۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85174712
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اهمیت راهبرد ایران برای مرزهای امن‌ و اقتصادی از دیدگاه جراید پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - تاکید آیت‌الله رئیسی بر راهبرد ایران برای تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی از سوی روزنامه‌های پاکستانی مورد استقبال قرار گرفته و به نوشته این جراید، بهبود امنیت مرزی در کنار تحکیم مراودات اقتصادی منافع مشترک تهران و اسلام‌آباد را تضمین می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله خود با عنوان "امنیت ایران-پاکستان" به سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با رهبران کشوری و لشکری پرداخت و نوشت: یکی از عوامل تحریک کننده در مسیر بهبود روابط دوجانبه حضور بازیگران بدخواه و عناصر مسلح فعال در امتداد مرزهای مشترک است که شامل تروریست‌ها، جنایتکاران افراطی و جدایی طلب و همچنین قاچاقچیان می‌باشد.

در این سرمقاله آمده است نبردهای خونین بین این عناصر جنایتکار و نیروهای امنیتی رایج است که اغلب منجر به از دست رفتن جان‌های ارزشمند نیروهای امنیتی پاکستان و ایران می شود. بنابراین، قابل درک است که چرا موضوع امنیت مرزی در سفر اخیر ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان به ایران برجسته بود.

روزنامه داون نوشت: سفر ژنرال به تهران دومین تبادل بلندپایه بین سران هر دو کشور در ماه‌های اخیر است. شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران اواسط ماه مه برای افتتاح «بازارچه مرزی و خط انتقال برق پولان-گبد» در نقطه مشترک مرزی پیشین-مند دیدار کردند.

آقای رئیسی در دیدار خود با ژنرال عاصم مُنیر بار دیگر بر ضرورت تبدیل مرزهای دو کشور به "مرزهای امن و اقتصادی" تاکید کرد. با این حال، بدخواهان دو کشور همیشه درصدد تخریب روابط هستند. بهترین راه برای نظارت بر مرز و جلوگیری از تروریستی و اقدامات جنایتکارانه این است که هم دستگاه دیپلماسی و هم دستگاه نظامی-امنیتی ایران و پاکستان با یکدیگر ارتباط نزدیک داشته باشند، همانطور که در سفر تهران فرمانده ارتش هر دو طرف متعهد به آن شدند.

روزنامه داون نوشت: تهران و اسلام‌آباد از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگی بهتر، می توانند وضعیت امنیتی در مناطق مرزی را بهبود بخشند، به طوری که عوامل بدخواه نتوانند از در مرزهای مرتکب جنایت تروریستی شده و به روابط برادرانه دو کشور لطمه بزنند. از طریق افزایش تجارت و ارتباطات مردمی، روابط پاکستان و ایران را می توان تعمیق بخشید، مشروط بر اینکه هر دو کشور به طور مشترک با معضل تروریسم و جنایات خشونت آمیز مقابله کنند.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون نیز در سرمقاله خود با عنوان "تماس مجدد نظامی" بازدید ژنرال عاصم مُنیر از ایران را به معنای واقعی تماس مجدد نظامی میان دو همسایه تعبیر کرد و نوشت: تصمیم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در تلاش برای ریشه کنی تروریسم در مناطق مرزی یک تحول خوشایند است.

در این سرمقاله آمده است: سید ابراهیم رئیسی راهبرد ایران برای تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی از طریق توسعه بازارچه های مرزی و همکاری در بخش انرژی را با ژنرال عاصم مُنیر مطرح‌ کرد که بسیار حائز اهمیت است. هر دو کشور ماه‌های اخیر یکی از شش بازارچه مرزی را با هدف تقویت تجارت دوجانبه در نقطه مرزی پیشین-مند افتتاح کردند.

اکسپرس تریبیون نوشت: افزایش حجم تجارت دوجانبه و گسترش همکاری‌ها به ویژه در حوزه انرژی راهکار موثر و اقدامی قوی برای دفن عناصر پنهانی است که درصدد لطمه وارد کردن به روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان هستند.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، تفاهم میان تهران و اسلام‌آباد برای ریشه کنی تروریسم در یک زمان مناسب به دست آمده است و هر دو کشور با تعهد برای تقویت اشتراک اطلاعات و تضمین چکمه‌ها در زمین، شروع خوبی در تهاجم ضد تروریسم داشته‌اند.

براساس این گزارش، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۵ تیر در دیدار فرمانده ارتش پاکستان در تهران با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی، توسعه بازارچه‌های مرزی و همکاری‌ها در بخش انرژی با پاکستان را از راه‌های تحقق این راهبرد دانست و بر فعالیت بیشتر هر دو کشور برای تسریع در تحقق این امر تاکید کرد.

ژنرال سید عاصم منیر در این دیدار با تجلیل از سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان بخصوص پاکستان آن را فرصتی بسیار با ارزش برای جهان اسلام دانست.

فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به مرز مشترک طولانی دو کشور و ظرفیت بالای تبادلات مرزی، گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری و مرزی دو کشور را موجب ارتقای شرایط امنیتی دانست و اظهار داشت: توافقات خوبی برای افزایش سطح امنیت در مرزهای مشترک حاصل شده و تلاش ما بر تسریع در اقدامات در حال انجام برای ایجاد امنیت پایدار متمرکز است.

روابط عمومی ارتش پاکستان نیز یکشنبه شب طی بیانیه‌ای با موفقیت آمیز توصیف کردن سفر رسمی فرمانده ارتش این کشور به جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: تهران و اسلام‌آباد بر افزایش همکاری‌های ضدتروریسم و امنیتی توافق کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha