تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

شیراز-ایرنا-دولت سیزدهم برنامه‌های ویژه برای توسعه مناطق محروم و ارایه خدمات به روستاییان دارد که این مهم در استان فارس نیز با جدیت در حال پیگیری و اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستا نمادی از پویایی و کارآفرینی است و احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشغال و تولید در این مناطق پیشرفت و توسعه کشور را به دنبال دارد.

توسعه روستاها در دستور کار دولت سیزدهم

طبق آمار سرشماری، حدود ۲۱ میلیون نفر یعنی ۲۶ درصد از جمعیت کشور در حوزه روستایی زندگی می‌کنند و روستاها حدود ۲۷ و نیم درصد تولید ناخالص کشور را در اختیار دارند، این آمار در حوزه تولید ۵۳ درصد است.

بنابراین حمایت و توجه دولت به روستاها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛‌ این حمایت در واقع تلاشی برای بازگشت و تقویت جنبه تولیدکنندگی روستاییان و به عبارتی راهبردی برای توسعه روستا محسوب می‌شود.

هر چند در سال‌های اخیر در ایجاد امکانات زیرساختی، ارتباطی و خدماتی به روستاها اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است اما در دولت سیزدهم عزم جدی‌تری برای ایجاد احساس رضایت از بودن در روستا و داشتن تصویر فرهنگی از روستا و دادن منزلت اجتماعی به روستاییان شکل گرفته است.

توانمندسازی روستاها در گرو توقف روند مهاجرت روستاییان

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن سیاست محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار داده و عزم جدی مدیران دولتی هم بر این است که با توانمندسازی روستاها افزون بر توقف روند مهاجرت روستاییان به شهرها، زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز فراهم شود.

رییس جمهور نیز که همواره بر ضرورت محرومیت زدایی در روستاها و مناطق محروم تاکید دارد، هدف‌گذاری شعار «روستای مولد دانش پایه» را راهکاری برای حل مشکلات پیش روی روستاییان می‌داند و معتقد است که تجمیع سبک زندگی ارزشمند عشایر و روستاییان با علم و دانش روز، زنجیره تولید کاملی را شکل می دهد که به ارتقای تولیدات دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتر و همچنین مهاجرت معکوس روستاییان منجر خواهد شد.

پیگیری اقدامات محرومیت‌زدایی در فارس

این رویکرد در فارس نیز با جدیت دنبال می‌شود، این در حالیست که طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی استان، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

استاندار فارس بر این باور است که باید شرایط مطلوبی برای زندگی و امرارمعاش در روستاها فراهم شود چراکه اگر رویکرد محرومیت‌زدایی در روستاها دنبال و مشکل اشتغال روستاییان حل شود سیر مهاجرت از روستاها به شهرها متوقف و حتی معکوس خواهد شد.

بر همین اساس تلاش‌ها و اقدامات قابل توجهی در گوشه گوشه فارس برای زدودن محرومیت‌زدایی از چهره روستاهای و مناطق محروم این استان درحال پیگیری است.

بافت فرسوده شهر لار در مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی

شهرستان لار که در فاصله ۳۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد یکی از شهرستان‌های فارس است که با وجود توسعه قابل توجه این شهرستان در سال‌های اخیر هنوز هم از مناطق و روستاهایی بهره می‌برد که نیاز به ساماندهی دارد.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

در حال حاضر بافت تاریخی این شهرستان با توجه به فرسوده شدن آن روز به روز در حال سست شدن است و اگر نتوان از فرصت‌های اشتغالزای آن بهره بُرد به مرور زمان می‌تواند سبب تهدید و ضررهای جبران‌ناپذیری شود.

بنابراین اخیرا بازدیدی از این بافت صورت گرفت و کارشناسان عالیه معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور در این بازدید رویکردهای توسعه و محرومیت زدایی این بافت را بررسی کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان لارستان در حاشیه این بازدید گفت: نظر به پیگیری و دستور ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به منظور ساماندهی بافت فرسوده شهر لار، بازدیدی از این بافت انجام شد.

محمدهادی میزان افزود: بازدید از بافت مسکونی شهر قدیم این شهر زمینه ساز توسعه دوچندان شهر لار خواهد بود، بازدید کارشناسان و از نزدیک صورت پذیرفت و آنان در جریان وضعیت سکونت گاه های این شهر قرار گرفتند.

روان سازی اعطای تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان ارسنجان

ارسنجان نیز در ۱۴۴ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که در این شهرستان هم اخیرا اقدامات خوبی برای اعطای تسهیلات مسکن روستایی انجام شده است‌.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

برای تحقق این امر نشست شورای بانک‌ها در محل فرمانداری شهرستان ارسنجان به منظور جذب سریعتر تسهیلات مسکن روستایی و روان سازی اعطای این تسهیلات برگزار شد.

فرماندار ارسنجان در این نشست بر لزوم تسهیلگری بیشتر برای اعطای وام های مسکن روستایی تاکید کرد و گفت: پرداخت تسهیلات روستایی زمینه ساز رونق بیشتر و افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان در این مناطق است.

کاووس رضایی اضافه کرد : باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای روان‌سازی اعطای تسهیلات در مناطق روستایی استفاده کرد.

وی گفت: بسیاری از مناطق روستایی استعدادهایی نهفته در توسعه مسکن روستایی دارد و ادامه ساخت و سازها دراین مناطق موجب کاهش مهاجرت ها می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان هم با تأکید بر اینکه در سال جاری فرصت استفاده از قابلیت‌های تولید و توسعه در شهرستان ارسنجان فراهم شده است گفت: عزم همگانی برای توسعه همه جانبه این شهرستان در سال مهار تورم و رشد تولید شکل گرفته است.

عزت محمودی کارکردهای حوزه عمران روستایی در این شهرستان را تشریح کرد و افزود: تهیه و اجرای طرح هادی ، تملک و واگذاری زمین روستایی و صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری زیر ۲۵هزار نفر جمعیت عمده فعالیت های این حوزه است، در سالهای گذشته عملیات اجرای بهسازی روستاهای این شهرستان از محل اعتبارات استانی، ملی انجام شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان گفت: به منظور اجرای ماده چهار قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن تعداد ۹۶جلد سند روستایی و شهری صادر و تحویل متقاضیان شد.

محمودی اظهارکرد: تعداد متقاضیان ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن را ۴۱۱ نفر هستند و پیگیری تکمیل مسکن ۱۶ واحدی مسکن مهر و پیگیری زمین طرح اقدام ملی ۱۴۰ واحدی در ارسنجان از دیگر اقدامات در حوزه مسکن ملی است.

آغاز اجرای طرح منظومه‌های روستایی در بخش سیاخ دانگون

در ادامه تلاش‌های دولت برای توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در فارس، مناطق سیاخ‌دارنگون‌ و سلطان آباد که در پیرامون شهر شیراز واقع شده‌اند نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی که به صورت پروژه‌های زیرساختی، عمرانی و اشتغالزایی در شهرستان‌های مختلف دنبال می‌شود در روستاها و مناطق محروم پیرامون شهرستان شیراز آغاز شده است.

مدیر بنیاد مسکن شیراز نیز از آغاز اجرای این طرح با مشارکت بنیاد مسکن خبر داد و گفت: این طرح از تیرماه به صورت رسمی آغاز شد و اجرای طرح منظومه‌های روستایی در مناطق روستایی این شهرستان موجب رونق تولید و تامین معیشت روستاییان می‌شود.

محسن ابراهیمی افزود: با حضور کارشناسان بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان فارس و شهرستان شیراز، مشاوران و تسهیلگران در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز، اجرای طرح توسعه منظومه های روستایی در بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز کلید خورد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز افزود: طرح توسعه منظومه روستایی، طرحی است که به منظور توسعه یکپارچه،هماهنگ، فراگیر و پایدار سکونتگاه‌های روستای در قالب شبکه‌های محلی و ناحیه‌ای و با تأکید بر روابط و پیوندهای روستایی-شهری تدوین شده است.

وی ادامه داد: افزون بر این، محتوای این طرح بر ترغیب حکمروایی محلی از طریق مشارکت مردمی و تقویت فعالیتها ، روابط و مناسبات کارآمد اجتماعی- اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه، هم به لحاظ درونی و بین سکونتگاهی وهم از نظر برونی و بین منظومه‌ای تأکید می‌ورزد.

وی در خصوص ماهیت طرح توسعه منظومه های روستایی گفت: این طرح که با توجه به ابعاد و جنبه های محیط طبیعی– بوم شناختی، کالبدی- فضایی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی-سیاسی، به شناخت ظرفیت‌ها ومحدویت های توسعه همه مراکز و کانون‌های سکونتی و فعالیتی درون شبکه در ارتباط با روابط درونی و برونی آنهامی پردازد، دارای ماهیتی یکپارچه و فرابخشی است.

آغاز اجرای طرح صدور سند مالکیت اراضی در روستای سلطان آباد شیراز

اجرای طرح صدور سند مالکیت اراضی در روستای سلطان‌آباد شیراز هم از دیگر اقدامات توسعه‌گرایانه با هدف پاک کردن غبار محرومیت از روستاهای استان فارس است.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

مدیر بنیادمسکن انقلاب اسلامی شیراز در حاشیه اجرای این طرح گفت: اجرای اسناد مالکیت در این روستا زمینه ساز قانونمند شدن معاملات، پرهیز از زمین خواری و کاهش تخلفات در حوزه زمین و مسکن است.

ابراهیمی با بیان اینکه طرح اعطای اسناد مالکیت در روستاها با مشارکت و همراهی ثبت اسناد اجرایی می شود ادامه داد: سند دار کردن املاک روستایی یکی از مطالبات جدی مردم در مناطق روستایی است که از سوی بنیاد مسکن پیگیری و اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: افزون بر این سنددار کردن املاک روستایی باعث می‌شود روستاییان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند و ضریب بهداشت قضائی کشور افزایش و پرونده قضائی اختلافات ملکی روستاها کاهش یابد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز ادامه داد : تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهرها، برنامه‌ریزی مؤثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت، از نتایج اجرای این طرح خواهد بود.

ابراهیمی تأکید کرد: جلوگیری از نزاع و اختلافات ملکی، ارتقای توسعه پایدار و پشتیبانی از مدیریت محیط‌زیست، خودکفایی در امر تولید محصولات کشاورزی، برقراری نظام مالیاتی برای معاملات و اسناد مالکیت، محرومیت‌زدایی روستایی از دیگر نتایج اجرای این طرح خواهد بود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز افزود: داشتن اموال باعث افزایش مشارکت و فعالیت در روستاها می‌شود که خود توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت.

هم افزایی بانک‌های شهرستان استهبان برای توسعه مسکن روستایی

توسعه مسکن روستایی در شهرستان استهبان هم که در ۱۷۶ کیلومتری شیراز واقع شده از رویکردهای دولت در مسیر محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

اخیرا نشست شورای بانک‌های شهرستان استهبان به منظور پیشبرد و اهداف برنامه‌های بازسازی و مسکن روستایی دراین شهرستان تشکیل شد.

در این نشست شورای بانک‌ها در خصوص رفع موانع پیش رو و حل مشکلات مسکن روستایی راهکارهایی ارایه کرد.

فرماندار شهرستان استهبان در این نشست با یادآوری نقش بانک ها در توسعه و محرومیت زدایی در مناطق روستایی گفت: نقش کلیدی بانک ها درتسهیل گری و اعطای تسهیلات مسکن روستایی بسیار مؤثر و برجسته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان هم در این نشست تعداد وام تخصیصی طرح ویژه مسکن روستایی را ۳۲۷ فقره اعلام کرد و افزود: وام حوادث سیل مرداد ۱۴۰۱؛ وام احداتی و تعمیری ۵۴ فقره سهمیه اختصاصی شهرستان استهبان بوده که تاکنون حدود ۷۵ درصد جذب و انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

کرامت ابراهیمی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن، بهترین محل برای اعطای تسهیلات بانکی‌ است که هم به وظیفه اصلی آنها یعنی توسعه و پیشرفت کشور کمک می‌کند و هم می‌تواند بار تورم را از دوش مردم کم کند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان هم گفت: بانک‌ها در توسعه روستایی نقش مهمی را در پیشرفت و توسعه پذیرفته‌اند و بانک‌محور بودن اقتصاد نیز امری غیرقابل‌انکار است.

وی ادامه داد: رجوع اکثر بنگاه‌ها و تولیدی‌ها به بانک برای تامین سرمایه‌های در گردش خود و حتی رجوع دولت به بانک، برای استقراض بخشی از هزینه‌های‌ خود در سال‌های اخیر و با توجه به نرخ‌های بالای تورم، به طور قابل ملاحظه‌ای مشهود است و خود شاهدی بر این مدعاست.

ابراهیمی بیان کرد: این بانک‌ها هستند که باید بتوانند از خیل انبوهی از تقاضاهایی که برای دریافت تسهیلات می‌شود، به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که افزون بر کاهش ریسک در برقراری تعامل با تسهیلات‌گیرندگان، به نقش اصلی خود در توسعه و پیشرفت کشور نیز عمل کنند؛ نقشی که باید با تصمیمات سختی همراه باشد، زیرا از یک سو همه بنگاه‌ها چشمداشتی به منابع و اعتبارات بانکی دارند و از سوی دیگر، منابع بانکی محدود است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان اظهار کرد: افزون بر این، بانک‌ها نقش مؤثری در کنترل تورم خواهند داشت؛ زیرا اثر مستقیمی بر جریان نقدینگی داشته و توانایی هدایت اعتبار دارند؛ از این روست که نقش بانک‌ها در اقتصاد مسکن پررنگ است.

تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت

بدون شک محرومیت‌زدایی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرها است؛ اجرایی شدن این رویکرد مهم با شروع به کار دولت سیزدهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha