۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85175435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات هزینه ای کردستان افزون بر ۹۹۹ میلیارد تومان است

سنندج-ایرنا- سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: میزان اعتبارات هزینه ای سال ۱۴۰۲ استان افزون بر ۹۹۹ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان است.

به گزارش ایرنا، اکبر محمدی روز پنجشنبه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری تشکیل شد، اظهارکرد: از مجموع اعتبارات هزینه ای استان ۷۶۹ میلیارد تومان حقوق و مابقی اعتبارات ابلاغی سایر است.

وی پرداخت حقوق کارکنان را در اولویت تخصیص اعتبارات هزینه ای خواند و افزود: ۵۴ میلیارد تومان کسری بار مالی فوق العاده ویژه شغل داریم ولی سعی می کنیم خللی در فعالیت دستگاه ها ایجاد نشود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: در پایان سال گذشته تعدادی از دستگاه های اجرایی فوق العاده ویژه شغل دریافت کردند و بار مالی آن در قانون دیده نشد و امسال براساس ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه، توزیع اعتبارات هزینه ای در این راستا انجام می شود.

محمدی بیان کرد: در ارتباط با جذب نیروی شرکتی دستگاه های اجرایی موظف اند سقف سال گذشته را رعایت کنند و هیچ دستگاهی اجازه افزایش آنرا ندارد.

وی با اشاره به اینکه مجوزی برای جذب نیروهای شرکتی جدید در استان نداریم، ادامه داد: تعداد نیروهای شرکتی استان نسبت به سایر استان های کشور بالاتر است و حتی در صورت نیاز هم صدور مجوز جذب نیروی جدید در اختیار استان نیست.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: سهم استان در سبد رسانه ای کشور در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کم است.

علی مرادی با اشاره به اینکه توجه به اسطوره های محلی و پیشمرگان مسلمان کرد در کردستان مغفول مانده است، افزود: اگر پیشمرگان مسلمان کرد نبودند دفاع در این منطقه به سرانجام نمی رسید.

وی بیان کرد: اعتباری برای تولید سریال در سطح ملی با محوریت دفاع مقدس در استان و باشخصیت پردازی سرداران محلی اختصاص یابد.

 
تمرکز بر اشتغال مردان برای حل مشکلات بیکاری در استان 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این جلسه به ارائه طرح نیروی کار در استان پرداخت و اظهار کرد: این طرح به طور فصلی و همزمان با سراسر کشور به اجرا درآمده است. 

مسعود سالمی‌بوکانی با اشاره به اینکه در این طرح چهار فصل سال گذشته در آن جمع بندی شده است، افزود: برای اجرای این طرح از نمونه گیری خوشه ای و چرخشی استفاده شد. 

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح به یک هزار و ۸۷۲ خانوار شهری و روستایی در هر فصل مراجعه شد، اضافه کرد: این طرح در قالب پرسشنامه ای حاوی ۵۰ سوال به اجرا درآمد و سوالات آن توسط افراد بالای ۱۵ سال به بالا تکمیل شد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه نرخ بیکاری براساس فرمول تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال ضربدر ۱۰۰ بدست می آید، بیان کرد: افراد خانه دار و کسانی که مشغول به تحصیل هستند جزو جمعیت فعال محسوب نمی شوند. 

سالمی‌بوکانی با اشاره به اینکه افزایش بیکاری در کردستان تحت تاثیر فصل های پاییز و زمستان است، گفت: نرخ بیکاری استان در زمستان ۲۰ درصد بود و در بهار به ۱۰ درصد کاهش یافت. 

وی با بیان اینکه پیک نرخ بیکاری استان در زمستان است، یادآور شد: نکته جالب توجه این است که بیکاری زنان شهری تابع تغییرات فصول سال نیست و این موضوع بیانگر این است که برای حل مشکل بیکاری باید تمرکز روی جامعه مردان در فصل های پاییز و زمستان باشد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از دیگر دلایل افزایش نرخ بیکاری در استان را ساختار اشتغال در آن خواند و گفت: سهم اشتغال بخش کشاورزی استان ۲۷.۵ درصد بوده و میانگین کشوری آن هم ۱۹ درصد است. 

سالمی‌بوکانی با اشاره به اینکه سهم اشتغال بخش کشاورزی استان بالاتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: سهم اشتغال بخش صنعتی استان از متوسط کشوری پایین تر است و نتیجه این موارد در افزایش بیکاری در فصل های پاییز و زمستان اثر خود را می گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha