معاون وزیر علوم: سامانه فَرنَما، کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سامانه فرنما (فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) و ۹ زیرسامانه مرتبط آن به منزله فرهنگ‌نما و محل ثبت کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری امروز (شنبه) در آیین رونمایی از سامانه فرنما با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد، به مجموعه‌ای از ماموریت های این معاونت در وزارت علوم اشاره کرد و افزود: اصلی ترین وظیفه سیاستگذاری ذیل اهداف کلان و در ادامه برنامه ریزی، نظارت و حمایت از برنامه ها است.

وی ادامه داد: ارائه گزارش های موضوعی و مناسبتی متنوع بر اساس درخواست نهادهای مختلف از دیگر وظایف این معاونت است. برای نمونه گزارش از اجرای فعالیت های فرهنگی، وضعیت ازدواج و دیدگاه دانشگاهیان نسبت به آن از گزارش هایی است که درخواست می شود این معاونت تهیه و ارائه کند.

کلانتری گفت: با وجود این وظایف، سازوکار هوشمندی برای رصد فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها نداشتیم. همچنین فعالان فرهنگی به صورت شبکه ای با هم همکاری نمی کردند و آشنا نبودند. دانشگاه ها هم مدیریت خوبی روی فعالیت های فرهنگی نداشتند.

استاد دانشگاه تهران به سند اسلامی شدن دانشگاه ها اشاره کرد و یادآور شد: یکی از موارد مغفول مانده از این سند، رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و طراحی و اجرای کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها بر اساس فعالیت ها است؛ این موضوع به دلیل نبود اطلاعات کامل قابل انجام نبود ضمن اینکه در فرایندها هم مشکل داشتیم.

وی نتیجه گرفت: همین وضعیت باعث شد مجموعه ای از سامانه ها را شکل دهیم که به منزله فرهنگ نمای دانشگاه هاست، این سامانه ها به نام فرنما، کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خواهد بود.

ثبت سابقه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در «فَرانامه»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: از روی این سامانه ها می توانیم بفهمیم هر کدام از دانشگاه ها چه برنامه ای را اجرا کرده اند و برای آینده چه برنامه هایی دارند.

وی ادامه داد: دانشجویان از این پس در کنار رزومه آموزشی و پژوهشی در پایان تحصیل، رزومه فرهنگی هم خواهند داشت و امکان استخراج رزومه فرهنگی از روی این سامانه وجود خواهد داشت. کارنامه فرهنگی دانشجویان در این سامانه، «فرانامه» نام دارد.

کلانتری نتیجه گرفت: این سامانه برای تسهیل و هوشمندسازی حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌ها است و فقط مدیریت یا کارشناس‌محور نیست و همه ذینفعان از دانشحویان، استادان و روسای دانشگاه ها و معاونان فرهنگی و اجتماعی در این سامانه درنظرگرفته‌شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha