۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 1013
کد خبر: 85176940
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شتاب جهاد آبرسانی زیر تیغ خشکسالی در البرز/عطشی که فروکش کرد

کرج – ایرنا-  آثار زیانبار تغییر اقلیم و خشکسالی دراین سال ها بسیاری از مناطق مختلف کشور از جمله استان البرز را درگیر خود کرده به طوریکه اکنون ساکنان بخش هایی از البرز با کمبود و افت فشار آب دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایرنا، استان البرز با گستره جغرافیایی پنج هزارو۸۰۰ کیلومترمربع بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بنا به گفته مسوولان عالی استان ، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به جمعیت البرز افزوده می شود.

این استان که تا پیش از دهه ۷۰ با میانگین سالانه حدود ۴۸۰ میلی متر بارندگی یکی از پربارش ترین استان های کشور محسوب می شد در پس پدیده شوم خشکسالی یا کم بارشی سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ را با رقمی به مراتب کمتر از میانگین بلندمدت سپری می کند. میزان بارش های سال زراعی جاری این استان تا آخر تیرماه حدود ۲۵۵ میلی متر ثبت شده است.

زخم کاری کم بارشی بر طبیعت البرز به حدی است که در این روزهای تابستانی مردم شاهد خزان زودرس درختان در خیایان ها، باغ ها و حتی محوطه منازل خود هستند. هر روز خیابان ها و کوچه های مناطق شهری و روستایی استان البرز انباشته از برگ خشکیده درختان است و صدای خش خش برگ های زرد بیانگر وداع تلخ سبزینگی با تابستان گرم البرز است.

با زرد شدن سیمای درختان می توان فهمید که آب با آبادانی فاصله گرفته و باید هرچه زودتر برای غلبه بر دیو خشکسالی چاره جویی کرد. در این میان آسیب تنش آبی تاحدی است که ساکنان طبقات بالایی ساختمان ها با افت فشار و قطعی آب مواجه هستند و برهمین اساس جهاد آبرسانی برای فرونشاندن عطش مردم در البرز پا گرفته است.

جهاد آبرسانی البرز زیر تیغ خشکسالی

شتاب جهاد آبرسانی زیر تیغ خشکسالی در البرز/عطشی که فروکش کرد

استان البرز به رغم برخورداری از ۲ سد بزرگ امیر کبیر کرج و طالقان بیش از ۷۰ درصد آب مصرفی ساکنان آن از چاه ها تامین می شود که برداشت های بی رویه و کاهش بارش ها سبب شده تا در این سال ها تعدادی زیادی از چاه های آب استان خشک یا کیفیت آب آنها کاهش یابد.

حجم آب های سطحی و زیرزمینی استان البرز حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که سالانه بیش از ۹۰ درصد این منابع مصرف می شود.

طبق گزارش های رسمی سهم استان البرز از ۲ سد کرج و طالقان تا قبل از سال ۹۹ رقمی حدود ۵۵ میلیون مترمکعب در سال بود که در دولت دوازدهم وزارت نیرو با افزایش سهم این استان به ۱۱۰ میلیون متر مکعب موافقت کرد.

در این حال هیچ امکانات و تاسیساتی برای جذب این سهمیه وجود نداشت و پیگیری موضوع به دولت سیزدهم رسید. از سوی دیگر مطالعه طرح جامع توزیع آب استان البرز که بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ توسط شرکت آب منطقه ای استان انجام شده بود به عنوان یک طرح راهگشا بر زمین ماند تا اینکه سفر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به البرز اجرای این را به متن برنامه ها آورد.

در اجرای این طرح ساخت چند تصفیه خانه بزرگ و تعداد زیادی شبکه و مخازن ذخیره آب در شهرهای کرج، نظرآباد ، هشتگرد، شهرجدید مهستان ، اشتهارد ، فردیس و مناطق روستایی البرز آغاز شد که ۲ شرکت آب منطقه ای و آبفا موظف به اجرای این پروژه ها شدند.

طرح جامع آبرسانی البرز افزون بر جذب سهمیه جدید سدها با چشم انداز ۳۰ ساله برای تامین آب پایدار این استان ترسیم شده که در گام نخست مناطق پرتنش آبی مانند نظرآباد ، اشتهارد ، کرج و فردیس زیر پوشش آن قرار می گیرند.

اکنون این طرح در ۲ شهرستان نظرآباد و اشتهارد به مرحله تکمیل رسیده و در روزهای آینده ساکنان این مناطق به تدریج از آب گوارای سد طالقان بهره مند می شوند.

با این حال سرعت جهادآبرسانی به حدی است که مناطق پرتنش آبی البرز در این روزها یکی پس از دیگری به شبکه آبرسانی متصل شده و تنش آبی آنها در حال فروکش است.

فروکش کردن عطش در شهرهای پرتنش آبی البرز

هفته گذشته ساکنان تعدادی از شهرهای پرتنش آبی البرز شاهد تغییر وضعیت در پس اقدامات جهادی و افتتاح پروژه های جدید آبرسانی بودند، شهرهای گرمدره ، محمدشهر و مناطقی از کرج طعم خوش خدمت را چشیدند و نتایج فعالیت های جهادی برای آنان ملموس شد.

شهر۵۰ هزار نفری گرمدره که ساکنان آن در سه ماه اخیر نسبت به قطعی و افت فشار آب شکایت داشتند با همکاری آبفا و شهرداری افزون بر رفع مشکل کم آبی منطقه برای چشم انداز ۳۰ ساله این شهربرنامه ریزی شد.

همچنین شهر ۱۷۰ هزار نفری محمدشهر از دیگر مناطقی بود که در ماه های اخیر با قطعی و افت فشار آب مواجه شد که با اجرای طرح های فوری با کمک آبفا و شهرداری این شهر مشکل برطرف شد.

بهره برداری از بخش سوم تصفیه خانه شماره ۲ کرج با ظرفیت ۵۰۰ لیتر برثانیه با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پروژه مهم دیگری بود که با راه اندازی آن مشکل کمبود آب ۲۰۰ هزار شهروند کرجی برطرف شد.

این پروژه با صرف ۱۸۰ میلیارد تومان توسط آبفا به سرانجام رسید مناطق رجایی شهر ، کمالشهر، مهرشهر و کرج مرکزی را زیر پوشش قرار داده است.حفاری و تجهیز۶۵ حلقه چاه آب از دیگر پروژ هایی بود که با بهره برداری از آنها بخش زیادی از کمبود آب استان البر را مرتفع کرد.

این طرح که ۴.۵ کیلومتر خط انتقال آب داشت با صرف چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و آبدهی ۳۰۰ لیتر برثانیه به بهره برداری رسید.

همچنین با حضور وزیر نیرو ۶ مخزن ذخیره آب در مجموع به ظرفیت ۱۸ هزارو۵۰۰ مترمکعب به ذخایر آبی البرز افزوده شد که افزون بر کرج مرکزی ، مناطق مهرشهر ، رجایی شهر و روستاهای ایقربلاغ ، هیو و قاسم آباد بزرگ را زیر پوشش قرار داد که برای اجرای آن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وزیر نیرو در سفر به استان البرز همچنین کلنگ ساخت تصفیه خانه شماره سه کرج به ظرفیت ۵۷۰ لیتر برثانیه را به زمین زد که تامین کننده آب شرب شهرهای کرج ، فردیس ، محمدشهر و مشکین دشت برای بلند مدت است.این طرح با اختصاص هشت هزار میلیارد ریال در زمان یکسال بهره برداری می شود.

به گفته حمیدرضا نامداری مدیرعامل شرکت آبفا البرز، طرح های تامین آب در مناطق شهری و روستایی استان البرز شتاب یافته و تنش آبی البرز در حال فروکش است.

آب گوارا به شهرستان کویری اشتهارد رسید

داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز نیز اعلام کرد: در پس فعالیت های جهادی در مدت زمان ۱۵ شبکه ۴۰ کیلومتری انتقال آب سد طالقان به شهرستان کویری اشتهارد رسید و ساکنان این شهرستان ۱۳۵ هزار نفری در روزهای آینده از مزایای این طرح عظیم بهره مند می شوند.

افتتاح رسمی این طرح قرار بود روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزیر نیرو انجام شود که به هفته دولت موکول شد اما در عین رفع تنش آبی اشتهارد معطل این زمان نخواهد ماند.

پایدار سازی وضعیت آب و برق البرز در دستور کار دولت

شتاب جهاد آبرسانی زیر تیغ خشکسالی در البرز/عطشی که فروکش کرد

وزیر نیرو با اشاره به رشد شتابان جمعیت و توسعه شهری استان البرز اعلام کرد: پایدار سازی وضعیت تامین آب آشامیدنی و برق این استان در دستور کار وزارت نیرو است و کاستی ها در این بخش پیگیری می شود.

علی اکبر محرابیان در حاشیه کلنگ زنی و گشایش پروژه های آبرسانی البرز افزود: این استان به لحاظ منابع آبی مشکل چندانی ندارد اما باید زیر ساخت ها برای جذب سهمیه های تعیین شده از سدهای استان تکمیل شود.

وی ادامه داد: امروز شهرستان کرج با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت از این حیث با چهار استان کشور برابری می کند که بیانگر رشد سریع جمعیت در این منطقه است.

وزیر نیرو گفت : با این حال طرح ها و پروژه های مختلفی برای تامین آب و برق استان البرز اجرا شده یا در دست اجرا است اما با توجه به فراوانی جمعیت، این استان به طرح های بیشتری در زمینه آب و برق نیاز دارد.

محرابیان بیان کرد: اکنون چند طرح بزرگ آبرسانی از جمله طرح جامع شبکه توزیع آب، ساخت تصفیه خانه و مخازن جدید آب در استان البرز در دست اجرا قرار دارد.

وزیر نیرو با اشاره به طرح های راه اندازی شده امروز در حوزه آب و برق البرز گفت که با افتتاح طرح های جدید، ۸۵۰ لیتر برثانیه بر ظرفیت آب شهرستان کرج و البرز افزوده شد.

وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه شماره سه شهرستان کرج بیش از ۲ سال زمان می برد، افزود: با حمایت وزارت نیرو و همکاری مجلس شورای اسلامی تلاش ها بر این است تا این طرح در تابستان سال آینده به بهره برداری برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha