گلستان از ظرفیت تولید سه میلیون نهال مرتعی و بیابانی برخوردار است

گنبدکاووس- ایرنا- معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: سهمیه استان در تولید نهال مرتعی و بیابانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله است اما با توجه به ظرفیت نهالستان‌ها، توان تولید نهال تا سه میلیون اصله را داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا نقوی عصر چهارشنبه در بازدید از ایستگاه تولید نهال «چپرقویمه» شهرستان مرزی گنبدکاووس به خبرنگاران اظهارکرد: در راستای طرح ملی تولید یک میلیارد درخت، برشی که برای استان مشخص کردند یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال بیابانی و ۲۰۰ هزار اصله نهال مرتعی است اما ظرفیت نهالستان چپرقویمه تولید ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار اصله، نهالستان انبارالوم آق‌قلا ۱۶۴ هزار اصله و نهارستان امام علی(ع) مراوه‌تپه ۴۲۰ هزار اصله است.

وی افزود: ظرفیت ایستگاه تولید نهال چپرقویمه به تنهایی سه میلیون اصله نهال است اما طبق قرارداد با پیمانکار ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار اصله نهال امسال در این نهالستان تولید خواهد شد و الان در مرحله گلدان پرکنی قرار داریم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: از اواسط مردادماه کار تولید نهال آغاز می‌شود و به مدت ۲ ماه نهال‌ها آماده انتقال و غرس در عرصه‌های مرتعی خواهد شد.

نقوی افزود: سه میلیون نهال در برنامه ریزی تولید در نهالستان‌های گلستان پاسخگوی غرس در ۶ هزار هکتار است و تاکنون سه هزار هکتار مراتع بیابانی مناسب برای کشت شناسایی شده است.

وی وسعت کل مراتع گلستان را ۸۶۲ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: ۷۶۰ هزار هکتار از این مراتع قشلاقی بیشتر واقع در شمال استان و ۱۰۲ هزار هکتار مراتع ییلاقی است و هم اکنون حدود پنج هزار خانوار از مراتع بهره‌برداری می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این بازدید گفت: گنبدکاووس بزرگترین شهرستان استان از لحاظ وسعت به حساب می‌آید که درگیر ریزگرد است و با کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر تلاش کردیم با توسعه پوشش گیاهی با رویکرد تولید علوفه جلوی فعالیت ریزگردها گرفته شود.

حمید سلامتی افزود: منشا ریزگردها قبلا خارجی و از صحرای قره قوم کشور ترکمنستان بود اما با توجه به اینکه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدکاووس در حال خشک شدن است در آینده می‌تواند منشا ریزگردها داخلی باشد لذا تلاش داریم برنامه‌های مقابله با بیابانی شدن مراتع گلستان را گسترش دهیم اما اعتبارات استانی جوابگوی فعالیت‌های در سطح وسیع نیست و نیازمند حمایت سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی در سطح ملی هستیم.

گلستان از ظرفیت تولید سه میلیون نهال مرتعی و بیابانی برخوردار است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: در این شهرستان ۵۰۰ هزار هکتار عرصه وجود دارد که ۳۴۱ هزار هکتار آن معادل ۶۲.۵ درصد به عنوان عرصه منابع ملی شناخته می‌شود.

فرشید رحمانی افزود: هر ساله حدود نیمی از منابع اعتباری حوزه احیا و اصلاح مراتع استان گلستان به گنبدکاووس اختصاص می‌یابد اما با توجه به در معرض خطر بیابانی بودن سطح قابل توجهی از مراتع نیاز است این اعتبار بیشتر شود.

وی بیان کرد: تاکنون در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس عملیات اصلاح و احیا شامل کنترول فارو، هلالی آبگیر و بوته کاری را اجرا کردیم و بوته‌ها توسط مجریان طرح‌های مرتعداری که خود دامداران هستند کاشته می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال در ایستگاه تولید نهال چپرقویمه تولید می‌شود که با توجه به اجرایی شدن طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور و ماهیت مرتعی بودن این شهرستان با افزایش چند برابری این ظرفیت امسال تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله در برنامه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، طرح‌های بوته‌کاری در مراتع گلستان از دهه ۷۰ با هدف تقویت مراتع فقیر آغاز شد که با شدت گرفتن خشکسالی از سال ۱۳۹۵ ردیف بودجه مستقل برای بیابانزدایی اختصاص یافت و عملیات مقابله با بیابانزایی در قالب طرح‌های مرتعداری شامل بوته کاری، ذخیره نزولات آسمانی (مانند احداث هلالی آبگیر)، کپه کاری، تامین آب شرب دام و بذرپاشی مراتع ییلاقی به ۲ صورت مشارکتی و پیمانکاری انجام می‌شود.

گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که بخش قابل توجهی از آن واقع در مناطق شمالی استان به‌ویژه در شهرستان‌های «آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس» در معرض بیابانی شدن است که برای جلوگیری از پیامدهای ریزگردها که آثار آن حتی تا شهرهای گرگان و گنبدکاووس نیز رسیده باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

ریزگردها در گلستان ۲ منشا داخلی و خارجی دارند که عمده دلایل داخلی آن «تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی، کشت در اراضی زراعی کم بازده، خشک شدن تالاب‌ها و چرای بیش از حد دام در مراتع» و عمده دلایل خارجی آن که بیشترین سهم را دارند، وجود صحرای «قره قوم» کشور ترکمنستان و ورود گردو غبار از برخی استان‌های همجوار (سمنان و خراسان شمالی) است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha