۱۵۰ هزار نفر در عزاداری تکیه تاریخی شهر ارمغانخانه حضور می‌یابند

زنجان - ایرنا - رئیس هیأت امنای تکیه حسینی ارمغانخانه گفت: ۱۳ روز عزاداری در تکیه تاریخی شهر ارمغانخانه برگزار می‌شود و در این مدت ۱۵۰ هزار نفر در مراسم آن شرکت می‌کنند.

سیروس رستمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای تعزیه در تکیه حسینی ارمغانخانه از اول تا ۱۳ محرم برگزار می شود، اظهار کرد: برنامه‌های تکیه ارمغانخانه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ برگزار و برنامه ویژه این تکیه در روز عاشورا از ساعت ۹ صبح آغاز می شود و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همه ساله شاهد استقبال گرم مردم از سراسر کشور از عزاداری تکیه حسینی ارمغانخانه هستیم، اضافه کرد: به صورت میانگین هر ساله در این بازه زمانی ۱۵۰ هزار نفر در مراسم عزاداری تکیه حسینی ارمغانخانه حضور پیدا می کنند.

رئیس هیأت امنای تکیه حسینی ارمغانخانه با بیان اینکه ۱۲ هنرمند در تعزیه‌خوانی تکیه تاریخی ارمغانخانه فعالیت دارند، افزود: همه این افراد کارت هنر دریافت کرده‌اند.

رستمی گفت: هر ساله گردشگران خارجی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند که طی سال های گذشته، گردشگرانی از کشورهای کانادا، اسپانیا، آلمان، انگلیس و آمریکا در تکیه ارمغانخانه حضور یافتند.

وی تصریح کرد: با توجه به استقبالی که از این برنامه به عمل آمده فردا یکم مردادماه حرکت نمادین کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از میدان ۱۵ خرداد به سوی پیاده راه سبزه میدان انجام خواهد شد.

مراسم تعزیه‌خوانی در تکیه حسینی ارمغانخانه زنجان قدمتی طولانی دارد و در سال ۸۹ به ثبت معنوی کشور رسیده است؛ این مراسم در ایام محرم با حضور خیل عاشقان از شهرهای مختلف کشور با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

قدمت و تاریخچه این مراسم به‌طور دقیق در دست نیست؛ با توجه به یادداشت‌های سفرنامه‌ها و خاطرات ناصرالدین‌شاه در سفر به شهر سلطانیه و دیدن مراسم تعزیه‌ خوانی، قدمت این مراسم را در استان به ۴۰۰ سال پیش می‌توان ذکر کرد.

شهر ارمغانخانه، مرکز بخش قره پشتلوی زنجان در ۳۵ کیلومتری زنجان و در غرب این شهر واقع‌ شده است.

این شهر در بهمن ۱۳۸۷ با تصویب هیات‌ وزیران به‌عنوان شهر شناخته‌ شد و تاریخچه آن را می‌توان در دو بخش قبل از اسلام که مربوط به حضور ارمنیان می‌شود و بعد از اسلام مورد بررسی قرار داد.

ارمغانخانه در اصطلاح محلی (ارما خانا) تلفظ می‌شود و از کلمه ایرماکانا گرفته‌ شده که به معنای رودخانه است.

از تعزیه‌خوانان مشهور تکیه حسینی، در طول چند صد سال گذشته می‌توان از میرزا سمیع سهرینی، ملاسیفعلی، میرزا حسین قالایچی، میرزا علی نجفی، میرزا مجید، میرزا جمشید، غلامحسین دوسرانی، میرزا علی فرزند قنبر اهل باکو و مسیّب اسدی نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha