نسخه‌ای که باید نخبگان بپیچند

مشهد- ایرنا- نخبگان محور اقتصاد دانش‌بنیان هستند و در شرایطی که جامعه برای گذر از مسائل و مشکلات خُرد و کلان به دانش و تبحر آنان نیاز دارد، باید دید که چگونه می‌توان زمینه نقش‌آفرینی آنان را فراهم آورد و این قشر چه نسخه‌ای برای برچیدن موانع پیش روی رشد و بالندگی کشور در آستین دارند.

به گزارش ایرنا، طرح "سرای امید" به عنوان یکی از برنامه های بنیاد علمی نخبگان، با رویکرد هم‌افزایی علمی و تخصصی طراحی شده است تا ضمن کنار هم قرار دادن حدود ۶ هزار نخبه کشوری، شرایط را برای آشنایی با دغدغه های آنان در کنار هدایت و نیز کمک به بهره‌برداری مطلوب از توان نخبگانی آنها در کلانشهر مشهد فراهم آورد.

یکی از مسوولان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه توجه به نخبگان از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت بالایی دارد،‌ گفت: شعار ایجاد اقتصاد دانش بنیان در کشور توسط رهبری مطرح شد و اگر نتوانیم زمینه ای فراهم سازیم که نخبگان نقش آفرین باشند، اقتصاد دانش بنیان نیز محقق نخواهد شد.

ناصر باقری مقدم با اشاره به طرح سرای امید، اظهار کرد: با توجه به مشکلات بسیاری که در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد، رویکرد توانمندسازی و شناخت نخبگان به منظور ارتباط دوسویه جامعه نخبگان و بنیاد ملی نخبگان اثرگذار است و بر همین اساس طرح سرای امید با هدف جمع کردن طیف نخبگان کشور و ایجاد فضای علمی و گفت و گوی مستقیم و تعامل با مسوولان برنامه ریزی شده است.

بدون شک در شرایطی که دشمن از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران نگران است و تلاش دارد تا نوجوانان و جوانان ما را از آینده کشور ناامید کند، جامعه نخبگانی باید مراقب باشد تا دشمن روحیه امید را در آنان نکُشد، زیرا اگر امید به آینده از دست برود دیگر امکانی برای اثرگذاری بر وضعیت به منظور غلبه بر مشکلات نیز از میان خواهد رفت.

ایران هم اکنون با بیش از ۷۰ هزار نفر نخبه، حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان دارد و باید به ترازی برسد که محصولات نانو را تولید و سپس صادر کند، اما متاسفانه دشمن این واقعیت را در فضای رسانه و مجازی به صورت عکس وانمود می کند و این در حالی است که امروز کشور ما با دنیا بر سر نفت و گاز معامله نمی کند بلکه گفت و گو بر سر پیشرفت های فناوری و فروش محصولات دانش بنیان است که این موضوع در سفرهای رئیس جمهور به روشنی قابل مشاهده است.

لزوم ایجاد امکانات حداقلی برای نخبگان

رضا ناظم نژاد، متولد سال ۱۳۶۴ و عضو بنیاد ملی نخبگان است. مدرک خود را در رشته مکانیک، دینامیک ارتعاشات کنترل از دانشگاه علم و صنعت گرفته است و عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های کشور است و فعالیت های پژوهشی خود را نیز پیگیری می کند.

او گفت: اگر کشورمان برای نخبگان امکاناتی حداقلی مانند شغل و زمینه های پژوهشی فراهم آورد، نخبگان، کمتر به مهاجرت از ایران فکر خواهند کرد.

نسخه‌ای که باید نخبگان بپیچند

ناظم نژاد، دیده شدن به ویژه برای جوانان نخبه را بسیار مهم دانست و افزود: امید و ایمان ۲ کلیدواژه ای است که مقام معظم رهبری مطرح کردند تا مسیر امیدآفرینی فراهم شود و بر همین اساس ایجاد بنیاد نخبگان، کار بسیار خوبی است تا جوانان مورد قدردانی قرار گیرند و این اقدام در نهایت منجر به این می شود که فرد دِین خود به کشور را ادا کند.

برگزیده طرح کاظمی آشتیانی در بنیاد ملی نخبگان، بیان کرد: من به مهاجرت فکر نکردم زیرا وابسته به خانواده خود هستم و از سوی دیگر وظیفه می دانم که به کشورم خدمت کنم.

دشمن از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران هراس دارد و می‌خواهد ذهن جوانان نخبه را از آینده کشور ناامید کند زیرا اگر امید از دست برود دیگر امکان اثرگذاری وجود نخواهد داشت.

این نخبه کشور عامل موفقیت خود را کمال گرایی و پشت‌کار بسیار بالا دانست و افزود: کارآفرین بودن یکی از دغدغه های من است و اینکه نتوانستم این کار را انجام دهم، من را آزار می دهد و امیدوارم روزی به این هدف خود برسم.

وی گفت: یقینا به بعضی از ضوابط و قوانین در کیفیت و نحوه اجرا نقد وجود دارد و مسوولان باید واقع‌گرایانه تر از این از نخبگان حمایت کنند و با توجه به شرایط مملکت، پیگیری امور نخبگان امری ضروری است.

بنیاد ملی نخبگان طرح های فناورانه ایجاد کند

یک دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد مالی گفت: اگر بنیاد ملی نخبگان طرح های فناورانه ایجاد کند تا نخبگان متناسب با ظرفیت های خود مستقیم درگیر کار شده و کارآفرینی کنند، آنان می توانند کشور را از نظر بازار مالی به پیشرفت چشمگیری برسانند.

ابوالفضل طاهریان افزود: برخی از نخبگان به خارج از کشور مهاجرت می کنند اما من هیچ چشمی به خارج از کشور ندارم، ممکن است برای تحصیل و فرصت مطالعاتی به خارج بروم ولی در هر صورت خدمت در کشورم را ترجیح می‌دهم.

وی آینده ایران را در حوزه مالی، روشن عنوان و بیان کرد: این امکان مشروط بر اینکه نخبگان نیز تلاش کرده و خود را از نظر علمی ارتقا دهند، فراهم است ولی متاسفانه برخی از مسوولان فضای لازم را برای نخبگان فراهم نمی‌کنند و آنها مجبور به مهاجرت می‌شوند؛ در حالی که حتی بسیاری از افرادی که رفته اند نیز مشتاق برگشتن هستند.

این نخبه دانشگاهی گفت: یکی از تاثیرگذارترین بازارهای مالی در چند سال آینده، کشور ایران است زیرا در حال حاضر مناسبات سیاسی ایران با کشورهای دیگر رشد پیدا کرده است و احتمال اینکه بورس انرژی و یا بورس کالای کشورمان در بخش صادرات‌محور دچار تغییرات بزرگی شود، بسیار بالاست و این موضوع برای ایران و هم برای شرکت های فعال در بورس سودآور خواهد بود.

نسخه‌ای که باید نخبگان بپیچند

طاهریان در مورد انتظار برای ایجاد شغل افزود: تخصص من اقتصاد مالی است و دوست دارم در پست هایی در حوزه وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و حوزه بانک مرکزی، مشغول کار شوم تا کمک کار دولت باشم.

بنیاد نخبگان، محلی برای حمایت

یک دکترای ریاضی نیز در خصوص برنامه های حمایتی بنیاد ملی نخبگان گفت: حمایت از نخبگان در زمینه فردی و اجتماعی مهم است و بر همین اساس، بنیاد ملی نخبگان می تواند از همکاری با نخبگان، طرح هایی بر اساس نیاز جامعه تعریف کند.

سیدسعید نبوی افزود: بعد از دوره دکترای برای استفاده از طرح جایگزین خدمت سربازی با یاری بنیاد ملی نخبگان اقدام کردم و از مزایای این طرح بهره مند شدم. شرایط احراز نخبگی در بنیاد ملی نخبگان ساده است و افراد زیادی می توانند با داشتن شرایط این بنیاد نخبه شوند.

وی به ضرورت همراهی مسوولان با نخبگان اشاره و بیان کرد: چند سال پیش نرم افزاری نوشتم که یکی از مسائل ریاضی را حل می‌کرد، وقتی به پارک علم و فناوری یکی از استان ها مراجعه کرده و خواستار ثبت آن شدم تا مردم بتوانند به رایگان از آن استفاده کنند، متاسفانه مسوول پارک به بهانه های مختلف از این کار خودداری کرد.

نسخه‌ای که باید نخبگان بپیچند

نبوی افزود: این گونه برخوردها موجب می‌شود نخبگان این ذهنیت را پیدا کنند که مسوولان هیچ ارزشی برای نخبه و طرح‌های او قائل نیستند و این در حالی است که نخبگان ما درگیر مسائل بسیاری هستند که اگر مورد حمایت واقع شوند، هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی با انجام طرح‌هایی که برای کشور نیز مفید است، موفق تر عمل خواهند کرد.

این نخبه ریاضی در ادامه به موضوع کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کارآفرین نیستم و شاید خطرپذیری کم، من را به سمت کارآفرینی نبرده است و بیشتر کار در یک شرکت خصوصی به دلیل نزدیک بودن به رشته خودم را دوست دارم.

بیشتر بخوانیم:

نخبگان در راستای نیاز دولت جذب می‌شوند

جذب هزار نفر از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور آغاز شد

دولت سیزدهم برای رفع مشکلات نخبگان نگاه واقع بینانه دارد

بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان را با محیط کار و فعالیت پژوهشی آشنا می‌کند

یک نخبه شیمی در مقطع کارشناسی گفت: بیشتر درس‌های دانشگاه، تئوری است در حالی که دانشجو نیازمند ارتباط با صنعت و محیط کار پژوهشی است و بنیاد نخبگان با برنامه هایی که دارد، می‌تواند جوانان را با محیط های مختلف آشنا کند و دانشجو می تواند علاقه مندی و دغدغه های خود را پیدا کند.

شرایط احراز نخبگی در بنیاد ملی نخبگان ساده است و افراد زیادی می‌توانند جذب این بنیاد شوند.آرزو توکلی مهر افزود: اگر فرصتی فراهم شود که به طرح های نخبگان بها داده شود و بودجه هایی برای انجام آن در نظر گرفته شود، شاهد پیشرفت کشور با بهره گیری از توان نخبگان و عدم مهاجرت آنان، خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه علاقه او به حوزه دارو موجب شده که در کارهای پژوهشی برادرش برای تهیه انسولین خوراکی مشارکت کند و برخی از واکنش‌های شیمیایی آن را انجام دهد، ادامه داد: کشور ما در عرصه دارو دچار تحریم است لذا نیازمند تولید داروهای باکیفیت در داخل کشور هستیم اما تولید برخی از داروها در کشورمان همراه با مشکلاتی است، بر همین اساس اگر این مشکلات حل شود روند درمان بیماری و هزینه های بالای درمان کاهش پیدا خواهد کرد.

این دانشجوی نخبه بیان کرد: نخبه های کشورن با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستند و متاسفانه به دلایل مختلف به جای کارآفرین بودن، عمدتا به عنوان کارشناس مشغول کار هستند و این موضوع باعث می‌شود، به تدریج خلاقیت خود را از دست بدهند و حال آنکه اگر فرصتی فراهم شود و به طرح‌های نخبگان بها داده شود، شاهد پیشرفت کشور و در نتیجه عدم مهاجرت آنان خواهیم بود.

ایران در حوزه پوشاک آینده روشنی دارد

برگزیده جشنواره خوارزمی در طراحی دوخت گفت: اگر از نخبگان در حوزه پوشاک حمایت شود، در آینده نه چندان دور موفقیت های خوبی را کسب خواهیم کرد.

الهام قلیخانی با اشاره به فعالیت های پژوهشی خود، در حوزه طراحی دوخت، افزود: چند سالی است که یک موسسه طراحی دوخت را راه اندازی کرده ام که خروجی خوبی دارد و افرادی که در این موسسه آموزش دیده اند، خود آموزشگاه و یا مزون دایر کرده و از تولید کنندگان حوزه پوشاک شده اند.

نسخه‌ای که باید نخبگان بپیچند

این نخبه طراحی دوخت با ابراز امیدواری نسبت به آینده صنعت پوشاک ایران، گفت: ما در آینده ای نزدیک از این صنعت، منفعت بسیاری کسب خواهیم کرد و کشور ما شاهد کسب موفقیت های بسیاری در حوزه پوشاک خواهد بود.

نخبگان نیاز به حمایت جدی در اوضاع کنونی اقتصادی کشور دارند و دولت با ایجاد اشتغال و حمایت مالی برای نخبگان، موجب فعال شدن چرخ صنعت خواهد شدقلیخانی با اشاره به پذیرش هنرجویانی از سایر رشته ها همچون پزشکی و وکالت در موسسه طراحی دوخت خود، گفت: در گذشته طراحی دوخت شناخته شده نبود، اما اکنون که شناخته شده است، افراد مختلفی وارد این کار شده اند.

این‌نخبه طراحی دوخت با اشاره به طرح خود در بنیاد ملی نخبگان که رتبه نخست کشور را نصیبش کرده است،‌ افزود: نخبگان در اوضاع کنونی اقتصادی کشور، نیاز به حمایت بسیاری دارند و دولت باید با ایجاد اشتغال و حمایت مالی از این قشر، زمینه فعال شدن چرخ صنعت را فراهم سازد.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم تولید دستگاه و پارچه در ایران و تورم موجود، کارآفرینان نیاز به حمایت مالی دارند و اگر فردی هم به این عرصه ورود کند همراه با نگرانی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha