مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس: حمایت از پوشاک عفیفانه وظیفه شورای فرهنگ عمومی است

جیرفت- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه حمایت از گسترش پوشاک عفیفانه وظیفه این نهاد است گفت که زیست عفیفانه به دلیل مهجور شدن فرهنگ و سنت ها و زیبایی های ایرانی - اسلامی زیر چرخ دنده نوسازی و مدرنیته ناقص به خطر افتاد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید مجید امامی روز پنجشنبه در جمع طراحان مد و لباس جنوب کرمان در جیرفت اظهار کرد: ما یک سنگ نگاره در ایران پیدا نمی کنیم که زنان در آن برهنه و بدون پوشش باشند و حتی موها هم کامل بیرون نبوده است.

وی با بیان اینکه حمایت از توسعه پوشاک عفیفانه ایران اسلامی از وظایف شورای فرهنگ عمومی است ادامه داد: آثار همه اقوام و طوایف و شهرستان ها و حتی مذاهب ایران همه دارای ویژگی پوشاک عفیفانه است.

امامی با اشاره به اینکه مانتو هم می تواند وقار و تاریخ زن ایرانی را نمایندگی کند و پوشش عفیفانه ای است بیان کرد: توسعه دسترسی به پوشاک حجاب ضروری است و این شامل پوشاکی هم می شود که به تازگی به پوشاک ایرانی اضافه شده باشد.

با یادآوری اینکه خدا مفهوم زینت را در لباس کنار نگذاشته است اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ نوع رودوزی پارچه در ایران برای لباس داریم که نشان می دهد ایرانی در این مستوری و حجاب به شدت تنوع گرا و زیبایی طلب بوده و در عین حال ارزش های محوری حیا، حجاب و آراستگی را حفظ کرده است.

امامی ادامه داد: بر این اساس ظرفیت های استانی و ملی باید احیا شود و جشنواره مد و لباس فجر برای این موضوع بازنگری شده است.

وی بیان کرد: برای اولین بار در جشنواره فجر «مود بُرد» داریم به این معنا که بتوان محتوا و فلسفه ذهنی تاریخ مدنظر را به زبان هنر بیان کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: باید به فکر روزآمد سازی بر اساس ارزش ها بود بنابراین کسی که ریشه و تاریخ دارد نباید از نوآوری بترسد.

وی به فعالین مد و لباس جنوب کرمان پیشنهاد داد: با سرمایه گذاری فعالین مد و لباس جایزه ملی را تعریف و تدوین کنید تا بتوان محتوا و ظرفیت زیبایی شناسی جنوب کرمان را نشان داد.

زیست عفیفانه زیر چرخ دنده های مدرنیته ناقص به خطر افتاد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم در این نشست، جیرفت و جنوب استان را خواستگاه تمدن پنج هزار ساله دانست و گفت: تلاش ما بر این است فرهنگ این مردم از بین نرود و به نسلهای آینده منتقل شود.

بهرام مسلمی مهنی افزود: حمایت از انجمن مد و لباس حرفه‌ای برای ظرفیت سازی در جنوب کرمان است تا لباس خاص جنوب کرمان را سامان دهیم و در کشور این لباس شناخته شود.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش می کنیم پیوندی بین سنت و مندریسم ایجاد شود که نسل جدید هم بتواند از آن استفاده کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که سفری ۲ روزه به جنوب استان کرمان داشته است امروز علاوه دیدار با طراحان مد و لباس، با حضور وی قرارگاه راهبردی فرهنگ و هنر جنوب کرمان هم آغاز به کار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha