۱ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85177456
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

۱ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبر: 85177456
صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

زنجان - ایرنا - صنعت برق زنجان در دولت سیزدهم با اقدامات و حمایت‌های صورت گرفته مسیر توسعه و پیشرفت را طی می‌کند و اخیرا یک هزار مگاوات به ظرفیت تولید آن افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برق به عنوان یکی از صنایع زیرساختی و اساسی محسوب می شود که نقش آن در رشد و توسعه جوامع بی بدیل و غیرقابل انکار است.

علاوه بر بهره مندی بخش های مختلف خانگی، تجاری و کشاورزی از این صنعت، رونق اقتصادی و صنعتی نیز با زیرساخت برق ارتباط مستقیمی دارد به طوریکه در زندگی کنونی هیچ رشدی در این بخش‌ها بدون وجود برق متصور نیست.

مزیت های استفاده از انرژی برق اهمیت رشد این صنعت را به لحاظ کمی و کیفی مورد توجه جدی قرار داده است تا بخش های متاثر از آن از جمله تولید نیز به طور متوازن رشد و توسعه پایداری را تجربه کنند.

ظرفیت های انرژی برق در تبدیل آن به دیگر انرژی ها و از سویی پاک بودن موجب جلب توجه دوستداران محیط زیست به آن شده است تا با ایجاد ظرفیت های نیروگاهی از مصرف انرژی های فسیلی و آلاینده محیط زیست فاصله گرفته شود.

صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

صنعت برق استان زنجان نیز طی سالهای اخیر رشد و توسعه چشمگیری را تجربه کرده و بنا بر اظهارات مسوولان مرتبط، هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد.

برای اطلاع از وضعیت صنعت برق این استان، خبرنگار ایرنا با منصور اوجاقی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان گفت و گو کرده است.

سه درصد از بار مصرفی برق مشترکان بزرگ صنعتی کشور مربوط به مشترکان شرکت برق منطقه ای زنجان است. ایرنا: شرکت برق منطقه ای زنجان چند مشترک و چه جمعیتی را تحت پوشش دارد؟

اوجاقی: این شرکت هم اکنون ۱۷ مشترک بزرگ صنعتی را در استان های زنجان و قزوین تحت پوشش دارد که از این تعداد ۱۳ مشترک در استان زنجان و چهار مشترک در استان قزوین قرار دارند و جمعیت تحت پوشش آن نیز یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر در ۲۲ هزار و ۱۶۴ کیلومتر مربع است.

این میزان ۱.۲ درصد جمعیت و ۱.۳ درصد مساحت کشور محسوب می شود و این شرکت وظیفه بهره برداری، سرویس، نگهداری، نوسازی و توسعه شبکه ۴۰۰، ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت را برعهده دارد.

ایرنا: برق مصرفی مشترکان این شرکت چه میزان است؟

اوجاقی: ضریب بار مصرفی مشترکان این شرکت ۵۵.۹ درصد و این میزان در کشور ۷۰.۶ درصد است که این ضریب سه درصد از بار مصرفی کل کشور را تشکیل می دهد.

نیاز به مصرف مشترکان این شرکت ۸۶۲.۹ مگاوات و این میزان ۱.۵ درصد نیاز مصرف مشترکان کل کشور است.

طول خطوط موجود شرکت نیز ۲ هزار و ۹۳۸.۱ کیلومتر بوده و این میزان نیز ۲.۲ درصد کل خطوط موجود در کشور را تشکیل می دهد.

طول خطوط ۴۰۰ کیلوولت این شرکت ۲۲۲.۷ کیلومتر مدار، طول خطوط ۲۳۰ کیلوولت ۷۹۲.۴ کیلومتر مدار، طول خطوط ۶۳ کیلوولت نیز یک هزار و ۹۱۴.۶ کیلومتر مدار بوده که به تفکیک طول خطوط ۶۳ کیلوولت هوایی یک هزار و ۹۱۴.۶ کیلوولت مدار و طول خطوط ۶۳ کیلوولت زمینی ۸.۴ کیلوولت مدار است.

این خطوط به ترتیب یک درصد، ۲.۴ درصد، ۳.۷ درصد، ۳.۹ درصد و نیم درصد خطوط موجود در کشور است همچنین این شرکت ۵۵ ایستگاه پست دارد که این پست ها نیز ۲.۱ درصد مجموع پست های موجود در کشور است.

صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

ایرنا: چه تعداد نیروگاه در استان زنجان ایجاد شده است؟

اوجاقی: هم اکنون ۱۲ نیروگاه در استان زنجان وجود دارد که ۲ نیروگاه گازی، هشت نیروگاه مقیاس کوچک و ۲ نیروگاه خورشیدی بوده که این تعداد در کشور ۷۷۶ نیروگاه است.

قدرت نامی نیروگاه‌های استان یک هزار و ۷۲.۱۸ مگاوات است که یک هزار و ۱۴ مگاوات مربوط به نیروگاه گازی، ۵۱.۰۸ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های مقیاس کوچک و ۷.۱ مگاوات نیز مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی می باشد.

میزان تولید این نیروگاه‌ها در مجموع ۶۷۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات ساعت است که ۶۴۰ هزار و ۳۰۶ مگاوات ساعت مربوط به نیروگاه‌های گازی، ۳۴ هزار و ۳۹۱ مگاوات ساعت مربوط به نیروگاه‌های کوچک مقیاس و ۱۹ هزار و ۷۴۰ مگاوات ساعت نیز مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی می باشد.

ایرنا: چه تعداد ترانسفورماتور در این شرکت فعال است؟

از مجموع پنج هزار و ۲۶۶ دستگاه ترانسفورماتور فعال در کشور ۱۰۳ دستگاه مربوط به استان زنجان است. اوجاقی: هم اکنون ۱۰۳ دستگاه ترانسفورماتور در این شرکت فعال بوده که این تعداد در کل کشور پنج هزار و ۲۶۶ دستگاه است.

ظرفیت این ترانسفورماتورها پنج هزار و ۸۷۷ مگاوات آمپر است که این میزان ۱.۹ درصد ظرفیت ترانسفورماتورهای کشور را تشکیل می دهد.

این تراسفورماتورها نیز شامل ۹ ترانسفورماتور ۴۰۰ کیلوولت با ظرفیت ۲ هزار و ۳۰ مگاولت آمپر، ۱۳ ترانس ۲۳۰ کیلوولت با ظرفیت یک هزار و ۶۱۵ مگاولت آمپر و ۸۱ ترانس ۶۳ کیلوولت با ظرفیت ۲ هزار و ۲۳۲ مگاولت آمپر است.

صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

ایرنا: رشد ظرفیت های نیروگاهی استان زنجان در دولت سیزدهم چه میزان بوده است؟

اوجاقی: در دولت سیزدهم هفت هزار مگاوات ظرفیت تولید جدید در کشور ایجاد شده که یک هزار مگاوات آن مربوط به استان زنجان است.

با این رشد، کل ظرفیت منصوبه به ۹۱ هزار مگاوات رسیده درحالیکه میزان مصرف در ایام پیک ۷۰ هزار مگاوات است.

این صنعت با رشد کمی و کیفی زیرساخت لازم را برای ورود سرمایه گذاران در بخش های صنعت و تولید فراهم کرده به طوریکه هم اکنون ۶۰ درصد ظرفیت صنعت برق استان خالی است و این می تواند سرمایه گذاران بیشتری را به استان جذب کند چرا که شرکت برق منطقه ای زنجان برای تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی آمادگی لازم را دارد.

صنعت برق زنجان در مسیر توسعه و پیشرفت

یکی از این نیروگاه‌های احداث شده نیروگاه سیکل ترکیبی معروف به آریان ۲ است که با فناوری های روز دنیا و هزینه ۲۹۰ میلیون دلاری تکمیل شد و آبان ماه سال گذشته با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ در ۸۲ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده که شامل ۲ واحد گازی با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات برق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha