یونیورسیاد دانشجویان؛ مراسم بدرقه کاروان علمداران برگزار شد

تهران- ایرنا- مراسم بدرقه کاروان ورزشی علمداران به سی و یکمین یونیورسیاد ورزشی دانشجویان جهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

به گزارش عصر شنبه ایرنا، در این مراسم محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، چانگ هو وا سفیر چین در ایران، داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان امور دانشجویان، روسای فدراسیون‌های ورزشی، ورزشکاران و مربیان در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

هادی بشیریان رئیس فدراسیون دانشگاهی در این مراسم، گفت: ستاد بازی‌ها را از بهمن سال گذشته تشکیل دادیم و از همان زمان مسابقات انتخابی را آغاز کردیم. تمامی دانشجویان آموزش عالی را تحت پوشش داشتیم و کسانی که شرایط فنی را داشتند را فراخوان زدیم و فردی نمی‌تواند ادعا کند که خبر نداشته است. برخی رشته‌ها مثل دوومیدانی رکوردی است و در بعضی ورزش‌ها مانند تکواندو و ووشو مسابقات انتخابی گذاشتیم که در این رشته‌ها در مرحله اول ملی‌پوشان نبودند و در مرحله بعد نفرات برتر یا ملی‌پوشان مسابقه دادند که حتی برخی از آنان حذف شدند.

وی یادآور شد: دانشجویان اعزامی به یونیورسیداد از ۳۵۲ مرکز دانشگاهی هستند که تهران با بیشترین و کردستان کمترین نماینده را دارند و در مجموع از همه استان‌ها نماینده داریم. یونیورسیاد در ۱۸ رشته برگزار می‌شود.

بشیریان ادامه داد: کاروان دانشجویی ایران در ۱۱ رشته والیبال، دوومیدانی، شمشیربازی (سابر)، جودو، قایقرانی، ژیمناستیک در بخش پسران و تکواندو (پومسه و مبارزه)، تیراندازی با کمان (کامپوند و ریکرو)، تیراندازی(تفنگ و تپانچه)، ووشو (ساندا و تالو) و تنیس روی میز در بخش دختران و پسران در رویداد مذکور شرکت خواهند داشت. در تاریخ ورزش دانشجویی اولین بار است که این تعداد را اعزام می کنیم. کاروان کشورمان کیفی است که ۸۸ نفر اعزام خواهند شد و برای هدایت تیم‌ها از بهترین افراد با کمک فدراسیون‌های ورزشی، استفاده شده است.

رئیس فدراسیون دانشگاهی خاطرنشان کرد: این پانزدهمین حضور ماست که بهترین نتیجه ایران در سال ۲۰۱۹ ایتالیا بود که با ۱۷ مدال جایگاه نهم را کسب کردیم و امیدواریم این رده را حفظ و یا ارتقا دهیم.

داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان نیز در این مراسم گفت: امیدوارم موفقیت ایتالیا و حتی بهتر از آن را در چنگدو شاهد باشیم. باید از فدراسیون تشکر کنیم که کاروان را آماده کرده و فدراسیون‌های ورزشی نیز در این مسیر حمایت لازم را داشتند.

وی افزود: یونیورسیاد بعد از المپیک بزرگترین رویداد ورزشی است و مدال‌های آن اهمیت زیادی دارد. در دوران کرونا وقتی ورزش با رکود مواجه شد، در ورزش دانشگاهی تلاش کردیم تا رشته‌ها احیا شوند و پنج المپیاد ورزشی را برگزار کردیم. امسال هم بخشی از المپیادها را شروع کردیم که پویایی و نشاط به دانشگاه‌ها برگردد و امیدوارم به پویایی ورزش کشور کمک کرده باشیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: امسال به غیر از یونیورسیاد، فستیوال ورزش دانشجویی روسیه را پیش‌رو داریم که در آن هم حضور خواهیم یافت و بخشی از دانشجویانی که به یونیورسیاد اعزام نشدند به روسیه خواهند رفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی لیگ دانشگاهی است که این کار از سال گذشته با ۳ رشته آغاز کردیم و سال آینده با ۷ رشته لیگ ورزش دانشگاهی را برگزار خواهیم کرد.

داداش‌پور ادامه داد: متاسفانه ورزش دانشگاهی نتوانسته در جامعه ورزشی کشور تاثیر خودش را داشته باشد چرا که ما صرفا به موضوع قهرمانی توجه داریم که با راه‌اندازی لیگ در ورزش دانشگاهی تاثیرگذار خواهیم بود. به طور حتم در رشته‌های مختلف قهرمانانی را معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بنا داریم سال آینده ورزش همبستگی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را برگزار کنیم که امیدوارم در هیئت دولت به تصویب برسد و در همین راستا بنا داریم که روابط خودمان را با کشورهای اسلامی گسترش دهیم.

اعزام ۱۳۰ دانشجو به یونیورسیاد جهانی چین نشانه قدرت کشور ایران در حوزه ورزش است

چانگ هوآ سفیر کشور چین در ایران ضمن تشکر از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: بنده از اینکه توانستم در مراسم بدرقه کاروان ورزشی دانشجویان کشور ایران به سی و یکمین یونیورسیاد چنگدو شرکت کنم، بسیار خوشحال هستم.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری یونیورسیاد دانشجویان جهانی، ارتقاء سطح ورزشی دانشگاه‌های جهان و تقویت تعاملات و افزایش شناخت و دوستی میان دانشجویان جهان است؛ اظهار کرد: در ۴ سال گذشته شهر چنگدو با ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های فوق‌العاده، تیم برگزاری مجرب و حرفه‌ای و برنامه‌های متنوع و رنگارنگ فرهنگی و ورزشی آغوش خود را باز کرده است و برای برگزاری یک یونیورسیاد جذاب، ایمن و اقتصادی کاملا آماده است.

سفیر چین در ایران ادامه داد: اینکه فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ایران یک کاروان ورزشی با تعداد اعضای حدود ۱۳۰ نفر را به چین اعزام می‌کند نشانه‌ای حمایت این کشور از  یونیورسیاد چنگدو است علاوه بر آن اعزام این تعداد دانشجو نشانگر قدرت ایران در حوزه ورزش است.

وی با اشاره به اینکه یونیورسیاد نه تنها یک صحنه ارتقاء سطح مهارت‌ها و رقابت‌ها برای جوانان جهان بلکه یک پلتفورم آموزش بین‌المللی است؛ تصریح کرد: دانشجویان جهان در چنگدو ضمن داشتن فرصتی جهت تحقق رویاهای ورزشی خود این مجال را خواهند یافت تا ویژگی‌های بین‌المللی، سبک‌های سنتی چین و جذابیت بومی استان سیچوان را در شهر زیبای چنگدو احساس کرده و تجربیات لذت‌بخش و منحصر به فردی را داشته باشند.

سفیر چین در ایران افزود: همچنین دانشجویان با استفاده از اقامت در چنگدو به عنوان یک پنجره می‌توانند به چین نزدیک‌تر شوند آن را بهتر بشناسند و بهتر بفهمند.

وی با بیان اینکه شعار یونیورسیاد چنگدو « چنگدو شهر تبدیل رویا به واقعیت» است؛ تصریح کرد:  امیدوارم همه شما بتوانید در یونیورسیاد چنگدو بهترین خود را نشان دهید و به بهترین رکوردها دست یابید و رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان دارم این سفر چنگدو برای همه فراموش نشدنی خواهد بود و سبب خواهد شد تا دوستی سنتی چین و ایران با سر زندگی و جوانی ادامه پیدا کند.

در ادامه مراسم ورزشکاران و مربیان شرکت کننده در یونیورسیاد با عبور از جایگاهی که مزین به نام اباعبدالله الحسین و قرآن کریم بود، از سوی مسوولان بدرقه شدند.

سی و یکمین دوره یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان، ۶ لغایت ۱۷ مرداد ماه در شهر چنگدو کشور چین برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha