اجرای طرح تحقیقی ترویجی مقایسه عملکرد لاین‌های امیدبخش کنجد ‌

بوشهر - ایرنا - مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح تحقیقی ترویجی مقایسه عملکرد لاین‌های امیدبخش کنجد با رقم شاهد محلی دشتستان در مزارع زارعین استان بوشهر اجرا شد.

به گزارش ایرنا، شهریار مرشدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه تعامل ترویج با تحقیقات و بررسی سازگاری و امکان سنجی یافته‌های تحقیقاتی در شرایط واقعی کشاورزان، طرح مقایسه عملکرد لاین‌های امیدبخش کنجد با رقم شاهد محلی دشتستان در مزارع زارعین استان بوشهر اجرا شد.

وی افزود: در این زمینه آزمایش مقایسه لاین‌های امیدبخش کنجد با رقم شاهد دشتستان ۲ به مدت یکسال زراعی در دو منطقه از استان واقع در برازجان و روستای سنا در شرایط زارعین اجرا شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: هرکدام از لاین‌ها به همراه رقم شاهد در سطح 2هزار متر مربع در هر منطقه در مجموع مورد مقایسه قرار گرفت.

مرشدی ادامه داد: عملیات کشت شامل تاریخ کاشت در نیمه اول تیر ماه بصورت سنتی و دستی و میزان بذر مصرفی ۶-۷ کیلوگرم در هکتار و بلافاصله پس از کاشت آبیاری انجام گرفت.

وی در خصوص نتایج علمی این تحقیقات اضافه کرد: نتایج نشان داد که عملکرد دانه و شاهد دشتستان ۲ به ترتیب با ۲۲۳۸ 2 هزار و 238 و 2 هزار و 244 کیلوگرم در هکتار در منطقه برازجان بیشتر بود و در روستای سنا لاین امید بخش بیشترین عملکرد دانه را نشان دادند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شذ: انتقال نتایج این طرح با افزایش درآمد کشاورزان و تولید در منطقه به سهم خود باعث امنیت اجتماعی و غذایی می‌شود.

مرشدی بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت و وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن، نیاز ضروری به افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: از طرفی افزایش تولید از دو مسیر افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح امکان پذیر است که با توجه به شرایط تغییر اقلیم تولیـد و معرفـی ارقــام اصلاح شــده محصولات زراعی به منظور افزایــش عملکرد برای هر منطقه و اقلیم یکی از فعالیت‌هـای تأثیرگذار کشاورزی کشور است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: محدود بودن اراضی قابل کشت و بروز تنش‌های محیطی مانند شور شدن اراضی افزایش سطح زیر کشت را با محدودیت‌های جدی روبه رو کرده است، بنابراین امروزه افزایش تنوع ژنتیکی و ایجاد ارقام متفاوت برای هر منطقه و اقلیم ضرورت پیدا کرده است.

مرشدی ادامه داد: این وضعیت سبب کاهش مصرف نهاده‌ها و افزایش درآمد کشاورزان منطقه بدون هیچگونه هزینه اضافی و فقط از طریق جایگزینی ارقام را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha