۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85175030
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد آب قناتهای گناباد هدر می‌رود

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۸
کد خبر: 85175030
۴۰ درصد آب قناتهای گناباد هدر می‌رود

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: ۴۰ درصد از آب قنات‌های این شهرستان هدر می‌رود و در مسیر واقعی خود به مصرف نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نصیری روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گناباد از قناتها به عنوان ظرفیت مهمی برای تامین آب شرب این شهرستان یاد کرد و گفت: اسراف در آب قنات ها در حالی صورت می گیرد که با بحران کمبود آب مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و بهره برداری اصولی از منابع آب و از جمله قناتها، برای کاهش مشکلات در شرایط بحران کمبود آب اقدام کرد.

فرماندار گناباد اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار را ضرورت بخش کشاورزی ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرحها تا ۹۰ درصد در مصرف آب بخش کشاورزی این شهرستان صرفه جویی می شود.

وی بیان داشت: صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی راهکاری مهم برای کاهش تبعات بحران کمبود آب به شمار می رود.

نصیری اظهار داشت: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رعایت الگوی مصرف باید مورد توجه آحاد مختلف جامعه و بخشهای عمومی و مسوولان و ادارات و سازمانها قرار گیرد و با فرهنگ سازی، مصرف بهینه در همه بخشها و از جمله مصرف آب در شرایط کمبود منابع آبی به یک فرهنگ حاکم در جامعه تبدیل شود و برای محدود کردن مصرف برق در ادارات، ساعتهای کار این بخشها تغییر یابد.

امام جمعه گناباد هم در این جلسه مصرف بهینه و صرفه جویی در منابع آبی را راهکار مهمی برای کاهش تبعات بحران کمبود آب ذکر کرد و خواستار احساس مسوولیت همه آحاد جامعه نسبت به این موضوع شد.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: امروز تجمل گرایی و اسراف در مصرف آب، برق، گاز و بنزین از آسیبهای مهم است که می بایست از ظرفیت بخشهای فرهنگی و هنری و مبلغان و روحانیون برای فرهنگ سازی کاهش این آسیبها بهره گرفت.

شهرستان گناباد دارای حدود ۶۰۰ رشته قنات است که ۴۸۰ رشته قنات آن دایر و بقیه خشک شده و آبدهی ندارند.
بیش از ۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha