۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85174997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیام اعتراضی لبنان به بورل درباره پرونده آوارگان سوری

تهران-ایرنا- وزیر خارجه سوریه در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر ادامه حضور آوارگان سوری در لبنان اعتراض و این تصمیم را محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سایت النشره، در نامه «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان (موقت) به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید شده است: راه اندازی گفت‌وگوی سازنده و جامع میان لبنان و اتحادیه اروپا درباره همه پرونده‌ها و به ویژه پرونده آوارگان سوری ضروری است؛ چراکه این مساله تهدید و خطری برای ترکیب اجتماعی، ثبات اقتصادی و وجود لبنان است.

بوحبیب همچنین در این پیام بر پایبندی لبنان به حقوق و مسئولیت‌های خود برای تسهیل بازگشت ایمن و شایسته آواره‌های سوری به خانه‌های خود طبق اصول حقوق بین‌الملل و موافق با قانون اساسی لبنان تاکید کرد.

وزیر خارجه لبنان در بخش دیگری از نامه خود به بورل خاطرنشان کرد که جامعه بین‌المللی باید همانطور که در تصمیم پارلمان اروپا بیان شده است، برای پرداختن به علل آوارگی شهروندان سوریه و تسریع در بهبود شرایط بازگشت و تسهیل آن، از جمله تأمین زیرساخت‌ها و خدمات اساسی اجتماعی در سوریه تلاش کند.

پیشتر نیز عصام شرف‌الدین وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور لبنان نیز ضمن محکوم کردن اقدام پارلمان اروپا درباره لزوم ادامه حضور آوارگان سوری در کشورش، مصوبه این نهاد اروپایی را در راستای نمایش لبنان به عنوان یکی از مستعمره‌های اتحادیه اروپا دانسته و تأکید کرده بود: از پارلمان اروپا می‌خواهیم که از لبنان بابت این مصوبه عذرخواهی کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که پارلمان اروپا چهارشنبه گذشته به اتفاق آرا تصویب کرد که آوارگان سوری حاضر در خاک لبنان، باید در خاک این کشور باقی بمانند.

اروپا به جای اینکه به بازگشت آوارگان سوری کمک کند، خواستار عدم بازگشت آنها به کشورشان شد، موضوعی که اعتراض مقامات لبنانی را در پی داشته است و این مصوبه را بدون ارزش حقوقی و نقض حقوق بین‌الملل خواندند.

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان روز یکشنبه از دولت لبنان خواست در راستای منافع کشور با دولت سوریه به منظور یافتن راه حلی برای آوارگان سوری موجود در لبنان اقدام کند.

وی گفت: تصمیم اتحادیه اروپا برای ماندن آوارگان سوری در لبنان یک دخالت آشکار، تحریک کننده و مستبدانه است و نه تنها به عنوان یک تجاوز به حاکمیت ملی و کرامت لبنان به شمار می رود بلکه یک تهدید واقعی برای ثبات و اتحادملی لبنان است.

قاووق افزود: بیروت ملزم و مجبور به اجرای خواسته های اروپا نیست و لازم است که دولت لبنان براساس مصلحت کشور، با همکاری دمشق، راه حلی برای موضوع آوارگان سوری بیابد.

لبنان، اردن و ترکیه سه کشوری هستند که از بیشترین شمار آوارگان سوری میزبانی می‌کنند. از سال ۲۰۱۸ و پس از اینکه بیش از ۹۰ درصد جغرافیای سوریه تحت کنترل دولت این کشور قرار گرفت، موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشور مطرح شد و دولت دمشق نیز از این موضوع استقبال کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha