تداوم نهضت روشنایی در روستاهای شیراز؛ سه روستا در انتظار برق‌رسانی

شیراز-ایرنا-برق‌رسانی به روستاها از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود که به گفته متولیان امر در فارس تلاش‌ها برای تحقق این مهم در مناطق مختلف به ثمر نشسته و در حال حاضر برق رسانی به روستاهای بالای هفت خانوار به پایان رسیده و تامین برق سه روستای شیراز نیز در دستورکار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با شروع به کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ برق‌رسانی به روستاهای مختلف کشور در دستورکار قرار گرفت و در پایان همان سال مدیرعامل شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق ایران اعلام کرد که در طول این مدت به‌طور میانگین هر روز چهار روستا به شبکه برق متصل شده و طبق برنامه‌های وزارت نیرو در پایان دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود.

تداوم نهضت روشنایی در روستاهای شیراز؛ سه روستا در انتظار برق‌رسانی

به گفته متولیان وزارت نیرو ۹۹.۷ درصد از جمعیت کشور از برق برخوردار هستند؛ این در حالیست که در کشورهای پیشرفته برق‌رسانی روستایی کمتر از ۷۵ درصد است.

تقویت زیرساخت‌های برق در روستاهای فارس

تامین برق روستاها در فارس که از جمعیت روستایی حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و چهار هزار روستای دارای سکنه بهره می‌برد نیز در اولویت مدیران ارشد این استان قرار گرفته به گونه‌ای که در تیرماه و در همان ماه‌های نخست سال۱۴۰۲ نیز ۲روستای محروم جنوب فارس از برق پایدار بهره‌مند شدند و روستاهای کورده و دژگاه در استان که سالها با مشکلات بسیاری در تامین برق روبرو بودند توانستند به همت دولت سیزدهم از برق پایدار بهره ببرند.

از آنجا که استاندار فارس هم معتقد است با تقویت روستاها، افراد خارج از محدوده روستا و حاشیه‌نشین به درون روستا باز می‌گردند و باید تمام تلاش‌ها با هدف تقویت زیرساخت‌های روستایی بر جلوگیری از مهاجرت به حاشیه‌ شهر شیراز متمرکز شود، برق‌رسانی به روستاهای استان بیش از پیش در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

و حالا در حالی که کمتر از سه سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز مدعی‌ست که در شهرستان‌های تحت پوشش این شرکت، روستای بدون برق حتی در بین روستاهای کمتر از هفت خانوار هم وجود ندارد.

اعتبارات دولتی برای توسعه شبکه‌های برق روستاها

محمدرضا سلاحی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مناطقی که محل اسکان عشایر هستند زمانی که موفق می‌شوند به عنوان روستا، کد آبادی دریافت کنند برای برق‌رسانی در برنامه کاری این شرکت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: امسال سه روستا که اخیراً کد آبادی دریافت کرده‌اند در برنامه برق‌رسانی این شرکت قرار گرفته‌اند.

سلاحی اضافه کرد: به طور کلی دولت سیزدهم اعتبارات قابل توجهی را به توسعه روستایی اختصاص داده است و به صورت متمرکز و برنامه‌ریزی شده در مسیر توسعه روستاها گام برمی‌دارد.

وی گفت: در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۴۰میلیارد تومان به حوزه روستایی اختصاص یافت و ۵۰ میلیارد تومان دیگر هم برای این حوزه در نظر گرفته شد.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰ میلیارد تومان در اختیار حوزه روستایی قرار گرفت و مقرر شد امسال هم ۲برابر سال گذشته یعنی ۱۰۰میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یابد.

سلاحی افزود: این مبلغ رقم قابل توجهی است که می‌تواند کمک شایانی به توسعه روستایی کند.

وی بیان کرد: با اعتباراتی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به توسعه روستایی اختصاص یافت، شبکه‌های برق ۱۲۰ تا ۲۰۰ روستا بازسازی و اصلاح شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه در طول این سال‌ها اقدامات بی نظیری در روستاها انجام شده است، گفت: سالانه اعتباری هم برای بهره‌گیری عشایری کوچ رو از انرژی خورشیدی در نظر گرفته می‌شود که امسال حدود ۲میلیارد تومان پکیج خورشیدی برای تحقق این امر خریداری شده است.

بهره‌مندی ۸۳۶روستای بالای ۱۰خانوار از انرژی برق

قائم مقام مدیرعامل برق شیراز در مدیریت توزیع برق شهرستان‌ها هم گفت: توزیع برق شیراز افزون بر این کلانشهر، ۹شهرستان دیگر از جمله سپیدان، مرودشت، بیضا، سروستان، ارسنجان، زرقان، پاسارگاد و کوار را هم خدمت‌رسانی می‌کند.

محمدرضا منصوری صبا ادامه داد: در محدوده فعالیت این شرکت بیش از ۸۳۶روستای بالای ۱۰خانوار وجود دارد که برق‌رسانی به این روستاها انجام شده و اهالی این مناطق از خدمات در حوزه برق بهره می‌برند.

کدام روستاها در نوبت برق‌رسانی هستند؟

وی اضافه کرد: روستاهایی که سکونت در آنها توسط عشایر و کوچ‌نشین‌ها به صورت فصلی‌ست نیز از خدمات برق‌رسانی بهره می‌برند.

منصوری‌صبا اظهار کرد: در حال حاضر سه روستای چم قایدی در شهرستان سپیدان، امام‌زاده محمد در سروستان و عبدالکریمی شهرستان زرقان کد آبادی دریافت کردند و خدمات برق‌رسانی به این مناطق در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم این پروژه‌ها را در هفته دولت به افتتاح برسانیم.

تداوم نهضت روشنایی در روستاهای شیراز؛ سه روستا در انتظار برق‌رسانی

توسعه برق‌رسانی روستایی و خدمت رسانی مطلوب به روستاییان، از مهمترین اولویت‌ها با هدف تحقق وعده‌های دولت و توسعه متوازن، گسترش کسب و کار و ایجاد عدالت در بهره‌مندی از خدمات و محرومیت زدایی است که این مهم حمایت‌های مالی و پیگیری‌های هر چه بیشتر دستگاه‌های متولی در این عرصه را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha