شتاب بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند اصلاح برخی قوانین است

شیراز- ایرنا- استاندار فارس، طرح نهضت ملی مسکن را گامی موثر و مهم در جهت پاسخگویی به یکی از نیازهای اساسی مردم دانست و گفت: برای شتاب گرفتن روند اجرای نهضت ملی مسکن و حل برخی مشکلات و موانع پیش‌روی این طرح ضرورت دارد که نسبت به اصلاح برخی فرآیندهای قانونی، آیین نامه‌ها، اساسنامه ها و دستورالعمل‌ها اقدام شود.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، دکتر محمدهادی ایمانیه در جلسه شورای مسکن فارس که با حضور تیم ارزیابی طرح نهضت ملی مسکن در شیراز برگزار شد، افزود: قطعا امروز همه دولتمردان و تمام کسانی که به کشور، نظام و دین عشق می ورزند به این طرح به عنوان یک فرصت خوب که توسط دولت مردمی سیزدهم برای خانه دار شدن مردم فراهم شده نگاه می کنند.

وی ادامه داد: در استان فارس نیز از ابتدای آغاز این طرح تمام دستگاه ها و مجموعه های متولی پای کار آمدند و در بخش های مختلف اقداماتی را در جهت پیشبرد این طرح انجام دادند.

استاندار فارس بیان کرد: مجموعه این فعالیت ها و اقدامات سبب شد که امروز استان در بحث پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن و همچنین تامین زمینه رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص دهد.

ایمانیه اظهارکرد: هدف ما خدمت به مردم با کمک به خانه دار شدن آنها است و اقداماتی که انجام می دهیم برای رسیدن به این مقصود است.

وی با اشاره به برگزاری هفتگی جلسات شورای مسکن استان به منظور بررسی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: علاوه بر این اعلام آمادگی کرده‌ایم که جلسات فوق‌العاده شورای برنامه ریزی، کمیسیون ماده پنج، کمیسیون امور زیربنایی نیز ویژه بررسی این طرح برگزار شود.

نماینده عالی دولت در فارس بیان کرد: همچنین به منظور بررسی عملکرد فرمانداران و ادارات و مجموعه های مختلف در زمینه طرح نهضت ملی مسکن نسبت به ایجاد قرارگاه مسکن در استان اقدام کرده ایم تا همه دست اندارکاران اجرای این طرح خود را ملزم و مکلف به پاسخگویی نسبت به اقدامات خود بدانند.

شتاب بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند اصلاح برخی قوانین است

بررسی عملکرد استان ها در طرح نهضت ملی مسکن، مطالبه رییس جمهور

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی هم گفت: هدف تیم بررسی و ارزیابی پروژه های نهضت ملی مسکن استان ها، پاسخ به مطالبه رییس جمهور مبنی بر بررسی عملکرد استان ها در زمینه اجرای این طرح است.

حسین مذنب افزود: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با تشکیل تیم بازرسی مشترک آخرین وضعیت استان ها در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن را مورد بررسی قرار می دهند و ضمن بازدید از پروژه های این طرح، مشکلات احصا شده، در جلسه شورای مسکن استان بررسی و در خصوص رفع آنها تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: حل آن دسته از مشکلات و موانعی که رفع آنها در استان امکان پذیر نیست را نیز در سطح ملی دنبال می کنیم.

شتاب بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند اصلاح برخی قوانین است

طرح نهضت ملی مسکن نیازمند هماهنگی دقیق دستگاههای اجرایی

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور هم گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن با توجه به عظمت و حجم بالای آن نیازمند هماهنگی های دقیق و منضبط بین دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی است.

وحید قربانی افزود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمام استان های کشور آغاز شده و نیاز است که یک عزم کامل و جدی در مجموعه های ملی و استانی برای شتاب گرفتن روند اجرا شکل گیرد.

وی ادامه داد: قانون جهش تولید مسکن از جمله قوانینی است که یک دستگاه و متولی تخصصی را مد نظر ندارد و تقریبا برای همه دستگاه های کشور در بحث تامین منابع، ایجاد هماهنگی، تامین زمین و تامین زیرساخت ها تعیین تکلیف کرده و یک وظیفه دقیق به تک تک دستگاه محول شده است.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور اظهارکرد: در اغلب استان ها با این مساله مواجه هسیتم که فقط مدیران کل راه و شهرسازی مسئول اجرای این طرح دیده می شوند و سایر دستگاه ها کمتر نسبت به این موضوع اهمیت می دهند.

قربانی گفت: سایر دستگاه ها و بانک ها هم توجه کنند که اجرای این قانون نه فقط وظیفه راه و شهرسازی بلکه وظیفه سایر وزارتخانه ها و مجموعه ها نیز است.

وی افزود: امروز در بحث تامین زیرساخت های طرح نهضت ملی مسکن در اغلب نقاط کشور دچار مشکل هستیم و نگرانیم که ساختمان ساخته و کلید آن به مردم تحویل داده شود اما آب، برق و فاضلاب به موقع تامین و اجرا نشود.

وی ادامه داد: مدارس، مراکز بهداشتی، کلانتری و فضای سبز موارد مکمل ساختمان است که می تواند یک ساختمان را تبدیل به یک سکونتگاه کیفی برای زندگی مردم کند و اینها کارهایی است که باید به موازات ساخت مسکن انجام شود.

شتاب بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند اصلاح برخی قوانین است

تامین سه هزار و ۹۴۰ هکتار زمین نهضت ملی مسکن در فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس هم در این نشست گفت: تاکنون حدود سه هزار و ۹۴۰ هکتار زمین در ۳۰ شهرستان استان (به جز هفت شهرستان جنوبی حوزه راه و شهرسازی لارستان) برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و ۲۸۵ هکتار از اراضی را اعمال ماده ۱۰ کرده ایم.

محمودرضا طالبان افزود: همچنین ۲ هزار و ۳۷۲ هکتار اراضی ملی ما هست و ۲ هزار و ۲۴۳ هکتار نیز از اراضی است که با بخش دولتی و بخش خصوصی توافق کرده ایم.

وی ادامه داد: ۱۱۷ هکتار از این عدد به دلایل مختلف از دستور کار خارج شده، ۸۳۴ هکتار منتظر تصویب در شورای عالی شهرسازی است و یک هزار و ۲۸۳ هکتار از این اراضی نیز در حال طی مراحل قانونی است.

او اظهار کرد: همچنین تاکنون در استان فارس ۴۵۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن اقدام به ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۸۶۴ نفر تایید نهایی شده اند.

تیم ارزیابی طرح نهضت ملی مسکن که متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور شامل مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل و معاون دفتر فنی وزارت کشور، مسئول پیگیری ویژه نهضت ملی مسکن وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، نماینده معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، نماینده سازمان ملی زمین و مسکن و نماینده شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید است، از طرح های شیراز و صدرا بازدید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha