کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبر: 85174833
کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

کرمان- ایرنا- طولانی شدن و نحوه غیرکارشناسی اجرای پروژه زیرسازی و آسفالت یک خیابان اصلی منطقه بزرگی به نام کمیل در شهر کرمان در حالیست که عضو شورا این اقدام شهرداری را نمونه بی‌تدبیری و بی‌برنامگی توصیف می‌کند و غیر از شهروندان، صدای مدیران شهری نیز برخاسته و به عصبانیت همگانی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، از پنجم تیر امسال تاکنون خیابان یکهزار و ۵۰۰ متری کمیل شهر کرمان وضعیت تاسف‌باری دارد و به علت محدودیت تردد در مسیرهای جایگزین چند صد خانواده، مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است.

در واقع باید گفت این خیابان به یک باتلاق و زمین شخم خورده بیشتر شباهت پیدا کرده و نه تنها مسیر عبور ساکنان محله کمیل، شهرک اکباتان و خیابان هایی همچون شهید موحدی نیا با جمعیت قابل توجه شهری از بین رفته بلکه چون در ادامه وضعیت نامناسب اجرای چند پروژه نابسامان دیگر در شهر کرمان است، صداها را علیه این وضعیت کارنابلدی و بی برنامگی شهرداری به طوری بلند کرده که حتی اعضای شورای شهر نیز مستاصل شده اند.

برخی می‌گویند با وضعیت مدیریت کنونی شهرداری کرمان، به نظر می‌رسد نهاد شهری به‌تازگی تاسیس شده و در هر کاری باید شاهد آزمون و خطا یا کلنگ زنی و عقب نشینی از اجرا (انصراف) در اجرای پروژه ها باشیم.

اخیرا چنددستگی نیز بین اعضای شورای شهر برای برکناری شهردار کرمان خبرساز بوده؛ یکی از اعضای شورای شهر اخیرا گفته بود از شهردار خواسته شده یا استعفا بدهد یا استیضاح می شود که وی استعفا نداده و استیضاح هم یک رای کم داشته است.

اما وضعیت بحرانی منطقه کمیل شهر کرمان درحالی است که پیش از آن، اجرای پروژه هایی مانند میدان بیرم آباد یا تقاطع شرف آباد و ده ها کنده کاری در خیابان ها نیز به عنوان نمادهایی از ناپختگی و ناکارآمدی شهری در این کلانشهر قلمداد شده است.

مسئولان شهرداری می گویند، ابتدا می خواسته اند روکش آسفالت خیابان کمیل را اجرا کنند و بعد که آسفالت را کنده اند تازه متوجه شده اند زیرسازی نیز نیاز به اصلاح دارد. لذا نوع پروژه تغییر کرده است؛ حال کارشناسان می پرسند چطور ممکن است برای کارشناسان فنی یک شهرداری کلانشهر با سابقه چندین و چندسال تجربه، امکان پیش بینی وضعیت زیرسازی آن خیابان یا سوابقی در شهرداری درباره وضعیت زیرسازی این خیابان وجود نداشته باشد؟

نحوه اجرای قابل تامل

مرور وضعیت خیابان کمیل در جای خود جالب است؛ یکی از دلایل اجرای این پروژه، آسفالت نامناسب آن بوده که لکه‌گیری‌های ناموزن و رشد کُند توسعه شهری در راستای این خیابان همواره مردم این محله را رنج می‌داده است.

اما به گفته اهالی محله و کسبه خیابان کمیل، کنده کاری این خیابان آن هم به یکباره، بدون اطلاع رسانی و تنها با نصب ۲ بنر اعلامی یکی در ورودی بلوار جمهوری به کمیل و دیگری در تقاطع کمیل ۲۴ با خیابان امیرکبیر ۴، آن هم زمان شروع اجرای پروژه، عجیب است و اطلاع‌رسانی آن، علاوه بر دیر بودن، کافی هم نیست.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

در کنار کافی نبودن اطلاع‌رسانی، نبود پیوست‌های ترافیکی و مسیرهای جایگزین نیز مردم محله کمیل، شهرک اکباتان و خیابان شهید موحدی نیا که مسیر عبوری آنها برای رسیدن به سایر نقاط شهر عبور از معبر کمیل بود را دچار مشکل کرده است.

کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

ابتدا بحث بر سر این بود که طولانی شدن روند آسفالت خیابان کمیل به کم کاری پیمانکار مربوط می‌شود و حتی برخی اهالی در شهرداری حضور یافتند و اعتراض های خود را نشان دادند؛ برخی منابع شهری نیز از مطالبات پیمانکار سخن گفتند اما مسئولان شهرداری در اظهارنظرهای رسمی رسانه ای، به این موضوع اشاره نمی کنند و برای آنکه مردم را آرام کنند می گویند وجود معارض یا اضافه شدن زیرسازی، کار را سخت کرده است.

این درحالی است ساکنان محل می پرسند، مگر قبل از شروع کار بحث معارض مطرح یا قابل پیش بینی نبوده؟؛ موضوع نیز به این برمی گردد که شهرداری می گوید اداره کل گمرکات استان بخشی از زمین خود را بدهد تا خیابان وسیع تر شود؛ حال آنکه این تملک حتی در صورت رضایت آن اداره، زمان بر است و معلوم نیست چه ارتباطی به دردسرهای کنونی و قطع دسترسی مردم دارد؟.

آنطور که مسئولان شهری کرمان در اظهارنظرهای رسانه ای خود می‌گویند، پیمانکار اجرای فعالیت عمرانی در خیابان کمیل توانمند است و ۲ شیفت کار می‌کند اما این طولانی شدن آسفالت و زیرسازی این خیابان به معارض های مختلف این خیابان بر می‌گردد و جالب اینکه شهرداری لوله های آب، گاز و سایر تاسیسات را نیز در زمره معارضان لحاظ می کند.

در کنار سطح پر از چاله و گودال خیابان کمیل و معارضان متعدد- از نظر شهرداری- همچون انشعاب های غیرمجاز و حتی ادعای کشف یک قنات که به زعم شهرداری سبب طولانی شدن فرایند اصلاح این خیابان شده، اما آنچه بیشتر از همه این روزها اهالی محله را ناراحت و نگران کرده اجرا نشدن کامل بهبود اوضاع خیابان کمیل و دسترسی هزاران شهروند از این منطقه است.

عرض این خیابان از ورودی بلوار جمهوری - از خیابان های اصلی و مهم شهر، بسیار کم است، موضوعی که شهرداری می گوید در صورت حذف دیوار گمرک حل می‌شود اما مسئولان شهری آن را به آینده‌ای نامعلوم نوید می‌دهند.

اهالی خیابان کمیل به خوبی می دانند در صورت حذف نشدن دیوار گمرگ صبر و تحمل آنان در مقابل کنده کاری های این روزهای این خیابان بیهوده است زیرا در آینده در صورت توافق شهرداری با گمرک دوباره بحث حذف این دیوار و فعالیت‌های عمرانی مطرح می‌شود.

حال مردم می پرسند، مگر نباید شهرداری قبل از کنده کاری،ابعاد پروژه را بررسی، برنامه ریزی لازم انجام می داد و مشکلاتش را با گمرک، سایر ادارات مثل آبفا ... حل می کرد و سپس، کنده کاری را کلید می زد؟

در ادامه نقطه نظرات برخی مدیران شهری کرمان را می خوانیم:

جای خالی پیوست ترافیکی خیابان کمیل

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پیوست ترافیکی خیابان کمیل در نظر گرفته نشده بود، افزود: مسیرهای جایگزین در اجرای پروژه عمرانی خیابان کمیل برای مردم در نظر گرفته نشده بود.

منصور ایرانمنش ادامه داد: خیابان کمیل برای انجام پروژه عمرانی باید حداقل به ۲ فاز از شهرک اکباتان تا تقاطع کمیل ۲۴ با امیر کبیر چهار و از این تقاطع تا ورودی بلوار جمهوری تقسیم می‌شد.

کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

کنده کاری بدون برنامه

وی با تاکید بر اینکه کنده کاری خیابان کمیل بدون برنامه ریزی انجام شده بود، اظهارداشت: مردم محله کمیل از اجرای پروژه عمرانی در این خیابان خوشحال هستند اما نه اینکه با هر قیمت و هر زحمتی این اتفاق بیافتد.

فعالیت ۲ شیفت پیمانکار خیابان کمیل

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در عین حال با اشاره به اینکه پیمانکار به صورت ۲ شیفت در خیابان کمیل در حال انجام کار است، اظهارداشت: روزی ۲ بار از این خیابان بازدید می‌کنم در صورتی که این کارهای اجرایی با شهرداری است اما مرتب پیگیری می‌کنم که مشکل مردم این محله حل شود.

بی تدبیری شهرداری

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرداری در اجرای پروژه عمرانی خیابان کمیل بی تدبیری انجام داده و به مردم اطلاع رسانی درستی نکرده است، گفت: متاسفانه کسبه این خیابان عنوان می‌کنند که روی فروش خود حساب کردند اما با این اتفاق و از دست دادن مشتریان، تمام چک هایشان در حال برگشت خوردن است.

عقب‌نشینی خیابان گمرک

ایرانمنش با اشاره به اینکه باید عقب‌نشینی خیابان گمرک نیز اتفاق می‌افتد و یکباره خیابان کمیل آسفالت می‌شد تا دوباره کاری بعدی اتفاق نیافتد، تاکیدکرد: شهرداری فعلا بیخیال عقب‌نشینی خیابان گمرک شده و هنوز با گمرک توافقی نکرده است.

کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

تغییر طرح آسفالت خیابان کمیل

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:در ابتدا برای خیابان کمیل طرح روکش آسفالت مدنظر بود اما با توجه به سونداژی( برداشتی در ناحیه مورد مطالعه) که از این خیابان آماده کردیم مشخص شد که زیرسازی این خیابان مربوط به چندین سال قبل، و روی بستر خاک نخاله بوده است.

محمدرضا یحیی‌زاده ادامه داد: متاسفانه برای خیابان کمیل در زمان اجرای آسفالت در سال‌های گذشته شن مناسبی به کار برده نشده بود در نتیجه بر ما محرز شد که روکش کردن آسفالت این خیابان دور ریختن پول است.

وی گفت: در نهایت در مورد خیابان کمیل به این نتیجه رسیدیم که ابتدا زیرسازی این خیابان اصلاح شود و برای اینکار پیمانکاری که پایین ترین قیمت را داده بود انتخاب شد.

توانمندی پیمانکار خیابان کمیل تایید شده بود

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان ادامه داد: توانمندی پیمانکار خیابان کمیل از قبل تایید شده بود زیرا همان پیمانکاری بود که آزادسازی انتهای خیابان امام جمعه را در موعد مقرر با کیفیت و با ماشین آلات خوب انجام داده بود.

علل تاخیر در اتمام آسفالت خیابان کمیل

وی با اشاره به علل تاخیر در اجرای پروژه خیابان کمیل، اظهارداشت: زیرسازی نامناسب در تمامی طول این خیابان، انشعابات غیرمجاز آب و قرار داشتن لوله آب اصلی نزدیک به سطح از مشکلات این خیابان و از موانع اجرای این پروژه بود.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان ادامه داد: برای اجرای پروژه آسفالت خیابان کمیل باید ۴۰ سانتیمتر خاک‌برداری از سطح این خیابان انجام می شد تا بتوانیم ۲ لایه زیرسازی و آسفالت این خیابان را انجام دهیم اما در این حالت به لوله آب اصلی نزدیک به سطح این خیابان برخورد کردیم که این لوله آسیب دید.

یحیی زاده اظهارداشت: متاسفانه برای بازسازی این لوله آب آسیب‌دیده از سوی اداره متولی، تعلل صورت گرفت و اعلام می‌کردند که به دلیل شرایط خاکی و باتلاقی که در خیابان کمیل ایجاد شده امکان آمدن ماشین آلات برای رفع مشکل این لوله‌های آسیب‌دیده وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی ارتفاع کابل مخابرات(فیبرنوری) از سطح خاک نیز از دیگر مشکلاتی بود که در مسیر اجرای پروژه آسفالت خیابان کمیل به وجود آمد؛ خلاصه کلام اینکه ما وقتی دست به خیابان کمیل زدیم مخابرات، آب و غیره یادشان آمد باید لوله‌های زیر ساختی این خیابان را تعویض و ارتفاع آنها را مناسب‌سازی کنند.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان گفت: پیمانکار هم‌اینک با سه دستگاه گِریدِر یا شیب‌ساز در حال انجام فعالیت در خیابان کمیل است، پیشرفت فیزیکی این خیابان طبق برنامه ای داده شده از سوی پیمانکار است اما در مسیر اجرای آسفالت این خیابان با ادارات حفار مشکلاتی داشتم که باعث طولانی شدن اقدامات عمرانی این خیابان شد.

کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

همچنان باید منتظر ماند

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان بیان کرد: زیرسازی خیابان کمیل طبق اعلام پیمانکار تا چند هفته دیگر نهایی و این خیابان آماده آسفالت خواهد شد.

بدون عقب‌نشینی دیوار گمرک، خیابان کمیل آسفالت می‌شود

وی اظهارداشت: برای تخریب خیابان کمرگ در مجاورت خیابان کمیل، شهرداری در حال رایزنی است اما ما نمی توانیم کار شهری را تعطیل و منوط به تخریب این دیوار کنیم.

یحیی زاده تاکید: ما خوشحال می‌شویم گمرک با ما همکاری و عقب نشینی یا با شهرداری تهاتر کند و عرض خیابان بیشتر شود،اما تا آن زمانی که بخواهیم این خیابان تعریض شود نمی توانیم کار اصلاح و آسفالت خیابان کمیل را تعطیل کنیم.

وی گفت: ما معبر کمیل را زیرسازی و آسفالت می‌کنیم و در نهایت بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات شهرداری با اداره کمرگ و با برداشته شدن دیوار کمرگ آن را به این خیابان اضافه خواهیم کرد.

اطلاع‌رسانی به ساکنان کمیل

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان گفت: فرایند انتخاب پیمانکار حداقل ۲ هفته‌ای است و در این راستا بنرهای اعلامی به مردم این محله نصب شده بود که شاید این تعداد بنر اعلامی کافی نبوده و گرنه اطلاع‌رسانی برای اجرای این پروژه عمرانی انجام شده بود.

وی گفت: در صورت نبود معارض، فرایند آسفالت خیابان کمیل ۱۵ روزه تمام می شد.

کُمیلِ کرمان نماد عصبانیت شهری+فیلم

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه زیرسازی و آسفالت خیابان کمیل
شهردار منطقه ۲ کرمان هم چندروز قبل از پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه زیرسازی و آسفالت خیابان «کمیل» خبر داد و گفت که زیرسازی این خیابان شرایط مناسبی نداشت و مشکلات فنی داشت.

علی رحیمی‌رادافزود: به‌همت معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی این منطقه، از پنجم تیرماه سال‌جاری، آسفالت این خیابان، برداشت و جمع‌آوری شد.

وی طول خیابان کمیل را یکهزارو ۵۰۰ متر و عرض آن را ۱۴ متر اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۱ هزار مترمربع آسفالت این خیابان برداشته و ۱۵ هزار مترمکعب، خاک‌برداری شده است.

سرعت‌بخشی در نوسازی تاسیسات

وی با یادآوری اینکه در طول اجرای این پروژه برای رفع معارضات فیبر نوری، خط لوله آب، کابل فشار قوی، برق، تیر چراغ‌برق و قنات، توقف‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: این پروژه با سرعت خوبی در حال اجراست و متوقف نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha