درختی برای آرزوها+ فیلم

۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبر: 85176884
درختی برای آرزوها+ فیلم

مهاباد - ایرنا - مرکز توانبخشی کودکان «هه‌ژین» مهاباد در ابتکاری جالب درختی که برگ‌های آن، از دلنوشته‌ها و آرزوهای توانجویان این مرکز ساخته شده و توانجویان اسم آن را «درخت آرزوها» گذاشته‌اند.

به گزارش ایرنا، در بین کوچه‌ پس کوچه‌های و میان خانه‌های شهر، خانه‌ای وجود دارد که نه به لحاظ ساخت فیزیکی بلکه به لحاظ روح بلند ساکنان آن متفاوت‌تر از بقیه خانه‌هاست و در مهاباد به خانه «هه‌ژین» معروف است.

«هه‌ژین»، واژه کُردی و مخفف واژه «هه‌ر ژین» و به معنی زندگی جاودانه است، اگر کمی انصاف به خرج دهیم این واژه پرمعنی برای این خانه بسیار مناسب است، در این خانه که به مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی مشهور است، معلولان بالای ۱۴ سال ضمن توانبخشی هنرهای مختلف نقاشی، معرق و شمع سازی را می‌آموزند.

فعالیت این مرکز روزانه که بیش از ۵۰ نفر ظرفیت دارد از سال ۱۳۹۹ آغاز و هم اکنون با تمام ظرفیت و با حضور ۶ نفر مربی و چند بخش مختلف در آن دایر شده است.

هفته بهزیستی را بهانه قرار دادم تا از مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ر ژین» مهاباد بازدید و از فعالیت‌های روزانه این مرکز گزارشی تهیه کنم.

مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ر ژین» مهاباد در خیابان دانشگاه این شهر واقع شده و مکان کنونی آن استیجاری است که در ۲ طبقه احداث شده و یک بخش آن برای حرفه آموزی و بخش دیگر نیز برای فعالیت‌های توانبخشی اختصاص پیدا کرده است.

پس از کسب اجازه از متصدی آن برای ورود و هماهنگی برای تهیه گزارش از فعالیت‌های مرکز، چیزی که توجه‌ام را به خود جلب کرد، درخت کوچکی بود که در بخشی از مرکز نگهداری می‌شد و یکی از توانجویان اصرار داشت از آن عکس بگیرم و نوشته‌هایی که به صورت برگ به آن الصاق شده بود را نگاه کنم.

نوشته‌های مختلف و متنوعی بر روی برگ‌های این درخت نصب شده بود، «ازدواج کنم»، «لب‌تاب داشته باشم»، «نقاشی بیاموزم»، «خودم به تنهایی خرید کنم» و «در راه رفتن تعادل داشته باشم» از جمله مطالبی بود که هر کدام از توانجوها برای آینده خود آرزو کرده بودند.

نکته جالب توجه این بود که هر کدام از بچه‌های مرکز هم سریع آرزوی خود را پیدا می‌کردند و آن را به من نشان می‌دادند، آرزوی‌های ساده‌ای که برای این کودکان شاید سخت و دست نیافتنی بود؟

در بخش دیگری از مرکز کلاس هنردرمانی نقاشی دایر شده بود و هر کدام از نوآموزان پس از تکمیل نقاشی با راهنمایی مربی خود، آن را روی دیوار در کنار نقاشی‌های قبلی نصب می‌کردند هر چند این نقاشی‌ها هم ساده بودند اما تمام دنیای این کودکان بود.

درختی برای آرزوها+ فیلم

در بخش دیگری از مرکز کارگاه معرق و صنایع چوب برای کودکان دایر شده بود و سه نفر از توانجویان به همراه مربی خود مشغول کار بودند و روپوش مخصوص و دستکش کار در دست داشتند و صدای کشیدن اره مویی بر روی لایه‌های چوب از دور شنیده می‌شد.

هر چند واضح می‌شد درک کرد که نظم و انضباط توانجویان به خاطر حضور من است و تعدادی از آثار توانجویان نیز بر روی پنجره اتاق قرار داشت اما هیچ نشانی بر روی آنها نبود که کدام اثر توسط کدام توانجو درست شده است.

بخشی از مرکز هم به هنر درست کردن شمع اختصاص یافته بود و قالب‌های بزرگ و کوچکی در اختیار توانجویان قرار داشت و با راهنمایی مربی محل قرار گرفتن فتیله شمع تعیین و قالب ها برای ریختن مایع مخصوص (پارافین) آماده سازی می‌شد.

مسوول مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ژین» مهاباد گفت: در این مرکز کلاس‌های آموزشی حرفه آموزی برای توانجویان شامل نقاشی از مبتدی تا پیشرفته، معرق و کار با چوب و شمع سازی برگزار می‌شود.

پریسا تاک افزود: کلاس‌های مفاهیم پایه، کلاس کار درمانی و روانشناسی نیز در این مرکز برای توانجویان راه‌اندازی شده و توانجویان از ساعت هشت صبح تا ۱۳ در مرکز حضور دارند.

وی اضافه کرد: توانجویان این مرکز آثار هنری خود را تاکنون در سه نمایشگاه عرضه کردند و گروه نمایش این مرکز سال گذشته با اجرای نمایشی با عنوان «هتل پرنده» جزو سه گروه برتر استان بود و مرحله منطقه‌ای جشنواره چندین مقام را کسب کرد.

تاک، از خانواده‌های دارای فرزند معلول خواست فرزندان خود را برای فراگیری هنرهای مختلف و بر اساس علاقه توانجویان به مراکز توانبخشی و حرفه‌آموزی بیاورند تا در این مراکز استعدادهای نهفته این افراد شکوفا شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ر ژین» مهاباد از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: طی این مدت توانجویان زیادی توانستند در این مرکز مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و آثار هنری خلق کنند.

در طول چند سال فعالیت رسانه‌ای از مراکز آموزشی در سطوح مختلف از ابتدایی تا مقاطع دکترا به منظور تهیه گزارش بازدید کردم اما صفا و صمیمیتی که توانجویان و مربیان مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ژین» مهاباد دیدم بی نظیر بود، در اینجا همه آنچه در توان داشتند برای فراگیری هنرآموزان به کار می‌گرفتند و توانجویان نیز تمام توان خود را برای یادگیری هزینه می‌کردند.

گرفتن عکس یادگاری از اعضای مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی «هه‌ژین» پایان بخش گزارشم بود که به مناسبت هفته بهزیستی و با رضایت توانجویان و مربیان این مرکز منتشر خواهد شد.

درختی برای آرزوها+ فیلم

به گزارش ایرنا، ۲۵ تیر تا ۳۱ تیر به نام هفته بهزیستی نامگذاری شده و با شعار امسال این هفته «برای مردم، برای به زیستن» تعیین شده است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و در این شهرستان چهار هزار و ۳۸۰ نفر دارای پرونده معلولیت در بهزیستی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha