معاون استاندارد: پنج نوع خدمات به استاندارد اجباری تبدیل شد

کرمان - ایرنا - معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه پنج نوع خدمات با حضور رییس جمهور به استاندارد اجباری تبدیل شد گفت: حوزه هتل‌ها و صنایع گردشگری، مهد کودک‌ها و خانه سالمندان از این پس باید خدمت استاندارد دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، احسان ساده روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل استاندارد استان کرمان اظهار کرد: صدای برخی افراد در مراکز ترک اعتیاد و خانه سالمندان به اجتماع نمی رسید اما این افراد هم حقی به جامعه دارند و باید با این قشر رفتار انسانی کنیم.

وی با بیان اینکه این موارد استاندارد اجباری خواهند گرفت افزود: استاندارد این پنج حوزه باید در استان کرمان با نگاه علمی پیاده سازی شود.

استانداردهای مصرف برنج ایران بالاتر از اروپا است

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: به استناد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی که آن را یکی از مترقی ترین قوانین نظام جمهوری اسلامی می دانم، این سازمان وظیفه سیاست گذاری نظام استاندارد کشور و اطمینان بخشی از وضعیت تولید کالا و خدمات و صادرات و واردات کشور را دارد.

وی با بیان اینکه اساس تجارت بر ۲ موضوع قیمت و ویژگی های محصول است و سازمان استاندارد اطمینان بخشی از اساس صادرات و واردات را برعهده دارد ادامه داد: ممکن است که یک کالا با ویژگی یک محصول را در کشوری بپذیرند و در کشور دیگری نپذیرند و این کشورها با برقراری این قوانین سلامت، ایمنی و امنیت مصرف کننده خود را تضمین می کنند.

ساده اضافه کرد: باقی مانده سموم در محصولاتی مثل برنج بر اساس سرانه مصرف کشورها متفاوت است و استانداردهای مصرف برنج ما از اروپا بیشتر بوده زیرا مصرف مردم ما بیشتر است.

وی افزود: بدن می تواند میزانی از سموم را دفع کند لذا استانداردهای باقی ماندن سموم در کشورهای مختلف متفاوت است و با مقوله استاندارد صادرات و واردات ارتباط دارد.

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد یادآور شد: صادرکننده می تواند براساس استانداردهای کشورها مقصد صادراتی خود را بر اساس تاییدیه استاندارد تعریف کند و منع دیگری در این حوزه نداریم.

وی عنوان کرد: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، ما را ضابط قضایی می داند و اگر بدانیم که محصولی برای سلامت جامعه مضر است، می توانیم به عنوان ضابط عمل کنیم و آن کالا را متوقف و به دستگاه قضایی معرفی کنیم و حتی با استفاده از ظرفیت کمیسیون ها حبس تعزیری برای متخلفان در نظر بگیریم.

سهم ما از تجارت حلال زیر ۱۰ درصد است

ساده با اشاره به اینکه برخی ظرفیت ها در این قانون مستقیم با قانون تجارت ارتباط دارد که یکی از آنها اعطای نشان حلال است گفت: تجارت حلال در دنیا تجارتی ۲ میلیارد نفری است و سهم جمهوری اسلامی متاسفانه به علت عقب ماندگی های گذشته زیر ۱۰ درصد است و تقویت حوزه حلال سیاست سازمان است.

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ۲ میلیارد نفر مسلمان در جهان داریم و حتی بر اساس گزارشات برخی از غیر مسلمانان علاقمند به مصرف کالای با نشان حلال هستند.

وی با بیان اینکه در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد بحث نشان حلال را تسریع کردیم، گفت: استان کرمان با ظرفیت کشاورزی خود می تواند نشان حلال را به بسیاری محصولات اعطا کرده و زمینه صادرات را فراهم کند.

ساده افزود: زمانی که این کار را آغاز کردیم ۳۰ نشان ملی حلال در کشور داشتیم که اکنون این آمار به یک هزار مورد رسیده است.

جلوی کم فروشی در منشا گرفته می‌شود

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه اکنون بحث بازاریابی از طریق وزارت امور خارجه انجام می شود و این حوزه در استان کرمان نیز فعال شود ادامه داد: در بحث مبارزه با کم فروشی و اندازه شناسی، منظور ما کم فروشی در بازار نیست بلکه در منشأ است و در این زمینه برخی کالاها در بسته بندی استاندارد نیست.

وی با اشاره به گلایه رییس جمهور از کم فروشی در منشا بیان کرد: اگر جلوی کم فروشی از منشا گرفته شود، صیانت از حقوق مصرف کننده است زیرا مصرف کننده به برند روی بسته بندی اعتماد می کند.

ساده ابراز داشت: موضوع دیگر تسهیل در صادرات است و استاندارد کرمان باید هر آنچه در توان دارد در این حوزه بکار گیرد و سازمان استاندارد با بهره گیری از ظرفیت های قانونی این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: سیاست دیگر سازمان ملی استاندارد ورود به حوزه خدمات است و روزانه با خدمات مختلفی ارتباط داریم و خیلی از آنها مستقیم با اقتصاد، ایمنی و سلامت جامعه ارتباط دارد.

معاون استاندارد: پنج نوع خدمات به استاندارد اجباری تبدیل شد

تعارفی در استانداردسازی با احدی نداریم

سرپرست جدید استاندارد استان کرمان نیز در این نشست گفت: تشکیلات استاندارد در ایران به عنوان سازمان بین المللی قدمت ۱۰۰ ساله دارد و اقدامات مهم در راستای ارتقای کیفیت تولید و خدمات انجام داده است.

مسلم بسیج افزود: فصل نوینی در نظام استاندارد رقم خورده آن هم با مفاهیم دیپلماسی، مردم سازی استاندارد، تضمین کیفیت، بومی سازی، توسعه فناوری و هوشمندسازی بصورت جدی مطرح و در حال انجام است.

وی بیان کرد: تمام تلاش خود را در راستای شعار سال مهار تورم و رشد تولید، ذیل قانون نظام استاندارد و برنامه ششم توسعه و سند تحول جامع استاندارد بکار خواهیم گرفت تا در مقوله کیفیت، افزایش صادرات و رونق غذایی موثر باشیم.

سرپرست جدید استاندارد استان کرمان گفت: مراکز دانشگاهی، صنعتی، سرمایه های انسانی نجیب و متعهد استان کرمان اصلی ترین سرمایه در توسعه زیست بوم نظام استاندارد می باشند و می توانند به نیل به اهداف استاندارد موثر باشند.

وی ادامه داد: ویژگی های جهانشهر مقاومت کرمان از جمله اخلاق و نجابت به صورت ذاتی تضمین کننده کیفیت و اصالت کالا و خدمات خواهد بود و در آینده نظام استانداردسازی، کرمان می تواند به الگوی کشور تبدیل شود.

بسیج افزود: کیفیت بخشی مصداق حق الناس است و با احدی در این حوزه تعارف نداریم و موظف به رعایت خطوط قرمز تنظیم شده توسط سازمان ملی استاندارد هستیم.

همچنین در این آیین از خدمات اسماعیل عاقلی به عنوان مدیرکل پیشین استاندارد استان کرمان قدردانی و مسلم بسیج به عنوان سرپرست جدید این اداره کل منصوب شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha