بلینکن: آزمایش‌های موشکی کره شمالی باعث تقویت ائتلاف آمریکا، ژاپن و کره جنوبی می‌شود

تهران- ایرنا - آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا با تاکید بر قوی تر شدن متحدان این کشور طی سالهای گذشته گفت تحرکات بی سابقه موشکی کره شمالی کاری جز تقویت همکاری ها با ژاپن و کره جنوبی نمی کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از یونهاپ، دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین از چین خواست برای کمک به بازگشت کره شمالی به میز مذاکرات کمک کند و تاکید کرد ناکامی در اجرای این کار به نفع هیچ طرفی از جمله چین نخواهد بود.

آنتونی بلینکن در سخنرانی سالانه کارگروه امنیتی به میزبانی بنیاد آسپن که نهادی غیردولتی واقع در واشنگتن است گفت: «ما راه های ارتباطی داریم و از آنها استفاده کرده ایم تا به کره شمالی به روشنی بگوییم برای مذاکره پیرامون برنامه هسته ای این کشور بدون هیچ پیش شرطی آمادگی داریم.»

وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه سخنانش افزود ما این پیام را چندین بار برای کره شمالی فرستادیم و پاسخی که دریافت کردیم پرتاب های موشکی مکرر بوده است.

کره شمالی ۶۹ پرتاب بی سابقه موشکی بالستیک طی سال ۲۰۲۲ انجام داد که بالاترین رقم پرتاب موشک در این کشور بود. به علاوه پیونگ یانگ موشک بالستیک قاره پیمای جدید سوخت جامد را هفته گذشته آزمایش کرده است که دوازدهمین پرتاب از این دست از زمان شروع این پرتاب های موشکی قاره پیما از سال گذشته است.

بلینکن تصریح کرد آمریکا در برابر چنین اقداماتی آرام نخواهد نشست. شراکت و ائتلاف میان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی حتی قوی تر از سابق خواهد شد و گام های بعدی برای اطمینان از اینکه قادر به دفاع از متحدان خود هستیم را برخواهیم داشت و در برابر هرگونه خشونتی از سوی کره شمالی اقدامات بازدارنده انجام خواهیم داد. بنابراین در واقع کره شمالی با چنین پرتاب های موشکی بالستیک تنها موجب تقویت اتحاد و ائتلاف سه جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره شهروند آمریکایی که از مرز دو کره وارد کره شمالی شده است گفت ما هم نگران وضعیت سلامت وی هستیم و با کره شمالی در رابطه با این موضوع برای بدست آوردن اطلاعات درتماسیم، اما اکنون اطلاعات بیشتری نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha