه‌های کشور را سرمایه کشور و دارای جایگاه خاص توصیف کرد و در خصوص مسایل مختلف دانشگاه‌ها نظیر تشکیل کمیته صلاحیت عمومی برای جذب اعضای هیات علمی، بین‌المللی کردن مجلات دانشگاه‌ها در راستای مرجعیت علمی، انجام تعاملات بین‌المللی مطابق آیین‌نامه پژوهانه و استفاده از ظرفیت‌های فاینانس و تهاتر، توصیه‌هایی را مطرح کرد.

البته وزیر علوم در این رویداد هم وقت خود را تنها به دیدار و گفت و گو با روسای دانشگاه‌ها نگذراند و پیش از برگزاری نشست مرکز مدیریت تحقیقات نوین را در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح کرد. مرکز مدیریت تحقیقات نوین، مرکزی ملی و مرتبط با همه دانشگاه‌های کشور است.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

جمهوری اسلامی ایران در میدان دادن به ظرفیت‌های بانوان ویژه عمل کرده‌ است

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری همچنین در نشست مشاوران امور زنان و خانواده در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت کرد و با تاکید براینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی باوجود شیطنت‌ها و بدخواهی‌های دشمنان، در میدان دادن و ‌استفاده از ظرفیت و استعداد بانوان کشور ‌ویژه عمل کرده است، گفت: باوجود رشد و تحولات صورت گرفته، جمهوری اسلامی در این حوزه مظلوم واقع شده و باید تلاش شود واقعیت‌های این حوزه بیان شود.

زلفی گل ‌اظهار داشت: معلمان دانشگاه جزو قدرتمندترین انسان‌ها هستند که آینده‌سازان نه تنها کشور بلکه بشریت در دستان معلمان دانشگاه است؛ چون دانشمندان و اندیشمندان و متفکران در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شوند؛ بلکه به کل جامعه بشریت تعلق دارند.

رئیس دانشگاه تهران نیز در این نشست در خصوص رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در این دانشگاه در نیم سال گذشته تحصیلی گفت: برخی گزاره های مطرح شده از سوی دانشجویان نشان می دهد بخشی از غفلت‌ها در زمینه حجاب، ناشی از جو زدگی و محیط زدگی است.

سید محمد مقیمی در نشست سراسری مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ها، با تاکید بر اجرای مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه درباره مواجهه مرحله‌ای با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه در نیم سال تحصیلی گذشته اظهار داشت: عموماً مشکلی که در مبحث رعایت حجاب و پوشش مناسب در جامعه داریم، این است که بخشی از زنان و دختران که اهتمام به رعایت حجاب مناسب ندارند، بعضاً جو زده شده‌اند.

وی افزود: در نیم سال گذشته تحصیلی در رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه تهران، در مواجهه با معدود دانشجویانی که در زمینه حجاب مراقبت لازم را انجام نمی‌دادند، از آنها پرسش می‌کردیم. بخشی از آنها در حوالی این مضمون پاسخ می‌دادند که «تحت فشار محیط جامعه هستیم.» بنابراین بخشی از این افراد، نه از سر لجاجت بلکه بخاطر جو زدگی دچار سستی و اهمال در زمینه حجاب شده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه موضوع زنان و اهمیت جایگاه آنها در امور اجتماعی جزو موضوعات روز دنیا در دهه‌های اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: در اروپا در دوره‌ای که می‌توان نام آن را دوره جاهلیت نامید، زنان نه تنها جایگاهی نداشتند بلکه از حق رأی، حق مالکیت و حق ارث و طبیعی‌ترین حقوق خود محروم بودند.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

برگزاری جلسه هیات امنای دانشگاه شریف/ افتتاح مرکز مشاوره

جلسه هیات‌امنای دانشگاه صنعتی شریف نیز این هفته در دفتر ریاست با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سعید سهراب‌پور، علی‌اکبر صالحی و محمدرضا عارف روسای پیشین دانشگاه نیز در این هفته برگزار شد. افزون بر این، مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه صنعتی شریف نیز همزمان با این جلسه افتتاح شد. این مرکز با هدف بهبود و ارتقای سلامت روان دانشجویان ساماندهی شده است.

ارائه گزارش وضعیت فعلی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تقدیر از بنیاد حامیان به عنوان حامی سلامت روان دانشگاه شریف که بازسازی محل جدید مرکز را به عهده داشتند و تقدیر از درمانگران برتر مرکز مشاوره بخش‌هایی از مراسم افتتاحیه این مرکز بود.

گزارشی از جلسه هیات امنا و افتتاح مرکز مشاوره را اینجا بخوانید.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

اولین گردهمایی فعالان نشریات دانشجویی در قزوین

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در اولین روزهای یک هفته گذشته مشغول برگزاری اولین گردهمایی حضوری کارشناسان و مدیران مسئول نشریات دانشجویی به مدت چهار روز با همکاری و میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین و با هدف پویایی هرچه بیشتر فعالان نشریات دنشجویی بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست گفت: باید آداب گفت‌وگو و نقد را نهادینه کنیم، حرف درست فقط مهم نیست، درست حرف‌زدن هم مهم است. نگاشتن، مرحله ای از بلوغ فکری است و بر همین اساس بسیاری متفکران از دیرباز تاکنون از برتری نوشتار بر گفتار سخن گفته اند. عمده یا شاید تمام این ارجحیت به سنگینی تعقل و تدبر در نوشتار در قیاس گفتار بازمی‌گردد.

عبدالحسین کلانتری افزود: فضل نوشتار بر گفتار، تامل، تدبر و تعقل پیشینی است. با این ملاک دانشجویانی که در قالب رسانه‌ای مختلف از جمله نشریات فعالیت می کنند، افرادی هستند که تامل، تدبر، تعقل و سنجیدگی بیشتری در آثار آنها وجود دارد. آنها بیشتر اهل نظر، تدبر، مطالعه، کتاب و کتابخوانی هستند. اگرچه بنا به اقتضائات محیطی و سنی گهگاه از آنها رفتارهایی هم سرمی زند که ممکن است از طریق عدل و انصاف فاصله داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به همین علت است که در عین اینکه در آموزه های دینی و اخلاقی ما بر کم‌گویی تاکید شده است، کتابت تشویق و گفته شده، علم را با کتابت به بند بکشید.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در این نشست حضور داشت و گفت: تعداد نشریات دانشجویی و به همین نسبت دامنه اثرگذاری این نشریات افزایش یافته است. تعداد نشریات دانشجویی به طور چشمگیری نسبت به قبل بیشتر شده است که یکی از دلایل آن توسعه ارتباطات فضای مجازی است. امروزه به دلیل گستردگی فعالیت های دانشجویی در کشور دامنه اثرگذاری دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است، به همین نسبت کسانی که در حوزه دانشجویی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند، آگاه تر و اثرگذارتر هستند.

فرشاد مهدی‌پور ادامه داد: با یک جنگ ترکیبی وسیع روبرو هستیم که راه‌حل آن تبیین است و برای این امر تلاش را باید چندبرابر کنیم. اقدامات دشمنان در این زمینه بسیار گسترده است. هر فردی می‌تواند انسان‌رسانه باشد. آشفته بازار اطلاع رسانی خبر از دو طریق ایجاد نظام پاسخ گو و سواد رسانه ای قابل حل خواهد بود. از این رو رسانه ها برای تاثیر در جامعه پیش بینی و آینده نگری را باید در دستور کار خود قرار دهند که لازمه آن ارتقای آگاهی بخشی و شناخت است.

وی یادآور شد: بیش از یک دهه است که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه نشریات و نظارت همکاری نزدیک دارند. قصد داریم همکاری بهتری را رقم بزنیم و فضای مناسبی برای ارتقای نشریات دانشجویی ایجاد کنیم.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

اعطای امتیازات ویژه به المپیادی‌های مدال‌آور در علوم پایه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست سراسری و کارگاه های آموزش تخصصی معاونین بسیج اساتید کشور از اختصاص بودجه برای آزمایشگاه های مراکز آموزش عالی و اعطای امتیازاتی به المپیادی‌های مدال آور در رشته‌های علوم پایه خبر داد و گفت: این دانشجویان از طریق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان بورسیه شدند و اگر آنها پویایی خود را حفظ کنند، عضو هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شوند.

زلفی‌گل طرح ترویج ملی کارآفرینی، پیگیری جشنواره حرکت و جشنواره فناورانه خوارزمی و بیمه پژوهش و طراحی سامانه ایده ها و نیازها و راه‌اندازی سامانه دانا را از دیگر اقدامات وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این دوره عنوان کرد و اظهار داشت: به عنوان سربازی کوچک و یک بسیجی در طی مدتی که به عنوان خادمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستم تلاش کرده ام از این فرصت برای پیشرفت کشور بهره‌گیری شود.

وی همچنین در نشست مشاوران امور زنان و خانواده در دانشگاه‌ها، ‌پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، با تاکید بر اینکه باید برای شغل معلمی خودمان و فعالیت در دانشگاه شاکر خداوند باشیم، ‌اظهار داشت: معلمان دانشگاه جزو قدرتمندترین انسان‌ها هستند که آینده‌سازان نه تنها کشور بلکه بشریت در دستان معلمان دانشگاه است؛ چون دانشمندان و اندیشمندان و متفکران در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شوند؛ بلکه به کل جامعه بشریت تعلق دارند.

دلیل قدرتمند بودن معلمان در این است که با یک آفرین گفتن به یک دانشجو، مسیر زندگی دانشجو می‌تواند تغییر کند و گاهی اوقات با یک وقت گذاشتن و دادن یک مشاوره درست، یک رفتار پدرانه و مادرانه و خالصانه، مسیر یک انسان را تغییر می‌دهند و یک انسان را رشد می‌دهند و این قدرت بزرگی است که به ما دانشگاهیان داده شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه با نسل جوانی سر و کار داریم که برترین استعدادهای کشور هستند، تصریح کرد: باید قدردان خداوند باشیم که این توفیق را پیدا کردیم که در دانشگاه خدمت کنیم و هر روز بر دامنه آگاهی خود بیفزاییم و از سوی دیگر با جوانانی سرو کار داریم که رهبران آینده، وزرا، اندیشمندان و تعیین‌کنندگان آینده کشور ما هستند

زلفی گل خطاب به مشاوران در امور زنان و خانواده دانشگاه‌های کشور گفت: شما بانوان فرهیخته جزو قدرتمندترین انسان‌ها هستید چون خانواده خودتان را گسترش دادید و به یک دانشگاه بزرگ تبدیل کردید.

هفته نشست‌ و افتتاح؛ از مرکز مشاوره شریف تا بنای پژوهشگاه ژنتیک و اجلاس روسای دانشگاه‌ها

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک؛ تقدیر از بنیانگذار و افتتاح ساختمانی جدید

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری نیز سه‌شنبه گذشته میزبان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و دبیر سلول‌های بنیاد این معاونت بود که برای افتتاح ساختمانی جدید در این پژوهشگاه آمده بودند.

زلفی‌گل در آیین گشایش ساختمان جدید مرکز شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به حضور دکتر محمدرضا نوری دلویی بنیان‌گذار پژوهشگاه و تقدیر و رونمایی از سردیس وی همزمان با این مراسم اظهار داشت: ما دانشگاهیان باید قدر معلمان و پدر ومادر خود را بیشتر بدانیم. این فرهنگ در جامعه فرهیخته دانشگاهی نهادینه شده که افراد عالم تر که بیشتر زحمت می‌کشند، قدر می بینند و بر صدر می نشینند.

وی درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در تکمیل ساختمان های جدید در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری افزود: خداوند بزرگ علم، قدرت و ثروت مطلق است و هر کس با او معامله کند بیشتر به دست می‌آورد.

زلفی‌گل درخصوص دشواری دریافت مجوز برای ساخت این بناها توسط بخش خصوصی گفت: برای این کار و استفاده از سرمایه بخش خصوصی و کسب مجوزهای لازم در این بنا تلاش زیادی شده است. البته وقتی سیستم و مجموعه دیوان محاسبات متوجه شود کاری که انجام شده، خالصانه انجام شده مشکلی برای او پیش نمی آید.

وی با ذکر مواردی از مشکلات هزینه‌کردها در دوران ریاست خود در دانشگاه بوعلی همدان، گفت: در همان دوران هم اگر مشکلی پیش می آمد، وقتی دقیق توضیح دادم از همه موارد تبرئه شدم. بنابراین اگر با اعتقاد به خدا کاری را انجام دهیم حتما کارها درست می شود.

تحولات خوبی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری رخ داده است. پردیس فناوری هم به زودی در پژوهشگاه و با تصویب شورای گسترش آموزش عالی راه خواهد افتاد. این موضوع توسط معاونت فناوری وزارت علوم در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع تحقیقات ژنتیک گفت: ژن کیمیای حیات است. یک فیزیکدان های برجسته آمریکایی با بررسی مهم ترین تحقیقات در قرن بیستم، متوجه شد ژن و ژن درمانی یکی از علوم موثر در آینده خواهد بود و باید بیشتر روی این موضوع کار کرد.

این مراسم با گرامیداشت مقام دکتر محمدرضا نوری دلویی بنیان گذار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری توسط وزیر علوم، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی و دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رونمایی از سردیس وی نیز همراه بود.

ورود رییس‌جمهوری به موضوع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها

دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره این هفته از ورود رئیس‌جمهور به موضوع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با ورود رییس‌جمهوری به این عرصه، دانشجویان از برخی آزادی‌ها و مصونیت‌های ویژه پس از بیان عقیده برخوردار می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور در خصوص دلایل رونق نیافتن کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در سال ۸۵ راه‌اندازی شدند، اما به دلیل آنکه تضمین مناسبی برای مصونیت دانشجویان پس از بیان عقیده در این کرسی‌ها داده نشد، این کرسی‌ها تعطیل شدند.

مکاتبه‌ای با برخی نهادها و دستگاه‌ها در زمینه تضمین راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی انجام شد، اما متاسفانه آنها تضمین مناسبی را در این رابطه ندادند. بر این اساس در این دوره بنا شد روی اصل مجوزهای این کرسی‌ها تمرکز شود، به نحوی که این مجوزها از سوی ریاست جمهوری اخذ شوند و با دستور و فرصتی که ایشان عنوان می‌کند، این کرسی‌های آزاداندیشی با ابعاد و شرایط خاص در دانشگاه‌ها برگزار شوند.

عضو عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ریاست‌جمهوری در بحث برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دخالت خواهند کرد و در پی آن دانشجویان از یک‌سری آزادی‌ها و مصونیت‌های ویژه برخوردار می‌شوند، گفت: نهادها و دستگاه‌ها قاعدتا تابع دستوری هستند که رییس‌جمهوری در این زمینه صادر می‌کند. در واقع این نهادها و دستگاه‌ها منتظر بودند که از مقامات بالا در این زمینه ورودی صورت گیرد که زمینه برای این ورود فراهم شد.

معرفی دانشگاه‌های پیشرو در طرح استادمحوری

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: تاکنون دانشگاه تهران با ۱۵۷ نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴ نفر، دانشگاه شیراز با ۳۹ نفر، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ نفر و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) را به خود اختصاص دادند.

سید احمد فاضل‌زاده افزود: در حال حاضر ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند که از این میان تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷ نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴ نفر، دانشگاه شیراز با ۳۹ نفر، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ نفر و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند. به طور کلی، تاکنون درخواست های ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیات علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.

۳۸ درصد از دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی زندگی می‌کنند

رئیس سازمان امور دانشجویان ظرفیت خوابگاه‌های دولتی برای دانشجویان را حدود ۲۲۰ هزار نفر در قریب به سه میلیون متر مربع فضا نام برد و گفت: نزدیک به ۳۸ درصد از کل دانشجویان کشور در خوابگاه‌های دانشجویی دولتی مستقر هستند.

هاشم داداش‌پور در بازدید از دانشگاه اراک و افتتاح سالن تیراندازی و اتاق انرژی پلاس خوابگاه دخترانه شهید فخری زاده از کاهش چالش‌های خوابگاهی و افزایش مهارت افزایی در فضای گروهی خبر داد.

وی از زندگی خوابگاهی به عنوان یکی از مهم ترین قسمت‌های دوران دانشجویی نام برد و اظهار داشت: اگر خوابگاه‌ها مکانی برای آسایش، تعلق خاطر، شکل گیری عاطفه جمعی، بالا بردن مهارت‌های فردی و پرکردن اوقات فراغت در راستای سلامت جسم و روح باشند، دغدغه و استرس دانشجویان و خانواده‌هایشان کاهش یافته و به دنبال آن مهمترین کارکرد دانشگاه بعنوان نهادی که نقش کلیدی در تولید و توسعه و شکوفایی علم و فرهنگ و تمدن را عهده دار است، محقق می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha