۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85174940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار نارنجی وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و غبار در این استان خبر داد.

علیرضا خندان‌رو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تشدید اختلاف فشاری در سطح زمین و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه از عصر امروز به تناوب وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در استان قابل پیش‌بینی است.

وی بیان کرد: توفان گرد و خاک به ویژه در نواحی شرقی استان و شهرستان خوسف می‌تواند منجر به ایجاد خسارت شود و منطقه اثر این هشدار برای شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان، سربیشه، درمیان و خوسف است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به درختان، سازه گلخانه‌ها و سقف‌های موقت محتمل است گفت: دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر چندانی ندارد اما برای روز جمعه یک تا ۲ درجه انتظار کاهش دما را داریم.

وی با توصیه به خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه در مناطق تحت تاثیر توفان افزود: با توجه به کاهش کیفیت و تداوم آلودگی هوا لازم است سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد در فضای باز خودداری کنند و در صورت ضرورت تردد از ماسک استفاده شود.

خندان‌رو گفت: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۱۵ درجه سردترین و دهسلم با بیشینه ۴۷ درجه گرمترین نقطه استان بود تغییرات دمایی در شهر بیرجند نیز بین ۲۳ و ۴۰ درجه ثبت شد.

افزایش ۲ برابری روزهای گرد و غباری در خراسان جنوبی

وی از افزایش ۲ برابری روزهای گرد و غباری در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به بلندمدت خبر داد و افزود: در چهار ماه امسال به طور میانگین در شهرستان‌های استان ۲۷ روز گرد و غباری به ثبت رسیده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۳۷ روز و در بلندمدت ۱۴ روز بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی عنوان کرد: میانگین تعداد روزهای گرد و غباری استان نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۰ روز کاهش اما نسبت به بلندمدت حدود ۱۰۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال بیشترین تعداد روزهای غبارآلود استان با ۷۰ روز در حاجی آباد زیرکوه به ثبت رسیده است گفت: تعداد روزهای گرد و غباری این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته ۶۳ روز و در بلندمدت ۱۹ روز بوده است.

خندان‌رو افزود: تعداد روزهای غبارآلود بیرجند هم در چهار ماه سال جاری ۲۳ روز، مدت مشابه سال قبل ۵۲ روز و در بلندمدت ۵۲ روز بوده است.

همزمان با شروع وزش باد شدید از هفته گذشته و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه بار دیگر کیفیت هوا در خراسان جنوبی کاهش یافت که این وضعیت تا امروز ادامه داشته است و بنابر اعلام سازمان هواشناسی در پی وزش باد شدید طی فردا تا روز شنبه، گرد و خاک گسترده مجددا خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

خراسان جنوبی ۲ مرحله حاد گرد و غبار را پشت سر گذاشته است و با توجه به تداوم آلودگی هوا و بنا به تصمیم کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان خراسان جنوبی ادارات شهرستان‌های زیرکوه و درمیان امروز تعطیل بود همچنین نیروهای امدادی برای روزهای آتی به حالت آماده‌باش درآمدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha