۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85174788
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

هدفون‌های غیر استاندارد به گوشتان آسیب می‌زند

شهرکرد -ایرنا- رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین و جدی‌ترین عامل آسیب به شنوایی توجه نکردن به بهداشت صوتی و اصوات است که از جمله دلایل آن، استفاده بیش از حد از هنزفری تلفن همراه و هدفون‌های غیراستاندارد است که باعث پیرگوشی زودهنگام در افراد می‌شود.

به گزارش ایرنا، سعید محمودیان روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی تبیین استاندارد فرایندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع در شهرکرد، با اشاره به اینکه از سال ۹۳ برنامه سلامت گوش و شنوایی در وزارت بهداشت تشکیل و مورد توجه قرار گرفت، افزود: از سال ۱۴۰۰ به طور رسمی در برنامه نظام مراقبت سلامت ادغام شد و در این برنامه در گروه‌های سنی هدف نوزدان و کودکان مورد تاکید قرار گرفت تا شناسایی زودهنگام و مراقبت‌های بعدی از نوزادان انجام شود و آنها بتوانند به طور طبیعی به زندگی عادی وارد شوند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بار بیماری گوش و شنوایی در ایران و دنیا در حال افزایش است و براساس مطالعه انجام شده از وزارت بهداشت در کشور بار بیماری ۶.۷ درصد است و این بار بیماری در نوزادان تازه متولد شده ۳.۷ در هر یک‌هزار تولد است.

به گفته وی، سالانه سه تا پنج هزار نوزاد تازه متولد شده به جمع جمعیت افراد کم‌شنوا اضافه می‌شود و ۱.۵ درصد کودکان در دوره پیش دبستانی و سه درصد بچه‌ها در دوران مدرسه مبتلا به کم‌شنوایی هستند که این کم‌شنوایی عواقبی مانند بروز عقب ماندگی تحصیلی، عقب‌ماندگی رشد زبانی و شناختی دارد.

محمودیان اظهار داشت: در دوره سالمندی نیز کم‌شنوایی به طور جدی مطرح است و کم‌شنوایی علاوه بر اینکه ارتباط افراد را کم می‌کند، عوامل شناختی و بیش از هفت برابر شانس ابتلا به آلزایمر را در سالمندان افزایش می‌دهد که شناسایی زود هنگام و مراقبت اولیه سلامت بسیار اهمیت دارد.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد کودکان مبتلا به کم‌شنوایی در نظام مراقبت شناسایی می‌شوند، افزود: این امر نشان می‌دهد که باید توجه کافی در سلامت کشور داشته باشیم و غربالگری شنوایی در سنین پایین اجرا شود.

محمودیان ادامه داد: با توجه به اهمیت غربالگری و شناسایی زودهنگام کم‌شنوایی در تمام سنین، سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشورها را ملزم کرده است تا برنامه سلامت گوش را انجام دهند که کشور ایران یکی از کشورها پیشرو در این زمینه است.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: هم اکنون آمار بیماری گوش از جمله کم‌شنوایی و ناشنوایی به دلایل مختلف افزایش یافته است که عفونت گوش در دوران کودکی و نوزادی، بیماری‌های که مادر در دوران بارداری مبتلا شده و صدا و توجه نکردن به بهداشت صوت و استفاده نادرست از دارو و آنتی‌بیوتیک از مهمترین دلایل این افزایش است.

وی به پایین بودن سواد سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: ۹۶ درصد مردم کشور سلامت گوش را نمی‌دانند و خوشبختانه برنامه سلامت گوش از سوی سازمان بهداشت در ۲۲ کشور اجرا شده که در ایران افزایش آگاهی و مردم، آموزش بهداشت مردم و ارتقاء سطح سلامت از غربالگری، تشخیص و مداخله درمانی را شامل می‌شود.

محمودیان اظهار داشت: هم‌اکنون در ۲۲ مرکز جامع سلامت چهارمحال و بختیاری خدمات غربالگری و تشخیص سلامت گوش برای نوزادان دانجام می‌شود و این ظرفیت در استان وجود دارد که سطح پوشش غربالگری به ۱۰۰ درصد برسد تا همه نوزادان از این خدمت بهرمند شوند.

وی افزود: برای اجرای این طرح در مناطق عشایری نیز مقرر شد که یک دستگاه غربالگری سیار تهیه شود تا این خدمت به عشایر استان نیز ارائه شود.

تاکنون ۱۵ هزار عمل کشت حلزون در کشور انجام شده است

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار عمل کشت حلزون در کشور انجام شده است، گفت: جراحی و کاشت حلزون از خدمات گران قیمت است و هم‌اکنون در ۱۵ مرکز این خدمت ارائه می‌شود تا زنجیره خدمت از غربالگری، شناسایی تا درمان انجام شود.

وی طلایی‌ترین زمان تشخیص و درمان کم‌شنوایی در نوزادان زیر۶ ماه دانست و گفت: در صورت شناسایی نوزادان نیازمند به کشت حلزون، کودک با یک کدملی به این مراکز ارجاع داده می‌شود تا به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرد.

محمودیان افزود: برای اجرای کامل طرح غربالگری و درمان شنوایی نیاز است که پوشش بیمه‌ای برای غربالگری‌ها نیز پوشش داده شود و همچنین تامین سمعک نیز زیرپوشش بیمه قرار گیرد .

به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی تبیین استانداردها فرایندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع در شهرکرد با حضور رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و بیش از ١٠٠ نفر از از مسوولان و کارشناسان بهزیستی، ادیولوژیست، گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها و گروه سلامت خانواده و جمعیت برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha