۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85175774
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پاکستان نگران تعلیق توافق صادرات غلات اوکراین/ اسلام آباد خواستار تمدید قرارداد شد

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه با ابراز نگرانی نسبت به تعلیق توافق صادرات غلات اوکراین، از تلاش خود برای رایزنی با سازمان ملل و مسکو به منظور متقاعد کردن روسیه به تجدیدنظر در تصمیم به تعلیق توافق صادرات غلات خبر داد و بر ضرورت تمدید این قرارداد تاکید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، بلاول بوتو زرداری طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک امروز با همتای اوکراینی خود در اسلام‌آباد نسبت به خروج فدراسیون روسیه از توافق صادرات غلات ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار داشت که ازسرگیری توافق صادرات غلات به سود جامعه جهانی به ویژه کشورهای درحال توسعه است که ناشی از تداوم جنگ اوکراین با چالش‌های انرژی، امنیت غذایی و محصولات کشاورزی روبرو هستند.

زرداری اعلام کرد که پاکستان از تمدید توافق صادرات غلات حمایت می‌کند و برای این مهم پاکستان با دبیرکل سازمان ملل و همچنین وزرای خارجه ترکیه و روسیه رایزنی خواهد کرد.

وی با ابراز نگرانی از تشدید وضعیت ناشی از جنگ اوکراین، بر حمایت مستمر اسلام‌آباد از حل صلح آمیز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تاکید کرد و اظهار داشت: پاکستان معتقد است که توفق جنگ اوکراین فقط از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو امکان پذیر است.

وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره هرگونه توسعه همکاری‌های نظامی این کشور با اوکراین، اعلام کرد که برخی گزارش‌ها درباره صادرات تجهیزات جنگی از پاکستان به اوکراین بی‌اساس است و از زمان آغاز جنگ اوکراین هیچ توافقنامه جدیدی میان اسلام‌آباد و کی‌یف در حوزه نظامی صورت نگرفته است.

بلاول زرداری اظهار داشت که پاکستان به عنوان کشوری در یک منطقه ناآرام، درک می‌کند که چگونه درگیری‌های منطقه‌ای طولانی مدت می‌تواند امنیت جمعی ما را به خطر بیندازد. درگیری اوکراین همچنین مشکلاتی را برای کشورهای در حال توسعه به ویژه از نظر کمبود سوخت، غذا و کود به همراه داشته است. پاکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، ما منافع خاصی در ترویج صلح و آشتی داریم. اسلام‌آباد به حل مسالمت آمیز مناقشه از طریق گفتگو و دیپلماسی امیدوار است.

دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز در کنفرانس مطبوعاتی امروز، اسلام‌آباد را شریک مهم کی‌یف عنوان کرد و گفت: همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فناوری اطلاعات گسترش خواهد یافت.

وی با انتقاد از تصمیم روسیه برای خروج از توافق صادرات غلات، مسکو را به تلاش برای تخریب تعادل در بازار جهانی غذا و ایجاد چالش برای دیگر کشورها متهم کرد.

وزیر امور خارجه اوکراین با ابراز خرسندی از مواضع همتای پاکستانی خود مبنی بر نگرانی نسبت به تعلیق توافق صادرات غلات، گفت که اوکراین همواره آماده همکاری با جهان و کشورهای دوست برای دستیابی به منافع مشترک و مقابله با چالش‌های مشترک پیش روی امنیت غذایی و انرژی است.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه اوکراین قرار است امروز با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز دیدار انجام دهد. این نخستین سفر یک وزیر خارجه اوکراین به پاکستان از زمان شروع روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۳۷۲ شمسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha