آیین علم‌بندی در مراغه به تبعیت از خیمه‌بندی کربلا

مراغه- ایرنا- همزمان با سوم ماه محرم هرسال، عزاداری منحصربه فردی در مراغه برگزار می‌شود؛ آیینی با عنوان علم‌بندی که خیمه‌بندی در کربلا را تداعی می‌کند و طی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روز جمعه ایرنا تا ساعاتی دیگر در میدان‌ها و محله‌های قدیمی شهر مراغه از جمله محله‌های «دروازه» و «چهل‌پا» علم ابوالفضل العباس (ع) با حضور خیل عظیمی از عزاداران حسینی افراشته می‌‎شود.

قربانی کردن گوسفند، نوحه‌سرایی در پای علم حضرت عباس (ع) و بستن پارچه نذری به بدنه علم از جمله آیین‌هایی است که از سالیان دور در آیین علم‌بندی محرم در این شهرستان توسط عزاداران و مردم حسینی این شهرستان و شهرهای همجوار انجام می‌شود.

محقق و نویسنده مراغه‌ای می‌گوید: این آیین عزاداری با وِرد «لمّا نزلنا کربلا فی کربلا حلّ‌البلا / نازل شدند حضرت امام حسین(ع) با اهل بیت‌اش به زمین پربلا» از گذشته های دور در مراغه برگزار می شود و برخی دیگر از شهرها نیز از آن الگوبرداری کرده‌اند.

«علی فرجام» به استقبال پرشور مردم از این آیین عزاداری اشاره و بیان کرد: علم‌بندی حوالی ظهر تمام و از این روز به بعد، بقیه آیین‌های عزاداری سنتی مراغه آغاز می‌شود.

آغاز عزاداری دلدادگان حسینی

مولف کتاب عزاداری و مراغه می‌گوید: با افراشته شدن علم حضرت ابوالفضل (ع) در این شهرستان، دسته‌های عزادارای در نقاط مختلف شهر حضور می‌یابند و به عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی در رثای امام حسین (ع) و یاران آن حضرت می‌پردازند.

به گفته «مهدی پولادی» برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری حسینی این شهرستان شامل نوحه‌خوانی و تعزیه‌گردانی با محور سوگواری برای حضرت علی اصغر (ع)، علی اکبر (ع)، قاسم بن حسن (ع) و عباس بن علی (ع) در طول یک هفته پس از سوم محرم تا روز عاشورا در تکایای این شهرستان ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: برخی دیگر از آیین‌های سنتی چون شاخسی واخسی (شاه حسین، وای حسین) واعباس (روز هشتم محرم)، شمع پایلاماخ (شمع گردانی) در روز تاسوعا و آیین الله‌الله حسین وینا (احرام بندی) در روز عاشورا، مهم‌ترین عزارداری‌هایی است که در دهه اول محرم به شکلی انحصاری در این شهرستان برگزار می‌شود.

فعالیت ۲۰۰ هیئت عزاداری دارای مجوز در مراغه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز بیان کرد: حدود ۲۰۰ هیئت عزاداری دارای مجوز در مناطق مختلف شهری و روستایی مراغه به صورت رسمی از امروز و با برافراشته شدن علم امام نسبت به راه‌اندازی دسته‌های عزاداری اقدام می‌کنند.

به گفته «حجت‌الاسلام بهروز جعفری» حدود ۲۲ هیئت عزاداری شهری در نوبت صبح به عزاداری می‌پردازند و بقیه به صورت پراکنده در ساعت‌های مختلف عزاداری می‌کنند.

ثبت آیین علم‌بندی مراغه در ردیف میراث فرهنگی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه بیان کرد: آیین علم‌بندی با گذشت زمان‌های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است و در سوم محرم هرسال، باشکوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می‌شود

به گفته «جواد محرم‌پور» این آیین همزمان با سوم ماه محرم و با هدف یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(ع) به کربلا و برافراشته شدن علم امام برگزار می‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان نیز با حضور در این آیین، نذرها و قربانی‌های خود را در پای علم ادا کرده و میان مردم تقسیم می‌کنند.

وی اضافه کرد: علم میدان دروازه که از قدمت و شهرت بیشتری در میان علم‌های این شهرستان برخوردار است با بیش از ۴۰ متر ارتفاع در این روز با پارچه‌های رنگی حاجت‌مندان در این محله افراشته می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه یادآور شد: در طول ایام محرم در کنار علم‌گردانی، تکیه‌ای نیز برپا شده و دسته‌های عزاداری با حضور در آنها به سوگواری می‌پردازند.

«محرم‌پور» بیان کرد: علم میدان تاریخی دروازه مراغه تا پایان صفر برافراشته باقی می‌ماند که نمادی از علم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلاست.

مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و به خاطر برگزاری آیین‌های سنتی متنوع در ماه محرم، بسیاری از گردشگران مذهبی از شهرستان‌های مختلف کشور را پذیرا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha