سونامی نزدیک‌بینی در راه است+ فیلم

مهاباد - ایرنا - یک اپتومتریست (بینایی سنج) گفت: طبق جدیدتری پژوهش‌های علمی در زمینه چشم پزشکی، سونامی نزدیک‌بینی در راه است بنابراین مشکلات مربوط به دید کودکان باید بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، چشم عضو مهم و حیاتی بدن به حساب می‌آید، این عضو در برخی موارد بر اثر بیماری و برخی مواقع در سایه فعالیت نادرست انسان دچار اختلال شده و آسیب‌های جدی می‌بیند.

فعالیت‌های روزمره ما انسان‌ها از جمله استفاده بیش از حد از گوشی تلفن همراه، تبلت و صفحه مانیتور باعث آسیب زدن به چشم‌ها می‌شود و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از جمعیت جهان دچار نزدیک‌بینی می‌شوند.

نزدیک‌بینی از اختلالات چشمی شناخته شده است که در آن فرد قادر به تمرکز و دیدن واضح اجسام دور نیست، این عارضه نوع نقص انکساری است، به این معنی که در آن چشم به درستی قادر به خم کردن یا شکستن نور نیست و نوری را که وارد آن می‌شود به درستی متمرکز نمی‌کند، به همین دلیل تصاویر دور مبهم و ناواضح به نظر می‌رسند.

سونامی نزدیک‌بینی در راه است+ فیلم

ایرنا به بهانه هفته بهزیستی گفت وگوی کوتاه را با یکی از اپتومتریست‌های (بینایی سنج) مهابادی به نام «کمال محمدپور» که هم اکنون مرکزی را برای ارایه خدمات به کودکان کم‌بینا و نابینا در این شهر راه‌اندازی کرده بشرح زیر انجام داده است.

ایرنا: فعالیت‌های مرکز آموزشی و توانبخشی کم‌بینایان و نابینایان مهاباد به چه شیوه‌ای است؟

محمدپور: این مرکز از سال ۱۴۰۰ راه اندازی شده و در زمینه آموزش و توانبخشی کم‌بینایان و نابینایان و در زمینه روانشناسی به کودکان کمتر از ۱۴ سال خدمات ارایه می‌شود و در این مرکز به طور میانگین روزانه به ۲۵ نفر خدمات ارایه می‌شود.

اصلی ترین فعالیت مرکز توانبخشی کم‌بینایان و نابینایان است و ما سعی می‌کنیم افراد کم‌بینا تا زمانی که چند درصد از بینایی آنان فعال است، با تقویت بینایی و بازتوانی بینایی به بازگشت آنها به جامعه کمک کنیم.

کودکان با مشکلات بینایی از بدو تولد تا ۱۴ سالگی اگر مشکلات بینایی داشته باشند با تشکیل کمیته به این مرکز معرفی می‌شوند، کودکانی که بیماری چشمی مانند تورها، مشکل شبکیه و آمبیلوپی سایر بیماری‌های چشمی دارند، سعی می‌کنیم آن قسمت از بینایی آنها باقی مانده را تقویت کنیم.

در این زمینه هم از دستگاه‌های مختلف برای تحریک دید افراد استفاده می‌کنیم و برخی از دستگاه‌ها نیز توسط کارشناسان مرکز و با توجه به نیازهای کودکان طاحی و ساخته می‌شود.

ایرنا: در این مرکز خدمات روانشناسی چگونه ارایه می‌شود؟

محمدپور: بیشتر کودکانی که به دلیل مشکل بینایی خود را از جامعه ترد کردند ما به آنها کمک می‌کنیم که دوباره به جمع دوستان خود برگردند و در اینجا کودکان می‌بینند کسانی دیگری هم هستند که مشکل بینایی دارند.

در این مرکز روانشناس حضور دارد و اینکه افراد مشکل خود را بپذیرند خود بخشی از مشکل را حل می کند و روانشناسان می‌توانند در این زمینه به کودکان با مشکل بینایی کمک کنند.

ایرنا: چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید؟

محمدپور: توصیه‌ام به خانواده‌ها این است که هم در بدو تولد، ۶ ماهگی و یک‌سالگی کودکان خود را مورد معاینه چشم قرار دهند و در برنامه‌های غربالگری سه تا ۶ سالگی شرکت کنند و خانواده‌هایی که کودکانی با مشکلات بینایی دارند آنها را از جامعه ترد نکنند و با مراجعه به مراکز توانبخشی زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم سازند.

نکته بسیار مهمی که خانواده‌ها آن را رعایت نمی کنند، حضور کودکان در محیط بیرون از خانه و بازی کردن در کوچه و پارک است، این مساله برای کودکان ما مهم است که در روز حداقل نیم ساعت در محیط بیرون از خانه فعالیت داشته باشند.

استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه و تبلیت برای چشم کودکان بسیار مضر است.

برخی فعالیت‌ها از جمله استفاده بیش از حد از گوشی تلفن همراه، تبلت و صفحه مانیتور باعث آسیب زدن به چشم‌ها می‌شود و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از جمعیت جهان دچار نزدیک‌بینی می‌شوند.

سونامی نزدیک‌بینی در راه است+ فیلم

ایرنا: چه افرادی برای فراگیری خط بریل باید اقدام کنند؟

محمدپور: همچنان که می‌دانید ۸۰ درصد یادگیری از طریق بینایی انجام می‌شود و اگر فرد درصد بسیار کمی از بینایی وی باقی مانده باشد باید سعی کنیم از این حس استفاده کند، این افراد حتی اگر برای خواندن نیاز به ابزار تخصصی مانند بزرگنما داشته باشند باید اجازه دهیم از بینایی خود استفاده کنند.

استفاده از خط بریل تنها برای افرادی که نابینای مطلق هستند توصیه می‌شود چون استفاده از این خط به این معنی است که دیگر فرد نمی‌تواند از حس بینایی خود استفاده کند و یا حداقل به این باور می‌رسد.

ما سعی می‌کنیم به افرادی که حتی یک درصد از بینایی آنها باقی مانده باشد کمک کنیم که از این حساسیت استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، ۲۵ تیر تا ۳۱ تیر به نام هفته بهزیستی نامگذاری شده و با شعار امسال این هفته «برای مردم، برای به زیستن» تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha