پس‌لرزه‌های ساماندهی سوخت تراکتورها در جنوب کرمان همچنان ادامه دارد

جیرفت- ایرنا- تعدای از کشاورزان شهرستان قلعه‌گنج در جنوب کرمان به علت کاهش سهمیه سوخت تراکتورهایشان هنوز هم به فرمانداری مراجعه می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند، درحالی که مسئولان می‌گویند آنان که کشاورز واقعی هستند و قاچاق سوخت نمی‌کنند، نگران نباشند.

به گزارش ایرنا براساس اعلام مسئولان متولی در جنوب کرمان، کمیسیون شهرستانی برای تعیین سهمیه سوخت تراکتورها با مدیریت فرماندار شکل می‌گیرد و می‌تواند در صورت لزوم، سوخت کشاورزان واقعی را پس از شناسایی تراکتورهایی که فقط برای قاچاق سوخت خریداری شده، افزایش هم دهد.

به دنبال افزایش قابل تامل شمار تراکتورها و نیز کامیون و مینی بوس های فرسوده در جنوب کرمان که عمده آنها با هدف قاچاق سوخت و استفاده از سهمیه سوخت رخ داده، ساماندهی سوخت تراکتورها از چندی قبل در دستور کار قرار گرفته که طی روزهای اخیر صدای برخی کشاورزان را نیز درآورده است.

بعضی کشاورزان می گویند سهمیه کنونی کفاف سوخت تراکتورهایشان را نمی دهد؛ حال آنکه مسئولان می گویند بررسی های میدانی شروع شده و با حذف سهمیه سوخت تراکتورهای فاقد تجهیزات، خراب و فرسوده که صرفا برای قاچاق سوخت استفاده می شدند، سهمیه کشاورزان واقعی قابل افزایش نیز هست.

به گزارش ایرنا طی چند هفته اخیر در جنوب کرمان برخی تراکتورداران تجمع کردند و حتی برخی مسیرهای ارتباطی را برای چند ساعت بستند که با حضور مسئولان محلی، موضوع مدیریت شد؛ حال همچنان عده ای از کشاورزان در قلعه گنج می گویند فصل کاشت ذرت و کنجد است و سوخت کم می آورند؛ درحالی که فرماندار می گوید دستورالعمل و آئین نامه سوخت، استانی و بعد از پالایش قاچاقچیان، امکان مدیریت سوخت کشاورزان مهیاست.

پس‌لرزه‌های ساماندهی سوخت تراکتورها در جنوب کرمان همچنان ادامه دارد

در عین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی جنوب کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: کمیسیون شهرستان ها به ریاست فرماندار اختیارات بیشتری پیدا کرده که بر اساس مستنداتی که جهاد کشاورزی ارائه می کند در هر شهرستان تصمیم های لازم را بگیرند و به سازمان ارسال نشود.

فرماندار قلعه گنج نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور در این شهرستان وجود دارد و این شهرستان دارای ۳۵ هزار هکتار پهنه اراضی کشاورزی است که تعداد تراکتورها به نسبت زمین بسیار زیاد است.

محمد فلاح کهن افزود: جهاد کشاورزی با بررسی تلاش می کند تراکتورهای غیرفعال، قدیمی و غیربومی که در شهرستان قلعه گنج سوخت دریافت می کنند از سامانه سوخت شهرستان حذف کند و پس از انجام این فرآیند کشاورزان واقعی شناسایی و احتمال افزایش سهمیه کشاورزان در فصل های کشاورزی وجود دارد.

یک کشاورز اهل روستای آزادشهر دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج اما نمی تواند صبر کند و به ایرنا گفت: برای زمین ما چه یک هکتار و چه ۱۰۰ هکتار، سه هزار و ۶۰۰ لیتر گازوئیل در سه ماه داده می شود.

مظفر غلامی افزود: ۷۰ تن گندم و ۱۲۰ تن ذرت غیر از محصولات جالیزی داشته ام و ۴۵ هکتار زمین دارم که این میزان سوخت کفایت نمی کند.

وی افزود: فقط ۳۱ هکتار کشت ذرت و گندم داشته ام و کارکرد آن در جهاد کشاورزی تایید شده است.

غلامی ادامه داد: علاوه بر زمین های خود برای زمین های همسایه هم با این تراکتور کار می کنم و این درحالی است که سوخت حتی برای زمین خودم هم دیگر کافی نیست.

دست فرمانداران باز است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: میزان سوخت هر تراکتور در ساعت هم محاسبه شده است و بر این اساس مشخص شده هر محصول چند ساعت کار تراکتور نیاز دارد و با توجه به دیگر مشخصات تراکتور از جمله سن، اسب بخار و ترکیب مجموع این موارد، سوخت مورد نیاز تعیین می شود.

پیمان نامور افزود: هیچ تغییری در شیوه نامه از لحاظ در نظر گرفتن سطح زیر کشت صورت نگرفته و همچنان در تعیین میزان سوخت موثر است؛ فقط اختیارات فرمانداران در قالب کمیسیون شهرستانی افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در کمیسیون شهرستانی دستگاه های نظارتی از جمله نیروهای انتظامی هم حضور دارند و دست فرماندار باز گذاشته شده که با اطلاعاتی که دریافت می کند برای سوخت کشاورزان واقعی تصمیم گیری کند.

نامور تاکید کرد: کشاورزی که گندم و ذرت کشت کرده است معمولا تمام زمین را ذرت نمی کارد؛ به هر حال اگر کشاورزانی پیشرو دارای زمین هایی بیش از ۳۰ هکتار باشند هم با بررسی ها اگر مشخص شود که نیاز به سوخت بیشتری دارند سوخت آنها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه کشاورزانی که زیر پنج هکتار زمین دارند هم از تراکتورهای خدماتی بهره می گیرند و نباید کشاورزان دیگر به آنها خدمات دهند افزود: صاحبان این تراکتورها نیز باید اسامی کسانی که به آنها خدمات می دهند را ارائه کنند و باید آن افراد از کس دیگری خدمات نگیرند.

وجود تراکتور در جنوب کرمان ۲ برابر متوسط کشوری و مشخص است که بخشی از این تراکتورها وسیله ای برای دریافت سهمیه سوخت و فروش آن در بازار قاچاق هستند که شیوه نامه جدید تلاش می کند که این تراکتورها را شناسایی و سهمیه آنها را حذف کند که در این بین و تا جا افتادن شیوه نامه مشکلاتی وجود خواهد داشت.

به نظر می رسد به مرور مشکلات نحوه اجرای شیوه نامه حل شود و تا زمانی که کشاورزان هم خود را با شیوه نامه وفق دهند کمی وقت می برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha